actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Onderwijs > Onderwijsvisie
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 17th October 2015, 10:42
e*ize.vandenbrande e*ize.vandenbrande is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Pulderbos
Posts: 91
1200 leerkrachten exclusief voor taalbad

N-VA-parlementsleden Kris Van Dijck en Koen Daniëls willen een deel van de middelen voor het gelijkekansenonderwijs (de GOK-middelen) vrijmaken voor extra lesuren Nederlands voor anderstalige leerlingen in het basis- en secundair onderwijs. “Met 50 miljoen euro kunnen 1200 leerkrachten fulltime aan de slag in taalbadklassen voor anderstalige leerlingen”, zeggen ze.

Door de vluchtelingencrisis worden scholen geconfronteerd met een instroom van extra anderstaligen, bovenop het huidige aantal, redeneren de parlementsleden. Ze verwijzen ook naar cijfers die aantonen dat leerlingen die thuis geen Nederlands spreken tot drie keer meer kans hebben om de school zonder diploma te verlaten.

“Van de laagopgeleide anderstalige jongens haalt zelfs 40 procent geen diploma”, zeggen Kris Van Dijck en Koen Daniëls. “We stellen daarom voor om 50 miljoen euro (op een totaal van 108 miljoen euro GOK-middelen die in 2014 zijn toegekend, red.) exclusief aan te wenden voor extra lesuren exclusief voor taalbadklassen. Hiervan kunnen we jaarlijks 1200 leerkrachten fulltime inzetten. Dit geld komt zowel de anderstalige – nieuwkomers én zij die er al zijn - als de Nederlandssprekende leerlingen ten goede, want ook die laatsten zijn gebaat als het lesgeven niet onder druk staat van een grote groep anderstaligen die het Nederlands niet volledig machtig is.”

De N-VA-parlementsleden spelen hiermee in op het plan van minister van Onderwijs Hilde Crevits om de GOK-middelen selectiever toe te kennen. Uit een rapport van het Rekenhof blijkt dat de extra werkingsmiddelen maar zeer beperkt worden ingezet voor het voeren van een gelijkeonderwijskansenbeleid, bijvoorbeeld voor bijkomend pedagogisch personeel.

Bron: www.gva.be 17 oktober 2015

Eigen mening

Deze week heb ik vanuit mijn stageschool voor de lange stage een vraag gekregen die hierbij aansluit. Ze vroegen me of ik een Zuid-Amerikaanse jongen die in het eerste middelbaar zat extra bijles Nederlands zou kunnen geven, omdat ze aanvoelen dat dit in de les nog niet heel vlot gaat. Ik ben op dit aanbod ingegaan, het lijkt me zeer interessant! Wanneer de extra middelen zouden vrijkomen voor een taalbad, heeft dit heel wat voordelen. Men zou bijvoorbeeld een extra klas kunnen maken in plaats van individuele begeleiding, zodat de leerlingen zich niet alleen voelen en ook kunnen leren van elkaar. Het geld dient om ervoor te zorgen dat alle leerlingen gelijke kansen krijgen. Aangezien Nederlands de voertaal is, moeten alle leerlingen de kans krijgen om deze taal onder de knie te krijgen. Extra middelen zijn hier dus zeker welkom! Zo kan er misschien intensiever samengewerkt worden tussen scholen om methodes/lespakketten/... uit te wisselen. Daarnaast heeft ook het onderwijs in het algemeen hier baat bij. Een les verloopt altijd vlotter wanneer alle leerlingen de leerkracht verstaan. Ik ben dus zeker voor het invoeren van deze taalbaden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:23.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.