actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > NASLAG > Boeken, Artikels, Muziek & Films > Filmbesprekingen
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 14th July 2005, 10:15
katleen's Avatar
katleen katleen is offline
katleen
 
Geregistreerd op: Sep 2004
Locatie: Vorselaar
Posts: 446
Stuur een bericht via MSN naar katleen
Charlie and the Chocolate Factory

Tim Burton brengt 'eetbaar' universum tot leven

Het bekende jeugdboek "Charlie and the Chocolate Factory" van de Britse schrijver Roald Dahl werd al eens eerder verfilmd, in 1971, onder de titel "Willy Wonka and the Chocolate Factory" met Gene Wilder in de hoofdrol. Dat is inmiddels al zo lang geleden dat een nieuwe filmversie van dit nog steeds erg populaire boek zich blijkbaar opdrong.

En wie kan daar bezwaar tegen hebben, zeker als blijkt dat de excentrieke regisseur Tim Burton deze adaptatie voor zijn rekening heeft genomen, samen met zijn fetisj-acteur Johnny Depp in de Willy Wonka-rol.
Het duurt nochtans een tijdje voor we die Willy Wonka in het verhaal zien opduiken, want eerst moeten we uitgebreid kennismaken met de jonge Charlie.
Die wordt vertolkt door Freddie Highmore, die we onlangs nog aan het werk konden zien in "Finding Neverland" naast onder meer... Johnny Depp.

De arme Charlie woont in de buurt van de chocoladefabriek.

Charlie is het zoontje van een arme familie, maar daar is - onder meer door de vier inwonende grootouders - zeker geen gebrek aan liefde en solidariteit.
Hij woont in de buurt van de chocoladefabriek, maar zijn ouders kunnen hem slechts één keer per jaar - namelijk voor zijn verjaardag - zo'n lekkere reep cadeau doen.
Het is wel een mysterieuze fabriek, want sinds jaar en dag heeft niemand daar nog een arbeider zien binnengaan of buitenkomen. En toch draait het bedrijf op volle toeren.

Op een dag besluit de al even geheimzinnige fabriekseigenaar Willy Wonka vijf goudkleurige tickets in evenveel wikkels te verstoppen. De kinderen die ze vinden, zullen dan van hem een rondleiding in zijn magische koninkrijk vol succulent snoepgoed krijgen.

Willy Wonka is geen kindervriend

We verklappen niet echt een staatsgeheim door hier te laten weten dat Charlie tot de gelukkigen behoort. Hij is trouwens ook de enige aan wie de kijker probleemloos dat geluk gunt, want de vier andere kinderen blijken stuk voor stuk vreselijke ettertjes te zijn.
Hun gulzigheid, veeleisendheid en/of arrogantie zijn trouwens zo fenomenaal dat we moeiteloos begrijpen waarom Willy Wonka eigenlijk niet zo'n grote kindervriend is.

Dat is in deze context ook mooi meegenomen, om de totaal niet toepasselijke, maar tegelijk onvermijdelijke, verwarring te vermijden met andere, meer omstreden pretparkeigenaars, die kinderen naar hun landgoed uitnodigen.

Roald Dahl zou deze versie zelf graag gezien hebben

Regisseur Tim Burton blijkt inderdaad dé perfecte filmmaker om dit extravagante en kleurrijke, magische en 'eetbare' universum, met zijn watervallen van chocolade, zijn bergen van caramel en zijn bomen van suikergoed tot leven te wekken.
De minuscule Oompa-Loompas (jawel, zij zijn het die de fabriek draaiende houden) worden allemaal vertolkt door dwergacteur Deep Roy. Hij werkte al eerder met Burton samen, onder meer aan zijn vorige film "Big Fish".

"Charlie and the Chocolate Factory" is een sprookje dat de kleintjes smakelijk en zonder bijgedachten zullen verorberen, terwijl de volwassenen zullen merken dat er hier en daar venijnige weerkhaakjes aan vast zitten.
Dat dankzij de donkere kant van de extravagante fantasie van Burton. Schrijver Roald Dahl zou deze versie waarschijnlijk zelf heel graag gezien hebben.

regie: Tim Burton
met: Johnny Depp, Freddie Highmore, David Kelly, Annasophia Robb, Helena Bonham Carter, Christopher Lee, Noah Taylor
release: woensdag 13 juli

Jan Temmerman

http://www.vrtnieuws.net/nieuwsnet_...ex.html?video_1

http://www.vrtnieuws.net/nieuwsnet_...ex.html?video_2

http://www.vrtnieuws.net/nieuwsnet_...ex.html?video_3
__________________
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 14th July 2005, 10:27
judithgielens's Avatar
judithgielens judithgielens is offline
auti-juf
 
Geregistreerd op: Oct 2004
Locatie: Borgerhout
Posts: 371
zelf ben ik verzot op roald dahl.
De "oude versie" van willy wonka's chocolate factory heb ik hier thuis liggen en vind ik prachtig!
Ik heb al enkele voorstukjes gezien(bij tmf movie facts bv) en vind aan deze film op het eerste gezicht niet veel aan in vergelijking met mijn "oude versie".
Sommige dingen zijn mooi gemaakt en de technologie is er natuurlijk een pak op vooruit gegaan, misschien dat er voor mij net dat tikkeltje nostalgie verloren gaat: sjakie en de chocoladefabriek is al redelijk "oud" de kinderen die nu meespelen lijken soms een beetje te modern
Tim Burton is een goede regisseur en maakt films op zjin eigen manier, wat op zich wel een kunst is. Maar iedereen heeft zijn eigen smaak als het op kunst aankomt, en die van mij gaat toch niet echt uit naar tim Burton
misschien dat ik hem nog ga zien in de cinema, maar misschien ook niet.
laat mij maar genieten van de "oude versie"
__________________
doe je mond maar open als je zeker weet dat wat je wil zeggen mooier is dan de stilte
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 7th November 2005, 21:16
Kellyvanlooveren Kellyvanlooveren is offline
Oh lalala!
 
Geregistreerd op: Sep 2005
Locatie: Lichtaart
Posts: 33
Het is bij mij al lang geleden dat ik nog de oudere versie bekeken heb, maar de nieuwe is zeker en vast de moeite. Ik vond Charlie & the chocolate factory zo'n mooie film, dat ik hem zelfs twee keer gaan zien ben Een aanrader voor liefhebbers van fantasiefilms!
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 7th November 2005, 23:19
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Beerse city
Posts: 1,633
Ik heb overlaatst de oude versie ook gezien en ik merkte dat de "testen" (en enkele andere details) die de kinderen moeten doorstaan een tikkeltje anders zijn in beide versies (de eierleggende ganzen VS de notenpellende eekhoorns (ofzoiets)). Heeft iemand het boek gelezen - ik spijtig genoeg nog niet - en kan die mij dan ook vertellen welke film het dichtste bij het boek aanleunt?
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit.
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 8th November 2005, 19:24
judithgielens's Avatar
judithgielens judithgielens is offline
auti-juf
 
Geregistreerd op: Oct 2004
Locatie: Borgerhout
Posts: 371
ik heb het boek gelezen, en zelfs in de oude versie zijn er ook dingen anders hoor. Ik weet nu niet vanbuiten welke dingen allemaal juist, maar ik ben zeker dat er geen eekhoorns inkwamen. Ganzen ben ik niet meer zo zeker.

Ik dacht nu ook wel dat heel dat gedoe met als ze die frisdrank drinken en naar boven naar de ventilator gaan, ook niet in het boek stond.
kzal het nog eens moeten lezen! (maar harry potter en de halfbloed prins die over 11dagen uitkomt heeft eventjes voorrang )
__________________
doe je mond maar open als je zeker weet dat wat je wil zeggen mooier is dan de stilte
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:00.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.