actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 16th December 2008, 20:37
Kim Geerts Kim Geerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Laakdal
Posts: 170
Eén op de drie rijdt soms onder invloed

BRUSSEL - Eén op drie Belgen geeft toe vaak of soms met de wagen te rijden na meer dan twee alcoholische consumpties. Dat meldt bankverzekeraar AXA dinsdag in een persbericht naar aanleiding van de eerste resultaten van de Internationale Rijgedragbarometer. Het onderzoek werd uitgevoerd in negen Europese landen.

Uit de resultaten blijkt dat 34 procent van de Belgische chauffeurs er geen graten in ziet om achter het stuur van de wagen te kruipen met een glas te veel op. België strandt hier op een tweede plaats, na Luxemburg (40%), en scoort daarbij bijna dubbel zo hoog als het gemiddelde voor de andere Europese landen uit het onderzoek (19%). Frappant is het verschil met bestuurders uit Ierland (4%) en het Verenigd Koninkrijk (5%). Per land namen 800 mensen deel.

Ook is er een groot verschil tussen mannen en vrouwen. Vier op de vijf vrouwen (80%) zegt nooit onder invloed te rijden, terwijl 44 procent van de mannen (net geen 9 op de 20) toegeeft soms of vaak met een glas te veel op achter het stuur te zitten.

Wettelijke limiet

Dat meer dan twee glazen wijn achter het stuur strafbaar is, weten de meeste ondervraagden. Iets meer dan de helft (51,2%) zegt dat twee glazen wijn strafbaar is (ongeveer 0,5 promille) en 33,3 procent schat die limiet zelfs lager in (1 glas wijn).

Opvallend is dat chauffeurs die al eens onder invloed hebben gereden, de toegelaten limiet beter kennen dan chauffeurs die beweren nooit te drinken als ze moeten rijden. Wel vinden ze de huidige boetes hoog genoeg. Chauffeurs echter die nooit drinken achter het stuur, zien de boetes liefst hoger.

Niet enkel jongeren

Het onderzoek bevestigt dat rijden onder invloed geen zaak is van jongeren alleen. Chauffeurs tussen 45 en 64 jaar vertonen het grootste risicogedrag. 38 procent van hen geeft aan vaak of soms onder invloed te rijden, tegenover 29,8 procent van de chauffeurs tussen 35 en 44 jaar en 34 procent van de jongere chauffeurs (18-34).

Belgen in de hogere sociale klasse behoren tot de categorie met het hoogste risicogedrag. Bijna de helft van de ondervraagden (48,3%) uit die categorie zegt vaak of soms met meer dan twee alcoholische dranken op nog te rijden.

Sterrenbeeld

Uit het onderzoek blijkt ook dat chauffeurs met sterrenbeeld ram het vaakst onder invloed rijden (48,3%). Vissen daarentegen kruipen het soberst achter het stuur (17,3%).

Het Nieuwsblad - 16/12/2008
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 16th December 2008, 21:33
Karolien Theys Karolien Theys is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2007
Locatie: Ham
Posts: 85
Je was me voor..
Ik wou dus dit artikel ook posten, maaaar dan zal ik er maar een reactie opgeven!

Neen! Ik kruip nooit dronken achter het stuur!! Ik heb zelfs vorig weekend nog moeten blazen, en jawel, nu ben ik een fiere eigenaar van een 'zilveren' BOB-sleutelhanger. Toch een echte ervaring, dat blazen !

Ik vind dat echt niet kunnen om dronken achter het stuur te kruipen. Geen verantwoordelijkheid en heel egoïstisch vind ik! Al heb je niemand bij, je kan nog andere mensen in het gevaar brengen. Als je een passagier bijhebt, moet je toch echt weinig verstand hebben om dan dronken achter het stuur te kruipen!
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 16th December 2008, 21:51
Believing Bart Believing Bart is offline
99% leerkracht
 
Geregistreerd op: Oct 2006
Locatie: H'thals
Posts: 691
Citaat:
Ik heb zelfs vorig weekend nog moeten blazen, en jawel, nu ben ik een fiere eigenaar van een 'zilveren' BOB-sleutelhanger. Toch een echte ervaring, dat blazen


Ik drink nooit en ik heb nog nooit moeten stoppen voor een alcoholcontrole... snif snif, ik wil ook een sleutelhanger...
__________________
Wanneer de zon opkomt, totdat zij ondergaat!
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 18th December 2008, 23:03
marliessomers marliessomers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2007
Locatie: essen
Posts: 146
Waarom scoort België bij dit soort bevragingen altijd hoog? Ik vind dat jammer!
Als ik ergens niet tegen kan, zijn het mensen die dronken achter hun stuur kruipen. Ze brengen niet alleen zichzelf in gevaar, maar ook andere mensen. En dat vind ik het ergste!
Het is ook niet één leeftijdscategorie die dronken achter het stuur kruipt. Nee, we doen het allemaal!
Wat ik wel jammer vind, is dat er zo weinig alcoholcontroles zijn. Oké rond deze periode zie je ze regelmatiger, maar toch ook niet overdreven. Dit zouden ze meer moeten doen! Mensen kruipen zat achter het stuur omdat ze weten dat de paskans vrij laag is.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 22nd December 2008, 00:36
Charlotte Wellens Charlotte Wellens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Geel
Posts: 81
Rijden onder invloed zou veel zwaarder gestraft moeten worden. Het is zo vaak bewezen dat de kans om op die manier een ongeval te veroorzaken veel groter is. Ik zou het mezelf nooit vergeven als ik in een beschonken toestand een ongeval zou veroorzaken waarin slachtoffers of gewonden vallen. Ook de schade aan derden zou ik mezelf nog lang blijven verwijten, want de verzekering betaalt dit niet terug als ze weten dat het alcoholpercentage in je bloed te hoog was op dat ogenblik. Daarom drink ik zelf nooit als ik weet dat ik die avond nog met de wagen moet rijden. Dit zou eigenlijk de mentaliteit van elke jongere EN oudere moeten zijn. Op die manier zouden er veel minder ongevallen gebeuren.



Citaat:
Orgineel gepost door Kim Geerts

Sterrenbeeld

Uit het onderzoek blijkt ook dat chauffeurs met sterrenbeeld ram het vaakst onder invloed rijden (48,3%). Vissen daarentegen kruipen het soberst achter het stuur (17,3%).



Zever, gezever! Een erg interessant artikel en dan sluit men weer af met één of andere onnozele vergelijking van de sterrenbeelden. Ik hoop dat iedereen beseft dat dit louter toeval is...
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 22nd December 2008, 00:43
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Citaat:
Orgineel gepost door Charlotte Wellens
Zever, gezever! Een erg interessant artikel en dan sluit men weer af met één of andere onnozele vergelijking van de sterrenbeelden. Ik hoop dat iedereen beseft dat dit louter toeval is...
Hoezo? Moet dan tegenwoordig niet elk serieus bericht meer afgesloten worden met een licht verteerbaar 'feel-good' fait divers?
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 22nd December 2008, 12:44
Charlotte Wellens Charlotte Wellens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Geel
Posts: 81
Citaat:
Orgineel gepost door Barst
Hoezo? Moet dan tegenwoordig niet elk serieus bericht meer afgesloten worden met een licht verteerbaar 'feel-good' fait divers?



Natuurlijk is het altijd fijn om nieuwsberichten af te sluiten met iets leuk dat niet zwaar informatief is. Maar het gaat mij hier vooral om dat hele 'horoscoopgedoe'. In dit artikel vind ik het een beetje misplaatst: het is niet omdat je een ram bent, dat je meer kans hebt om dronken achter het stuur te kruipen. Het is nergens wetenschappelijk bewezen dat rammen zus zijn en vissen zo.

Kortom, een leuk weetje, maar de horoscopen en bijhorende sterrenbeelden zijn voor mij puur entertainment die in de wekelijkse roddelblaadjes thuishoren .
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 25th December 2008, 09:30
Dominik_Sebrechts Dominik_Sebrechts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Oelegem
Posts: 42
Eén op de drie rijdt soms onder invloed

Rijden onder invloed gebeurt spijtig genoeg nog teveel. Ondanks alle campagnes blijft een harde kern doof voor alle vormen van sensibilisering. Ik ben ook overtuigd dat het zeker niet alleen de jongeren zijn. Op restaurant gaan, op familiebezoek en dan wordt het drinken vaak met de mantel der liefde bedekt. In mijn eigen vriendenkring is het "bob"fenomeen echt wel ingeburgerd en terecht. je kind zal maar van de weg gemaaid worden door een dronken chauffeur! Dus voor mij gaan drinken en rijden echt niet samen voor geen enkele leeftijdscategorie.

Dominik Sebrechts
Met citaat antwoorden
  #9  
Oud 25th December 2008, 11:25
Jens_Cools Jens_Cools is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Westerlo
Posts: 65
Drinken onder invloed van alcohol, een discussie waar we allicht nog uren kunnen over doordrammen. Ieder zal zijn eigen mening hierover hebben. De ene zegt dat het totaal niet samen kan, de andere teert op zijn ervaring en zegt dat hem nooit iets zal overkomen ook al heeft hij een glaasje teveel op. Voor mezelf kan het ook absoluut niet. Het is al zo vaak bewezen dat rijden onder invloed tragische gevolgen kan hebben. Dus waarom de limiet gewoon niet op 0 glazen zetten? Nu mag men toch nog 2 glazen drinken. Vaak ontstaat hier rond een discussie of hij/zij al dan niet meer dan 2 glazen opheeft. Als we de limiet op 0 zetten, dan kan er toch geen reden tot discussie wanneer hij/zij positief test?! Verder wordt in het artikel ook uitgeschenen dat de oudere chauffeurs het vaakst onder invloed rijden. Volgens mij is dat omdat zij denken dat ze op hun ervaring kunnen teren. Uit het artikel blijkt ook dat chauffeurs met het sterrenbeeld ram het vaakst onder invloed rijden. Dit vind ik dan weer complete onzin. Je sterrenbeeld bepaalt toch niet of je al dan niet vaker onder invloed rijdt.
Met citaat antwoorden
  #10  
Oud 25th December 2008, 15:35
Britt Janssens Britt Janssens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2008
Locatie: Noorderwijk
Posts: 67
Dronken achter het stuur kruipen is en blijft uit den boze. Ik kan er ook absoluut niet tegen dat iemand dronken achter het stuur kruipt. Vermits ik net mijn rijbewijs gehaald heb, zal ik mij ook graag af en toe aanbieden als BOB. Een soort van beurtrol is perfect. Iedereen is eens BOB, en iedereen kan eens een glaasje meer drinken. Iedereen tevreden!
Graag zou ik ook eens blazen voor een zilveren BOB-sleutelhanger. Nu heb ik een gele, maar die zilveren heeft toch net dat ietsje meer
Met citaat antwoorden
  #11  
Oud 26th December 2008, 14:47
Tinne Schrauwen Tinne Schrauwen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Loenhout
Posts: 177
Alcohol drinken en met de auto rijden zijn 2 zaken die absoluut niet samen gaan! Je kiest: ofwel drink je ofwel stuur je! De 2 combineren kan echt niet. Er zijn veel te veel risico's aan verbonden. Helaas worden meestal enkel de jongeren er attent op gemaakt terwijl mensen van middelbare leeftijd vaak met een glaasje op achter het stuur kruipen.
Met citaat antwoorden
  #12  
Oud 26th December 2008, 16:51
Lize Holemans Lize Holemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Lier
Posts: 69
Ben ik blij dat ik geen ram ben...
Natuurlijk kan dronken rijden niet! De mogelijke gevolgen ervan zijn bekend. De pakkans vergroten is volgens mij een eerste stap in de goede richting. Preventie is dat mijns inziens nog meer. En preventie begint toch al bij ouders, of niet? Ik vrees dat sommige kinderen van hun ouders niet zozeer de goede voorbeelden krijgen. Vroeger waren er ook helemaal niet zoveel controles gericht op alcohol. Misschien is het een reflex die moet aangeleerd worden en is het verhogen van de pakkans of het alcoholslot een eerste stap daar naartoe. De limiet op 0 zetten, lijkt me dan weer overbodig. Je kan best eens lekker gaan eten zijn en een gerecht gegeten hebben waarin een kleine hoeveelheid drank verwerkt zit. Moet je daarom gestraft worden?
Met citaat antwoorden
  #13  
Oud 26th December 2008, 16:57
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Citaat:
Orgineel gepost door Lize Holemans
De pakkans vergroten is volgens mij een eerste stap in de goede richting.
Schaf dus meteen al maar dat onnozele 'vallende sterrengedoe' af!
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #14  
Oud 26th December 2008, 19:14
elienwuyts elienwuyts is offline
Elien Wuyts
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: dessel
Posts: 28
Inderdaad! Dat snap ik dus echt niet eh.. welke signaal geef je zo aan de Belgische burger?? Ja rijdt maar lekker snel en zat, zolang je niet gepakt wordt is het niet erg =)
Met citaat antwoorden
  #15  
Oud 26th December 2008, 20:04
valerie caers valerie caers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: mol
Posts: 71
Ik ben een ram en ik kan u verzekeren dat ik nooit maar dan ook nooit meer dan één ding drink als ik met de auto ben. Meestal drink ik zelfs niets. Ik vind het een beetje belachelijk dat ze met die sterrenbeelden afkomen.
Ik ken echter ook mensen die er geen graten in zien om dronken achter het stuur te kruipen. Het is verschrikkelijk dat deze mensen zoveel andere mensen in gevaar brengen! Men zegt ook steeds dat het enkel jonge mensen zijn die dronken achter het stuurt kruipt, "de jeugd van tegenwoordig", maar dit artikel toont toch aan dat er ook heel wat oudere mensen dronken achter het stuur kruipen. Van deze mensen zou je zeker meer maturiteit verwachten, zij zouden toch oud en wijs genoeg moeten zijn om te weten dat het levensgevaarlijk is. Sommige mensen begrijpen het ook niet dat je zeker niet bij zo iemand in de auto mag kruipen (de passagier is meestal degene die overlijdt). Ik zou zeggen lees de krant na het weekend eens en denk eens twee keer na voor je de auto neemt.
Met citaat antwoorden
  #16  
Oud 26th December 2008, 22:13
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Citaat:
Orgineel gepost door valerie caers
Ik zou zeggen lees de krant na het weekend eens en denk eens twee keer na voor je de auto neemt.
Juist, en wat blijkt? Dat het weer al eens om allemaal jongeren gaat, onafgezien het aantal zatte 'ouderen' dat dat weekend de wagen is ingestapt! Moet uiteraard geen vrijbrief zijn voor zatte ouderen achter het stuur, maar geeft wel aan waar het pijnpunt ligt...
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:29.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.