actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 28th March 2016, 16:22
Toon.V*nHoof Toon.V*nHoof is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: Vosselaar
Posts: 70
Obama: 'Moslims stigmatiseren speelt in kaart van jihadisten'

De Amerikaanse president Barack Obama heeft gezegd dat het "stigmatiseren" van moslims in de kaart speelt van de jihadisten, "die ons tegen elkaar willen opzetten". Hij veroordeelde daarmee impliciet uitspraken van Republikeinse presidentskandidaten.

In de strijd tegen IS (Islamitische Staat) "zijn onze belangrijkste partners de Amerikaanse moslims", zei Obama in zijn wekelijkse toespraak, na de aanslagen van dinsdag in Brussel en Zaventem die opgeëist werden door IS en die 31 mensen het leven kostten. Hij betuigde zijn medeleven aan de familie van twee Amerikanen die gedood werden en "minstens veertien Amerikanen die gewond raakten" bij de aanslagen.

"We moeten elke poging om de Amerikaanse moslims te stigmatiseren, verwerpen en hun enorme bijdrage aan ons land en onze levenswijze" toejuichen, zei de president van de Verenigde Staten. "Deze pogingen zijn in strijd met onze aard, onze waarden, en onze geschiedenis als natie opgebouwd op de idee van godsdienstvrijheid", voegde hij eraan toe. "Het is ook contraproductief. Het speelt meteen in de kaart van de terroristen die ons tegen elkaar willen opzetten, die een reden willen hebben om nog meer mensen te rekruteren voor hun haatdragende zaak".

De Republikeinse presidentskandidaten Donald Trump en Ted Cruz steunen het idee om de politie te laten patrouilleren in moslimwijken. Trump wil bovendien moslims tijdelijk de toegang weigeren tot de VS uit vrees dat een extremist samen met hen ongemerkt het land binnenkomt.

bron: http://www.knack.be/nieuws/wereld/o...mal-683911.html

Ik weet niet in welke mate dit een politieke zet is om de democraten aan populariteit te doen winnen en in welke mate dit een boodschap van solidariteit is. De boodschap van solidariteit is echter heel sterk en duidelijk: projecteer je frustraties en haatgevoelens niet op iemand die ooit iets gemeenschappelijk had met deze terroristen. Moslims zijn het zeker niet meer, dus waarom hen viseren?
Ik sta perplex als ik verhalen hoor over een Zuid-Amerikaanse vader en een Nederlandse moeder die terugkomen van een reisje om heel hun voorgevel beklad te zien met boodschappen als 'rot op moslims'. Hun kinderen hebben een andere huidskleur, hij heeft een andere huidskleur dus ze zijn dan maar meteen moslims (dit is dus niet het geval) en mensen hebben dus zomaar het recht om dat soort dingen te doen?! Blind geweld leidt enkel tot meer tweedracht en haat.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 29th March 2016, 10:20
Wout.G*vers Wout.G*vers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Hoogstraten
Posts: 98
media is de boosdoener

Obama heeft gelijk als hij zegt dat we moeten oppassen voor het stigmatiseren van de moslims. In mijn naaste omgeving merk ik dat deze stigmatisering al voorkomt. Mensen beginnen al met hun vinger te wijzen naar de gewone moslim die net zoals ons gaat werken en het geloof net zoals ons beoefent. De media heeft hier grotendeels voor gezorgd, vind ik. De media zorgt direct en indirect ervoor dat er negatieve beeldvorming wordt verspreid over moslims. Het is met andere woorden een heel machtig wapen die zorgt voor de verspreiding van stereotypen over de verschillende sociale groepen. De meeste mensen kijken ook niet langer dan hun neus lang is en geloven alles wat er in de media komt. We moeten er een gewoonte van maken om met een kritisch oog naar de media te kijken en niet alles geloven wat we voorgeschoteld krijgen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:23.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.