actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 18th April 2011, 10:41
p4u12767 p4u12767 is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Herenthout
Posts: 133
Gerecht zoekt biechtvader

BRUSSEL - Over wie had Vangheluwe het, toen hij over zijn biechtvader sprak? Het is een vraag die ook het gerecht interesseert. De Antwerpse bisschop Bonny kent zijn naam, maar wil het biechtgeheim niet schenden.

Misbruik in de kerk
‘Natuurlijk wist ik dat het niet goed was. Ik heb dat ook regelmatig gebiecht aan mijn biechtvader.' Dat zei Roger Vangheluwe afgelopen donderdag tijdens zijn interview op VT4, bijna achteloos. Maar dat ene zinnetje laat nu de discussie over het biechtgeheim weer oplaaien.

Er komen niet alleen politieke reacties. Ook het gerecht is geïnteresseerd in de identiteit van de biechtvader. ‘Niet zozeer voor ons onderzoek in Brugge', zegt de Brugse procureur Jean-Marie Berkvens. ‘Dat is afgesloten. Wel is deze biechtvader relevant voor ‘Operatie Kelk', het onderzoek naar schuldig verzuim binnen de Kerk. Ik zal dan ook voorstellen dat dit daar wordt opgevolgd, maar uiteindelijk beslis ik daar niet over.'

Het federale parket, dat Operatie Kelk coördineert, wilde daarover gisteren niks kwijt. Het lijdt geen twijfel dat er op z'n minst wordt nagegaan wie deze biechtvader is. Maar dan is nog de vraag of hij wel wil navertellen wat Vangheluwe hem heeft opgebiecht. Binnen de Kerk is het biechtgeheim een fundamenteel recht. Dat herhaalde de Antwerpse bisschop Johan Bonny gisteren ook nog eens in De Zevende Dag.

Bonny weet wie de biechtvader van Roger Vangheluwe is, maar hij is niet van plan om de naam van die persoon door te spelen aan wie dan ook. Ook niet aan het gerecht. ‘Ik zou dat van niemand doorgeven', herhaalde hij gisteren op televisie. ‘Ik moet ook niet weten wat iemand aan zijn biechtvader gezegd heeft. Een biechtvader moet ook niet zeggen wie bij hem geweest is, laat staan waarover er gepraat is.' En hij voegde eraan toe: ‘Alle gelovigen in de katholieke Kerk hebben er recht op dat ze zich kunnen wenden tot iemand van wie je weet: die zal het biechtgeheim respecteren. Als bisschop is het mijn taak om het biechtgeheim te beschermen.'

Tijdens het debat in De Zevende Dag zei Patrick Degrieck dat hij aan dat strikte biechtgeheim begint te twijfelen. Hij was als priester een naaste medewerker van Roger Vangheluwe. Vorig jaar was hij ook lid van de commissie-Adriaenssens. ‘Nu ik het interview op tv heb gezien, en van de psychiaters nog eens klaar en duidelijk hoor dat pedofielen hun daden vergoelijken en minimaliseren, weet ik niet of biechtvaders goed geplaatst zijn om hun verhaal te horen. Ik veronderstel dat ze ook tijdens de biecht niet de hele waarheid vertellen.'

Volgens de advocate Christine Mussche is het biechtgeheim niet zo onaantastbaar als de Kerk het voorstelt. Ze vergeleek het met het medisch beroepsgeheim: ‘Als men verneemt dat er voor iemand gevaar dreigt in de toekomst, dan is men verplicht om dit aan het parket te melden.'

Volgens het weekblad Humo is een 90-jarige West-Vlaamse priester de biechtvader van Roger Vangheluwe. Maar in een reactie ontkent de man formeel. ‘Ik heb hem als jongeman gekend, maar sinds hij naar het seminarie ging, hadden we geen contact meer', aldus de priester.

Bisschop Bonny had het in De Zevende Dag ook nog over het verdere kerkelijke verloop van de affaire-Vangheluwe. Hij verwacht dat het Vaticaan in de loop van de week een strengere sanctie zal opleggen. Het Vaticaan besliste eerder dat Vangheluwe België moest verlaten en een spirituele en psychologische behandeling moest volgen. De definitieve straf volgt later.

‘Ik verwacht dat ze deze week de zaken scherpstellen', aldus Bonny. ‘Vangheluwe moet op zijn minst verplicht worden tot stilte. Hij mag geen interviews meer geven, zich niet in het openbaar laten zien, en hij moet zich terugtrekken op een plaats waar hij zich kan laten behandelen.'

bron: http://www.standaard.be/artikel/det...02-138784c7ea7c

eigen mening: Ik vind ook dat de 'biechtvader' schuldig verzuim heeft gepleegd. Hij heeft het nagelaten om een kind in nood te helpen. Had hij stappen ondernomen zouden er wellicht minder misbruiken geweest zijn. Enkele dagen geleden hoorde ik op de radio een interview met een priester. Hij zei dat een biechtvader nooit de zonden kan vergeven vooraleer de dader ze goed gemaakt heeft door bv zichzelf gaan aan te geven. Waarschijnlijk zal 'het financieel vergoeden' hier dan als 'goed maken' aanzien worden?
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 18th April 2011, 11:36
toon.peeters toon.peeters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Mol-Donk
Posts: 100
Misschien even wat extra informatie over het biechtgeheim wat valt onder het beroepsgeheim.

Beroepsgeheim
In sommige beroepen geldt het beroepsgeheim. Dat betekent dat personen met bepaalde functies niets mogen bekendmaken van wat u hen in hun functie heeft verteld. Het beroepsgeheim geldt in de eerste plaats voor gezondheids- en welzijnsberoepen, zoals arts, apotheker of maatschappelijk werker.

Politieagenten en leerkrachten moeten zich eveneens aan het beroepsgeheim houden.

Ook werknemers die door hun beroep op de hoogte zijn van fabrieksgeheimen, zakengeheimen of andere geheimen, moeten die vertrouwelijke informatie voor zich houden.

Het beroepsgeheim blijft altijd gelden, ook wanneer de vertrouwensrelatie beëindigd is of als de arbeidsovereenkomst afgelopen is.

Wat kan een geheim zijn?

Niet alle zaken die u een persoon toevertrouwt, zijn als geheim te beschouwen. Informatie waarbij alle concrete namen en details zijn weggelaten, zodat het een situatiebeschrijving in algemene termen wordt, behoort niet tot het beroepsgeheim. De volgende informatie is wel geheim:

alles wat nadrukkelijk of stilzwijgend aan de vertrouwenspersoon werd toevertrouwd
alle informatie die gezien of gehoord wordt
informatie over derden
fabrieksgeheimen, zoals de formule van een geneesmiddel

Wanneer schendt u het beroepsgeheim?

U schendt het beroepsgeheim wanneer u opzettelijk geheimen bekendmaakt, ook wanneer u niet de bedoeling heeft om iemand schade of nadeel te berokkenen. Wanneer u een geheim bekendmaakt door nalatigheid of onoplettendheid, is er geen sprake van schending van het beroepsgeheim.

Hoe u een geheim kenbaar maakt, is van geen belang: u kunt een geheim doorvertellen of in een e-mail vermelden, u kunt documenten doorgeven of iemand bewust op uw scherm laten meekijken. Ook als u een bekend feit bevestigt, schendt u het beroepsgeheim.

Wanneer schendt u het beroepsgeheim niet?

Er zijn vier situaties waarin u een geheim toch mag prijsgeven.

1. Het beroepsgeheim vervalt voor een rechtbank of een parlementaire onderzoekscommissie. Als het onderzoek dat vereist, hebben personen met een beroepsgeheim het recht om vertrouwelijke informatie te openbaren. Zij kunnen daartoe echter niet verplicht worden. Deze personen hebben het recht om te zwijgen."

2. Soms is het noodzakelijk dat u de ouders van een minderjarige informeert over geheime informatie.

De ouders zijn per slot van rekening aansprakelijk en hebben beslissingsrecht over fundamentele aspecten van de opvoeding zoals onderwijs en gezondheid. Toch zult u altijd rekening moeten houden met de privacy van de minderjarige.

3. Partners, familieleden of vertrouwenspersonen mag u op de hoogte brengen als:

de betrokken persoon daarmee akkoord gaat
de betrokken persoon wilsonbekwaam is
er een noodtoestand dreigt (bijvoorbeeld: als een patiënt met hiv besmet is, moet u zeker de partner op de hoogte brengen)
Toch is het nog altijd het beste als u de persoon ervan kunt overtuigen om geheime informatie zelf mee te delen.

4. Het is ook toegestaan om leidinggevenden op de hoogte te brengen van geheimen die u zijn toevertrouwd. Zo bestaat er een gedeeld beroepsgeheim als de leidinggevende ook deelneemt aan de hulpverlening. Een verpleegster mag dus een geheim doorvertellen aan de leidinggevende als dat in het belang is van de hulpverlening.

Bron: http://www.belgium.be/nl/justitie/p.../beroepsgeheim/
__________________
Divide and Conquer
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:32.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.