actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 3rd November 2011, 02:13
Tinne.VanDun Tinne.VanDun is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Hoogstraten
Posts: 38
Allochtonen horen thuis ín de klas, niet vóór de klas

Allochtone leraren vinden maar moeilijk hun weg naar de klas.
“Negen van mijn tien allochtone medestudenten in de
lerarenopleiding startten uiteindelijk een eigen zaak.
Foute naam, foute huidskleur.” Hakan (35), van Turkse
afkomst maar 100 procent Belg, geeft vier jaar les.
Ook hij vecht al zijn leven lang tegen de vooroordelen.
“‘Het is altijd hetzelfde met die Turken’, zeiden ze.”




“‘Allochtonen horen thuis ín de klas, niet vóór de klas",
brieste mijn leraar-begeleider na nauwelijks vijf minuten les tijdens mijn stage. Ik heb mijn boeltje gepakt en ben recht naar de directeur gestapt. Die zei gewoon: ‘Verwacht je nu dat ik mijn eigen leraren terechtwijs?’ Ik was volledig de kluts kwijt, voor mij hoefden die studies niet meer.
Op de lerarenopleiding hebben ze me gelukkig een andere school als stageplaats laten kiezen.”
’s Nachts stond ik in de fabriek aan de band,overdag ging ik naar school.
Een heel moeilijke periode. Mijn thuistaal is Turks, mijn ouders zijn analfabeet. Dus abonneerde ik me op een krant om die luidop te lezen en mijn taal te verbeteren. Bovendien had ik het gevoel dat je als allochtoon
beter je best moet doen dan de autochtone leerlingen. Toch zette ik door en studeerde na zes jaar af als leraar geschiedenis, biologie en informatica.”
Directeurs knapten af op mijn Turkse naam.
Bij een directeur mocht ik op gesprek, duidelijk niet om mij aan te nemen, maar wel voor zijn statistieken. Uiteindelijk vond ik vast werk in een school waar vrijwel uitsluitend Vlaamse leerlingen zitten. De directeur wou per se een allochtone leraar in zijn school omdat zijn leerlingen allochtonen enkel van de negatieve verhalen uit krant en tv kenden. Heel moedig.”
“‘Wat gooien ze hier nu binnen, een allochtoon? Krijgen we dan islamles?’ slingerden de leerlingen me naar het hoofd.
Of erger nog: ‘Je pikt de plaats van een Vlaamse leraar!’ Met die leerlingen ging ik in discussie. ‘Wat willen jullie dan?’ vroeg ik. ‘Dat allochtonen profiteren van onze sociale zekerheid, of dat ze zich engageren en bijdragen aan onze maatschappij?’ Dan vielen die grote monden plots stil.”
In het lerarenlokaal spraken ze consequent dialect.
Leuk hoor, als je moeite doet om in het Nederlands mee te praten. Soms schreeuwde ik het uit: ‘Ondertiteling, alsjeblieft!’ Zo sluit je mensen uit, natuurlijk. Ook in de lerarenkamer zitten racisten die de kleinste fout die je maakt uitvergroten. Daarover beginnen te roddelen. En je zwart maken bij collega’s én leerlingen. ‘Het is altijd hetzelfde met die Turken’, hoor je dan. Ook bij de ouders. Een ouderkoppel vond het niet kunnen dat hun zoon les kreeg van een allochtoon en zette andere ouders tegen mij op. Zelf hebben ze nooit met mij gepraat. Maar ze zijn wel gaan klagen bij de directeur. Die heeft hen beleefd maar kordaat afgewimpeld. Zo is het beginnen te keren.” “
Mijnheer , nu ik je beter ken, ben ik geen racist meer ’, zei een leerling na drie maanden voor een volle klas.
Een geweldige opsteker. Natuurlijk krijg je niet alle leerlingen mee. Maar je krijgt ze wel zo ver dat ze niet meer applaudisseren als een medeleerling een racistische oneliner afvuurt. Ik ben een brugfiguur voor allochtone ouders. Die communiceren nu makkelijker met de school en komen meer naar oudercontacten. Ook voor allochtone leerlingen ben ik nu een rolmodel.
Ik toon dat het mogelijk is om als allochtoon een diploma hoger onderwijs te halen, als je maar hard genoeg werkt. Al zeg ik hun niet welke tegenkanting
ik heb gekregen, want dan haken ze af. Of dan krijg je allochtonen die scholen voor allochtonen oprichten. Maar is het dat wat we willen?”

De echte naam van Hakan houdt Klasse op zijn vraag geheim.

Bron: Klasse november 2011 klasse (p.35- mijn verhaal)

Mijn mening: Toen ik deze getuigenis van een allochtone leerkracht las, schrok ik toch wel. Ik vond dit verhaal de moeite waard om te posten omdat het mij alleszins deed nadenken. Ik had er geen idee van dat dit soort situaties anno 2011 nog steeds aan de orde zijn. Vooral de reacties van de leraar-begeleider en de directeur van de eerste stageschool van deze man, vind ik intriest. Je zou toch van een (begeleider-)leraar en van een directeur verwachten dat ze belang hechten aan de kunde van de leraar en niet aan zijn origine?!
Dit verhaal deed me trouwens denken aan een directeur die ik eens hoorde zeggen dat hij liefst leerkrachten aannam die tijdens hun opleiding hard hadden moeten knokken, met de nodige herexamens en extra jaren incluis. Hij was ervan overtuigd dat dat steevast betere leraren waren dan zij die hun diploma vlotjes met grote onderscheiding behaalden.
Ik post dit artikel onder het forum cultureel-maatschappelijk omdat dit toch duidelijk aantoont dat er in onze maatschappij blijkbaar nog steeds een groot verschil is tussen allochtonen en autochtonen. Ik ben er mij van bewust dat dit slechts het verhaal is van 1 leraar, en dat je dus op basis van dit artikel niet kan veralgemenen. Toch vrees ik dat dit verhaal geen alleenstaand geval is.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 3rd November 2011, 10:59
Jesse.Branckaerts
Gast
 
Posts: n/a
De media

Het is inderdaad een zeer jammerlijk verhaal, en ik ga dan ook volledig akkoord met Tinne. Dit is natuurlijk voor een groot deel te wijten aan de media, ze zetten Moslims en de allochtone gemeenschap steeds in kwaad daglicht in het nieuws. Het is uiteraard de waarheid die ze verslagen maar het omvat slechts een kleine groep. Jammer dat een hele bevolkingsgroep hiervoor moet boeten.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 3rd November 2011, 14:34
p4u12767 p4u12767 is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Herenthout
Posts: 133
ik vind het ook een spijtige zaak maar ik vind het ook spijtig dat we maar 1 kant van het verhaal. Heeft de leraar-begeleider het inderdaad zo gezegd of heeft hij het specifiek over hem gezegd (ipv over alle allochtone) omdat hij misschien een grove gemaakt heeft? Ik ga niet ontkennen dat allochtonen minder kansen krijgen op de arbeidsmarkt maar ik ga ook niet ontkennen dat ze nogal licht omspringen met de term 'racisme' om hun fouten toe te dekken. Ik ken allochtone leerkrachten die hun job zeer goed doen en ik ken allochtone leerkrachten die inderdaad beter een cursus Nederlands zouden gaan volgen. Maar dat is idem dito zo voor autochtone leerkrachten. De leerkracht Islamitische godsdienst die ik ken, spreekt zeer slecht Nederlands maar door gebrek aan leerkrachten mag hij zijn job behouden. Hij spreekt in de les Arabisch maar niet alle lln spreken/verstaan Arabisch, velen spreken Berbers of een andere variant of zelfs alleen maar Nederlands. Daar heb ik wel een probleem mee.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 3rd November 2011, 17:25
dorien.wellens dorien.wellens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Zoersel
Posts: 108
Ik vind dat iedereen gelijk behandeld moet worden. Hakan heeft 6 jaar gewerkt gezwoegd om toch maar zijn diploma als leraar te behalen. We mogen ook niet vergeten dat dit toch heel moeilijk was om wille van de taalverschillen. Chapeau dat je dit als allochtoon toch kan verwezelijken! Daarom vind ik ook dat hij, en andere allochtonen, kansen moeten krijgen om in onze maatschappij te mogen/kunnen meedraaien. Het is inderdaad zo dat de allochtonen verwijten naar hun hoofd geslingerd krijgen van 'ze nemen andere mensen hun job af!'. Maar dan denk ik bij mezelf, misschien staat Hakan wel beter voor de klas als iemand uit ons eigen land. Misschien legt hij zo hard zijn passie in het lesgeven dat hij het inderdaad verdient om een plaatsje te krijgen in onze maatschappij. Ik vind dat iedereen die er voor werkt en die knokt voor een plaatsje verdient op onze arbeidsmarkt!

Volgens het artikel werd Hakan ook niet aanvaard door de zijn andere collega's op de school. Dit is ook iets dat niet getolereerd mag worden. Het is de keuze van de directeur om een allochtone leerkracht aan te nemen, daarom moeten de andere leerkrachten dit respecteren en misschien extra hun best doen om hem op zijn best te laten voelen. Dit is zeker iets dat wij als toekomstige leerkrachten moeten meenemen als wij zelf lesgeven.

Tot slot zou het misschien gemakkelijker zijn voor Hakan om les te geven op een school waar meerdere allochtone leerlingen zitten. Dit zou het lesgeven toch op een of andere manier vergemakkelijken...
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:49.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.