actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 7th March 2018, 08:30
Tim.B*elemans Tim.B*elemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Baarle-Hertog
Posts: 179
50 bedrijfsleiders: ‘We willen meer vrouwen aan de top’

Aan de vooravond van de internationale vrouwendag klagen 50 mannelijke en vrouwelijke bedrijfsleiders aan dat de zakenwereld een mannenwereld blijft. Dat doen ze in een opiniestuk op VRT NWS.

‘Het is tijd. Het is nodig. Wij maken er werk van.’ Het opiniestuk op de website van openbare omroep VRT liegt er niet om: 50 ceo’s, bedrijfsleiders en leidinggevenden vinden het stuitend dat aan de top van de Belgische zakenwereld slechts in 1 op de 4 gevallen een vrouw staat. Bij de ondertekenaars vinden we onder meer Bert De Graeve (Bekaert), Dominique Leroy (Proximus), Hans Bourlon (Studio 100), Gert Ysebaert (Mediahuis), Karel Van Eetvelt (Febelfin), Luc Sels (KU Leuven) en Raymonda Verdyck (Gemeenschapsonderwijs GO!).

‘Meer dan ooit moeten bedrijven inzetten op diversiteit – niet alleen in hun raden van bestuur maar ook in de directiekamers en op alle niveaus van leiding geven’, klinkt het. ‘In een exponentieel veranderende wereld is diversiteit voor een onderneming een ongelofelijke troef.’

De bedrijfsleiders willen ‘vrouwelijk leidinggevend talent dringend meer aanmoedigen, begeleiden en promoveren’. ‘We zijn het verschuldigd aan onze bedrijven, aan onze economie, aan de maatschappij en aan onze dochters en kleindochters.’

‘Gelijkwaardigheid moet een thema van elke dag zijn en niet alleen op deze Internationale Vrouwendag’, aldus nog de bedrijfsleiders. ‘Het stimuleert creativiteit, empathie, teamwork en zorgt eenvoudigweg voor betere resultaten en een beter bedrijf.’

De ondertekenaars besluiten met een oproep: ‘Vrouwen moeten nog meer durven dromen, hoger mikken én doen – en hebben naast rolmodellen ook onze steun nodig om te geloven dat ze het echt kunnen waarmaken. Zij hebben ons nodig. En wij hebben hun talent ook broodnodig.’

datum: 7 maart 2018
bron: De Standaard

eigen mening:
Dit is weer een artikel met de boodschap dat diversiteit goed is enkel omdat diversiteit goed is. Dit is een ideologie waar ik mij niet in kan vinden. Ik geloof niet dat als er meer vrouwen in topfuncties belanden dat het dan ook beter zal gaan met de economie. In mijn overtuiging moet de meest kwalitatieve persoon de job krijgen ongeacht geslacht.

Het gene wat mij ook stoort aan deze oproepen voor meer gelijkheid op de werkvloer is dat het zich ook telkens beperkt tot goedbetaalde jobs. Er zijn veel jobs waar er een significante meerderheid aan mannen is, denk aan vrachtwagenchauffeurs of bouwvakkers. Waarom geen oproep om daar meer vrouwen te krijgen? Als diversiteit zo goed is zou het daar dan ook niet nodig zijn?
We kunnen dit ook omkeren en vragen waarom er geen oproep is voor meer mannelijke verplegers of kleuterleiders. Dat zijn jobs die vooral gedomineerd worden door vrouwen.

Tot slot wil ik ook nog toevoegen dat ik het belangrijk vind dat mensen zelf hun loopbaan in handen kunnen nemen. Laat mannen en vrouwen zelf een kiezen welke jobs ze willen doen, en als we dan merken dat bepaalde jobs eerder door vrouwen gekozen worden en andere door mannen so be it.

Ik geloof dat de ongelijke werkverdeling meer het gevolg is van de keuzevrijheid van beide seksen. Het is geweten dat vrouwen meer kiezen voor het onderhouden van een familie/ gezin, terwijl mannen eerder kiezen voor hun werk. Daarom denk ik dat er niets mis is met de huidige spreiding van mannen en vrouwen over verschillende soorten jobs.

voetnoot:
Als deze bedrijfsleiders zo begaan zijn met het feit dat er geen vrouwen aan de top staan, waarom geven ze hun eigen job niet af aan een vrouw?


bronnen bij mijn mening:
https://www.theatlantic.com/politic...er-work/433029/
http://expedite-consulting.com/men-...ffer-workplace/
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:58.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.