actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 19th April 2011, 12:16
Tanita.Nuyts Tanita.Nuyts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Tessenderlo
Posts: 24
Jongeren vallen politiewagen aan in Borgerhout

In Borgerhout hebben jongeren zaterdagnacht een patrouillewagen van de politie aangevallen. De twee inzittende agenten bleven ongedeerd.


Omstreeks middernacht hield een grote groep jongeren (18-25 jaar) een bus van De Lijn tegen op de Turnhoutsebaan, ter hoogte van de Helmstraat.

Eens ze de politiewagen zagen, bleef de bus ongemoeid. De heethoofden viseerden plots de dienstwagen.

Voor de inspecteurs de plaats van de feiten konden verlaten, werden stenen tegen de ruiten en het koetswerk geworpen en enkele jongeren stampten ook tegen de politiewagen. Kort nadat de inspecteurs richting Koningin Astridplein waren gereden was de groep jongeren opgesplitst en verdwenen.

Van het ganse gebeuren zijn camerabeelden gemaakt die later zullen worden bekeken en die,waar mogelijk, gebruikt zullen worden voor verder onderzoek.

Geen van de beide inspecteurs raakte gewond. De politiewagen liep wel schade op: krassen op de ruiten, krassen op en deuken in het koetswerk en de achterruit werd volledig vernield.

Waarom de jongeren de wagen hebben aangevallen, is nog een raadsel.



bron: http://www.gva.be/nieuws/binnenland...rgerhout-2.aspx

Tegenwoordig is er als maar minder respect voor de politie door jongeren. Wat haalt het in hemelsnaam uit om zo te doen?
Ik denk dat het probleem daar vooral is dat de jongeren zich vervelen, in de buurt valt niets te doen, niets te beleven dus ze uiten hun frustratie op oa. de lijn en de politie.
Men zou eens met die jongeren moeten gaan praten en luisteren wat nu juist het probleem is en er samen een oplossing voor vinden.
Dat is volgens mij de enige manier om de agressie te verminderen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 20th April 2011, 11:19
Emmely Emmely is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Arendonk
Posts: 118
Jongeren vallen politiewagen aan in Borgerhout

Waar gaat het toch naartoe met de jeugd. Zoals Tanita al heeft vermeld is dit volgens mij ook uit verveling. Waar moeten deze jongeren zich anders bezig houden? Ze zijn al beperkt, omdat ze in een stad wonen. Dat is heel anders als op het platteland. Maar dan nog. Ik denk niet dat praten uithaalt bij deze jongeren. Als ze de politie al aanvallen, wil dat zeggen dat het geen gewone jongeren zijn. Ik denk dat het probleem ook zit bij de mogelijkheden van ontspanning. Er moeten bijvoorbeeld sporten kunnen beoefend worden, dat maar weinig geld kosten, zodat deze jongeren voor weinig geld zich toch kunnen bezighouden. Ik zeg niet dat het hier gaat om jongeren die niet veel geld hebben. Dit is nog altijd niet bewezen, maar heb zo wel een voorgevoel.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 20th April 2011, 20:47
Laetitia.De.Schepper Laetitia.De.Schepper is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Schilde
Posts: 92
Ik denk dat het misschien toch wel wat naïef is als je denkt dat praten met deze jongeren gaat helpen. Verveling kan ook onmogelijk de enige oorzaak zijn, volgens mij liggen hier structurele problemen aan de basis. We kunnen het misschien kansloze jongeren noemen die hun frustraties en onmacht uitwerken op 'gezagsdragers'.
Het is niet in plaats van sport dat deze jongeren zich zo gaan gedragen. Ik denk dat er overal wel mogelijkheden genoeg zijn om te gaan sporten en wie weet zitten deze jongeren allemaal in een boksclub.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 24th April 2011, 01:40
Ruben Slegers Ruben Slegers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Arendonk
Posts: 72
Wat Laetitia zegt klopt. Praten zal niets helpen. Ik kan me al inbeelden wat voor types deze jongeren zijn, en het zijn zeker geen types die hierover zullen (willen) praten.
Dit zijn acties van jongerengroepen, die overal en op elk moment kunnen voorvallen. Ze hoeven hier zelfs geen reden voor te hebben. Sommigen kicken erop om keet te schoppen. Ik zag zonet de film Million Dollar Baby, en daar heb ik een passend citaat in gehoord: "Mensen kicken op geweld. Bij een ongeluk willen ze lijken zien." Sommigen houden nu eenmaal van geweld en willen stoer zijn t.o.v. anderen. Elkaar opjutten om een onschuldige Lijnbus aan te vallen is het gevolg, een aanrijdende politiewagen bekogelen is de volgende stap.
Hier is preventief volgens mij weinig of niets tegen te doen. Wat de politie wel kan doen, is zorgen voor meer patrouille. Als er meer gepatrouilleerd wordt, kan onrust sneller opgespoord worden en kan eventuele agressie in de kiem gesmoord worden. Ook zullen agenten die aangevallen worden, sneller bijstand kunnen krijgen.
Hoewel ik dit voorstel, ben ik me er ook van bewust dat de politie niet in elke straat een patrouille kan zetten. Toch zie ik dit als een mogelijke 'oplossing', maar ik weet niet in welke mate dit - financieel, personeelsmatig, etc. - mogelijk is.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:26.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.