actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 17th April 2018, 08:36
Caitlin.P*oost Caitlin.P*oost is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Turnhout
Posts: 51
Peeters: ‘CD&V-kandidaten respecteren gelijkheid man en vrouw’

Op Twitter heeft de Antwerpse lijsttrekker voor CD&V, Kris Peeters, gezegd dat ‘elke kandidaat op de lijst de gelijke positie van man en vrouw respecteert’. Hij doet het nadat er kritiek is gerezen op de mogelijke komst van de ultraorthodoxe Jood Aron Berger op zijn lijst voor de gemeenteraadsleden.

Aron Berger krijgt volgens Joods Actueel de negende plaats op de Antwerpse CD&V-lijst. Op die manier wil CD&V het stemmenpotentieel van de Antwerpse Joden aanboren. De Antwerps-Joodse gemeenschap telt in Antwerpen zowat dertigduizend mensen, van wie tien- tot vijftienduizend Joden ultraorthodox zijn.

CD&V wil de komst van Berger op de lijst nog niet officieel bekendmaken. De partij daarover pas morgen (woensdag) communiceren op een persconferentie.

Maar in het interviews met Joods Actueel laat de Berger nu al weten dat hij een vrouw nooit de hand zal schudden. ‘Ik hou me aan de regels van mijn geloof en zal dan ook uitleggen aan mensen met wie ik in contact kom waarom ik geen hand geef aan een dame [...] Het heeft niets te maken met een gebrek aan respect voor vrouwen, integendeel. Het huwelijk is voor mij heilig en ook respect voor mijn echtgenote. Daarom onthoud ik mij van fysiek contact met vrouwen.’

Verkeerd keelgat

Die uitspraken zijn bij nogal wat mensen in het verkeerde keelgat geschoten. Gaat CD&V nu iemand op de lijst zetten die vrouwen de hand niet schudt? Na enig aandringen van een journalist van Radio 1 plaatste ook Els Van Hoof, tot voor kort voorzitster van Vrouw en Maatschappij binnen CD&V, daar in De ochtend vraagtekens bij.

‘Ik geloof niet dat het de bedoeling is dat iemand die op een CD&V-lijst staat geen hand wil geven aan vrouwen’, zei Van Hoof onder meer. ‘Ik heb in het verleden al vaker aangehaald dat ik er moeite mee heb dat bijvoorbeeld Iraanse leiders geen hand geven aan vrouwen wanneer zij op bezoek zijn in ons land.’ Voorts herhaalde ze dat ze eerst meer klaarheid wil voor ze een polemiek daarover wil starten.

Op Twitter heeft de Antwerpse lijsttrekker voor CD&V, Kris Peeters, gezegd dat ‘elke kandidaat op de lijst de gelijke positie van man en vrouw respecteert’. Zijn partijgenoot Hendrik Bogaert stelt het scherper.

Bron: De Standaard 17/4/2018 http://www.standaard.be/cnt/dmf20180417_03467269

Eigen mening: Ik vind het een beetje overdreven dat er nu al kritiek komt op de komst van deze man. Zijn geloof heeft zo zijn waarde en normen maar als hij zich wil aansluiten bij een partij die naar andere waarden streeft wil dat in mijn ogen ook zeggen dat hij zich hier aan moet houden. Ik vind het dan ook erg dat men er nu al kritiek op uit. Men zou het eerst moeten afwachten. Wie weet is hij wel een rolmodel. Pas als hij in de fout gaar mag de commentaar geuit worden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:30.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.