actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Onderwijs > Onderwijsvisie
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 16th November 2015, 17:39
Jessie.P*eters Jessie.P*eters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Ravels
Posts: 25
KU Leuven wil derde genderoptie bij inschrijving studenten.

De KU Leuven wil bij de inschrijving van studenten als genderaanduiding naast man en vrouw nog een derde mogelijkheid voorzien voor mannen die zich vrouw voelen, of omgekeerd, en voor wie zich meer algemeen noch man noch vrouw voelt. Dat meldt het studentenblad Veto en wordt aan Belga bevestigd door vice-rector Studentenaangelegenheden Rik Gosselink.

"We zouden graag een geslachtsloze genderaanduiding willen invoeren voor studenten die om de een of andere reden niet kunnen aangeven of ze man of vrouw zijn. We hebben in het verleden trouwens al vragen in die zin gekregen en ook in een aantal buitenlandse universiteiten bestaat deze mogelijkheid al", aldus Rik Gosselink.

Het probleem is dat de de KU Leuven dit nu nog niet kan invoeren omwille van de koppeling met databanken van de overheid zoals het Rijksregister en het Kruispunt van de Sociale Zekerheid (KSZ). Volgens Veto voorziet de vernieuwde Databank Hoger Onderwijs van de Vlaamse overheid de derde optie op vlak van genderaanduiding al, maar blijft het gebruik ervan omwille van die koppeling voorlopig dode letter.

Justitieminister Koen Geens (CD&V) geeft in Veto toe "dat het niet evident is" dat mensen eerst hun geslacht operatief moeten laten veranderen vooraleer ze dat juridisch kunnen doen. Samen met staatssecretaris voor Gelijke Kansen Elke Sleurs (N-VA) bekijkt Geens thans hoe de wetgeving kan aangepast worden aan de mensenrechten en Europese regelgeving. "Er is hierover echter nog standpunt binnen de regering en de problematiek ligt gevoelig", aldus Geens.

Bron: De Morgen, (16 november 2015). 'KU Leuven wil derde genderoptie bij inschrijving studenten.' Geraadpleegd op 16 november 2015, via http://www.demorgen.be/binnenland/k...enten-b3ac4877/

Mening: Ik vind dit persoonlijk een zeer goed initiatief van de KU Leuven om een derde genderoptie in te voeren bij de inschrijvingen. Vandaag de dag komen we het vaker tegen dat men geboren wordt in het 'verkeerde' lichaam. Zeer weinig wordt hier rekening mee gehouden, en ik kan het me voorstellen dat dit erg moeilijk is voor deze mensen om op zichzelf een etiket te plakken waarbij zij zich niet goed voelen. Daarom vind ik dit een enorme vooruitgang van de KU Leuven dat zij met dit idee van start willen gaan. Ik begrijp dat dit niet direct uitvoerbaar is maar hoop er op lange termijn vooruitgang in te zien. Voor mensen die in het verkeerde lichaam zijn geboren denk ik dat dit een geruststelling kan zijn. Ik hoop dat in de toekomt dit idee anderen inspireert om hetzelfde te doen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:16.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.