actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Wetenschap
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 4th May 2012, 19:53
Annelies.Stokbroekx Annelies.Stokbroekx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Vosselaar
Posts: 95
Blinde man kan weer zien dankzij chip

Blinde man kan weer zien dankzij chip
Door: Günther Brants
4/05/12 - 14u35 Bron: The Daily Mail
Tien jaar lang was Chris James blind, maar dankzij een technologisch snufje kan de Britse man weer zien. Drie weken geleden hebben artsen een chip aan de achterkant van zijn oog bevestigd en deze werd intussen aangezet. Voor James was het alsof iemand plots het licht aanstak.

Twee Britten mochten de chip als eerste uittesten. De andere man is muziekproducer Robin Millar. Hij verklaarde voor het eerst in kleur te hebben gedroomd. Beide heren hebben ooit wel kunnen zien, maar zijn blind geworden door een afwijking, genaamd 'retinitis pigmentosa'. De oogziekte treft ongeveer één op 3.000 tot 4.000 mensen. Deze patiënten hebben zo plots weer hoop om ooit te kunnen zien. De operatie van James duurde ongeveer tien uur en gebeurde in het oogziekenhuis van Oxford University. "Toen de chip werd aangesloten, leek het alsof iemand een foto met een flash nam."

De chip bestaat uit 1.500 lichtgevoelige pixels. Het duurde even voor z'n hersenen zich aan het nieuwe speelgoed hadden aangepast en hij ook besefte wat hij voor zich zag. Artsen zeggen dat het proefproject alle verwachtingen overstijgt. Nog tien andere Britten zullen de implantaten krijgen, evenals patiënten in Duitsland en China. De chip is een uitvinding van het Duitse bedrijf Retina Implant AG. Het is wel nog geen garantie dat het minuscule object bij iedere patiënt een succes zal worden.

Bron: http://www.hln.be/hln/nl/33/Fit-Gez...kzij-chip.dhtml
Eigen mening:
Ik vind het heel fascinerend te lezen dat er telkens nieuwe technologische middelen worden uitgevonden die vele mensen kunnen helpen in hun dagelijkse leven. In het artikel staat dat het geen garantie is dat deze chip bij iedere patiënt een succes zal worden maar toch ben ik er van overtuigd dat dit al een hele stap vooruit is in het behandelen van oogziekten.
Ik heb een artikel over hetzelfde onderwerp gebruikt tijdens een les T.O. die ik aan een tweede jaar ASO moest geven. De leerlingen waren ook heel enthousiast en verwonderd dat dit mogelijk is.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 4th May 2012, 22:23
Yana Daems Yana Daems is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Westerlo
Posts: 94
Blinde man kan weer zien dankzij chip

Het is heel goed dat er een man dankzij deze technologie opnieuw kan zien. Ik kan me niet voorstellen hoe het is om na jaren blind te zijn, terug te kunnen kijken, maar ik kan me wel inbeelden dat deze technologische vooruitgang heel wat blinde mensen hoop geeft. Toch denk ik dat deze chips niet voor iedereen toegankelijk zullen zijn. Het zal nog wel wat tijd kosten vooraleer de geneesheren allemaal in staat zijn om zo’n chip in te planten. De kosten van deze operatie zullen hoogstwaarschijnlijk heel duur zijn, waardoor er bepaalde mensen de kans niet zullen krijgen om zich te laten opereren.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 5th May 2012, 16:12
charlotte.verboven charlotte.verboven is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: malle
Posts: 112
Dit vind ik echt wel geweldig. Iemand zijn zicht teruggeven is toch echt het mooiste dat je kan doen. Ik kan mij niet voorstellen hoe het is om je zicht te verliezen. Het is toch enorm belangrijk voor het functioneren als mens en dat we nu via de technologie z'n mensen kunnen helpen, vind ik geweldig.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 5th May 2012, 19:51
liselotte.glassée liselotte.glassée is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Grobbendonk
Posts: 86
Thumbs up

Dat een bedrijf zoiets heeft kunnen realiseren is gewoon ongelooflijk. Dat het dan ook nog eens werkt is gewoonweg fascinerend. Eén deel van de blinden kan dan toch al geholpen worden door deze chip en dat is al een hele vooruitgang. Hopelijk kan men deze chip ook gebruiken bij mensen met andere oogziektes. Zoals Yana ook al vernoemde is het prijskaartje dat aan de operatie vast hangt waarschijnlijk zo goed als onbetaalbaar. Laat ons hopen dat hier nog iets aan gedaan zal worden. Hopelijk vindt men ook snel een oplossing voor mensen die blind geboren zijn. Ik kan me niet inbeelden wat dat voor deze mensen zou beteken. Nooit iets kunnen zien en dan opeens beelden kunnen linken met mensen en andere dingen. Ik hoop dat de technologie er nog zo sterk zal op vooruitgaan.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 7th May 2012, 12:54
jens.rymen jens.rymen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Nijlen
Posts: 91
Enorm mooie uitvinding, de vraag is wel: wat is het prijskaartje voor zo'n chip? Volgens mij zal dit een mooi bedrag zijn. Mensen die op deze manier hun zicht terug krijgen tellen (volgens mij) met alle plezier deze grote som geld neer. De gevolgen voor deze mensen zijn dan ook ontzettend groot. Als we kijken naar de arbeidsmarkt, deze mensen kunnen hun job die zij voordien uitvoerden terug gaan beoefenen. Ze kunnen hun naaste familieleden terug met eigen ogen bewonderen...
Deze chip mag dan wel duur zijn, hetgeen je ervoor in de plaats krijgt is onbetaalbaar.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 7th May 2012, 14:14
Bart.Wielockx Bart.Wielockx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Balen
Posts: 106
Schitterend! Is er iemand op de hoogt of deze chip ook eventueel zou werken bij mensen die blind geboren zijn? Op deze manier is het misschien mogelijk dat we blindheid bij een groot deel van de bevolking kunnen wegwerken. Het is natuurlijk te hopen dat het systeem in de toekomst voor iedereen beschikbaar is.
Maar toch weer een schitterende ontdekking, uitvindingen van de weteenschap.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 02:12.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.