actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 29th September 2011, 15:41
Emmely Emmely is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Arendonk
Posts: 118
Lichten op snelwegen weer aan bij regen of mist

Lichten op snelwegen weer aan bij regen of mist

Het licht op de Vlaamse snelwegen gaat weer aan als het KMI regen of mist voorspelt. Mobiliteitsminister Crevits verfijnt zo haar lichtplan.

Sinds half juli zijn veel Vlaamse autowegen minder verlicht. Toen werd beslist om alleen op de grote ringwegen en aan de op- en afritten de verlichting aan te laten.

Hilde Crevits (CD&V), Vlaams minister van Mobiliteit, voerde deze maatregel door om energie te besparen en de lichtvervuiling te beperken. Tot dan werden de lampen op de autowegen gedoofd tussen middernacht en zes uur 's ochtends.

Toen al werd beslist om in uitzonderlijke omstandigheden - zoals een verkeersongeval, wegenwerkzaamheden, file of extreme weersomstandigheden - de verlichting toch nog aan te steken. Met de verfijning van het lichtplan nu, gebeurt dit dus ook automatisch wanneer het KMI regen of mist voorspelt.

Bronvermelding: http://www.standaard.be/artikel/det...DMF20110929_104

Mening: Ik vind persoonlijk dat ze de verlichting verplicht altijd moeten aandoen. Oké, we moeten besparen, maar als je gaat kijken staan er ook veel verlichtingspalen op elkaar. Als ze nu al eens tussen twee verlichtingspalen 3 ertussenuit halen, zou dat al veel schillen. Ik vind het gevaarlijk als er helemaal geen verlichting aan is. Het is al goed dat ze bij slecht weer de verlichtingspalen aandoen. Anders is het helemaal te gevaarlijk.

Mijn voorstel naar Hilde Crevits toe is dat ze 's nachts de lantarenpalen op de autosnelweg aan laten, maar dat ze vele lantarenpalen weg doen, zodat ze toch besparen. Tegelijk is het dan nog veilig voor het verkeer.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 29th September 2011, 15:45
Michael Van Deun Michael Van Deun is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Zoersel
Posts: 396
Lichten op snelwegen weer aan bij regen of mist

Een goede week geleden is dit item ook al aanbod gekomen in het artikel 'bochtige afritten moeten veiliger'. Daar heb ik toen ook aangehaald dat het niet enkel de afrit zelf, maar ook de verlichting is die meer veiligheid biedt. Nu, een week later, is er al verbetering op komst door de lichten op snelwegen (hopelijk en logischerwijs ook afritten) weer aan te steken bij regen of mist. Dit vind ik van groot belang wat de veiligheid betreft. Het is voor een bestuurder soms al moeilijk om zich op de weg volledig te concentreren met dergelijk weer, dus die lichten zullen zeker helpen. Het is uiteraard een investering voor de overheid, maar het is toch de werkende mens die ervoor opdraait. Dus kunnen de lichten beter opnieuw worden ingeschakeld!
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 6th October 2011, 12:56
Noël Van Thielen Noël Van Thielen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Heide 48, 2235 Westmeerbeek
Posts: 120
Ik ben het volledig met je eens Emmely!
Het zou een betere zaak zijn dat de lichtpalen heel de nacht door branden, maar dat er gewoon minder palen zouden zijn. Wel vind ik dat ze ook seizoensgewijs moeten kijken. In de winter duurt de nacht immers veel langer dan in de zomer. Ook hier kan op worden ingespeeld.
Het zou ook een mooi idee zijn om in de zomer de lichten te laten werken op zonne energie.
Een andere mogelijkheid is dan weer het licht zelf. Waarom niet investeren in goedkope LED-lichten die ook voldoende licht geven en een beter rendement halen?
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:31.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.