actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Onderwijs > Onderwijsvisie
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 2nd November 2015, 09:32
E*elyne.Van.Rompaey E*elyne.Van.Rompaey is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Emblem
Posts: 80
Aantal leerlingen topsportscholen in vrije val

De Vlaamse topsportscholen hebben de voorbije vijf jaar meer dan een derde van hun leerlingenaantal verloren. In het reguliere onderwijs is het aantal leerlingen met een topsportstatuut zelfs gehalveerd. Toch denkt minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) niet aan een hertekening. “Het is op dit moment niet de bedoeling om het aantal topsportscholen te verminderen”, zegt ze maandag in de Gazet van Antwerpen.

Met Antwerpen, Gent, Leuven, Vilvoorde, Hasselt/Genk en Brugge telt Vlaanderen maar liefst zes topsportscholen. Sinds 2010 heeft elk van die scholen haar aantal studenten met een topsportstatuut zien dalen. In Antwerpen van 150 naar 127, in Gent van 182 naar 111, en Hasselt/Genk werd ei zo na weggeveegd met een daling van 120 naar 9 studenten.

Aantal scholen

Topsport als carrière blijkt ook in het reguliere onderwijs almaar minder aan te slaan. Daar kenden ze de voorbije vijf jaar een halvering van het aantal studenten met een topsportstatuut.

Binnen de sector gaan stemmen op om het aantal scholen te verminderen. Maar daar wil onderwijsminister Hilde Crevits niet van weten. “Het is belangrijk dat we talentvolle jongeren kansen geven om zich voor te bereiden op een nationale en internationale sportcarrière”, zegt ze. Volgens haar hangt het aantal leerlingen ook af van het aanbod aan sporttakken. “Zo werden de selectiecriteria strenger gemaakt waardoor voor een aantal sporttakken, zoals voetbal, het aantal leerlingen sterker daalde.”

Bron: De Standaard, maandag 2 november 2015

Mening: Ik vind het zeer verontrustend dat er steeds minder leerlingen starten op de topsportschool. Meer dan een derde van hun leerlingenaantal is verloren gegaan op vijf jaar tijd. Dit is behoorlijk veel. Ik vraag mij af waar de redenen liggen van deze spectaculaire daling. Een redenen dat aangegeven wordt in het artikel is dat er een minder groot aanbod is aan sporttakken en dat de selectiecriteria strenger zijn geworden. Ik vermoed dat er naast deze redenen ook nog andere zaken aan de basis liggen van deze daling. Vaak zijn de opleidingen heel zwaar en is het niet makkelijk om ook effectief een sportcarrière te kunnen uitwerken als beroep. Daarnaast denk ik dat ouders ook meer zekerheid willen voor hun kinderen. Het is nu al niet zo makkelijk om aan een job te geraken, vandaar dat meer leerlingen zullen kiezen voor een reguliere opleiding en zo hoog mogelijk proberen te geraken binnen hun schoolcarrière. Er zou een onderzoeken moeten komen om te kunnen achterhalen hoe het komt dat steeds meer leerlingen kiezen voor het reguliere onderwijs en hoe men de topsportscholen aantrekkelijker kan maken. Er zijn heel wat leerlingen die het talent hebben om zich te kunnen ontwikkelen als topsporter, maar die hier niet altijd de kans voor krijgen. Wanneer we dit alles beter in kaart kunnen brengen, kan men nadenken om eventuele maatregelen te nemen om het onderwijs verder te verbeteren.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:24.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.