actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 17th November 2012, 20:06
J*rine.Storms J*rine.Storms is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Zoersel
Posts: 115
Studenten zien onderwijs als antwoord op economische crisis

Studenten zien onderwijs als antwoord op economische crisis

In plaats van de financieel-economische crisis aan te grijpen om te besparen op onderwijs, zouden politieke overheden in België, Europa en de hele wereld er net beter aan doen om meer te investeren in onderwijs. Dat zeggen de Vlaamse Vereniging van Studenten (VVS) en de Fédération des Etudiants Francophones naar aanleiding van de Internationale Dag van de Student.

Een paar honderd Belgische en buitenlandse studenten kwamen voor de gelegenheid naar het Brusselse Schumanplein om te luisteren naar toespraken van studentenvertegenwoordigers uit binnen- en buitenland. Thema's die steeds herhaald werden, waren de economische crisis en de besparingen in het onderwijs die er het gevolg van zijn.

Rendabele investering
"Studenten wereldwijd worden het slachtoffer van de crisis, terwijl dat een totaal verkeerde politiek is", zei Stijn De Decker van de VVS. "Een recente OESO-studie heeft nog uitgewezen dat elke euro die in het onderwijs geďnvesteerd wordt 4 euro oplevert voor de staat. Onderwijs is dus een meer dan rendabele investering, en het is de beste beveiliging tegen werkloosheid. Mensen met een diploma hoger onderwijs, zelfs hoger beroepsonderwijs, raken sneller aan de bak, dat is bewezen."

Geen utopie
"Wat we vragen is ook geen utopie", zegt David Mendez van de FEF. "De overheidsfinanciering van het onderwijs zou volgens de OESO en de Europese Unie 7 procent van het bbp moeten bedragen, en de financiering van het hoger onderwijs 2 procent van het bbp. In België ligt dat laatste cijfer voorlopig op 1,3 procent."

Bron: De Morgen
Datum: 17/11/2012

Eigen mening:
Ik ben het akkoord met dit artikel aangezien onderwijs inderdaad een goede investering is. Iedereen blijft studeren en verder studeren is steeds populairder dus het is niet dat onderwijs gaat wegvallen. Iedereen blijft ook studeren omdat er in tijden van crisis meer werkonzekerheid is. Hoe hoger of beter je diploma, hoe makkelijker je aan een job geraakt. En als elke euro die je investeert 4 euro oplevert is dit zeker een goed idee.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 17th November 2012, 22:30
Annelies.Stokbroekx Annelies.Stokbroekx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Vosselaar
Posts: 95
Ik ben het volledig eens met Jorine.
Vandaag de dag wordt het steeds belangrijker om een goed diploma te hebben. Het is voor bijna iedereen moeilijker om aan werk te geraken maar wanneer je een extra of een hoger diploma hebt, zal dit je kans op een interessante job vergroten.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 17th November 2012, 23:17
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Citaat:
Orgineel gepost door Annelies.Stokbroekx
...maar wanneer je een extra of een hoger diploma hebt, zal dit je kans op een interessante job vergroten.

Niet akkoord!
Probeer eerst al eens met de nodige kunde en begeestering te staan achter je EERSTE diploma...
Met de mentaliteit van 'meer is altijd beter' komen we er niet meer: het kost de staat niet alleen handen vol geld, maar zelf kom je (nog) later op de arbeidsmarkt waardoor je het des te moeilijker krijgt om aan een volledige pensioenloopbaan (45 jaar!!) te komen.
Bijgevolg: probeer je algemene vorming op poten te krijgen bij het halen van je diploma (=ambitie van echt slimmer te worden!), zodat je weerbaar wordt en bent bij je intrede op de arbeidsmarkt na je eerste (en enige) diploma.
Dat wil niet zeggen dat ik bij voorbaat gekant ben tegen een tweede diploma, maar als het kan binnen de 'normale' studieduur, dan des te beter, niet?
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 19th November 2012, 11:48
dorien.van.heupen dorien.van.heupen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Turnhout
Posts: 89
Studenten zien onderwijs als antwoord op economische crisis.

Het is ook niet zo dat werknemers enkel kijken naar welke diploma's je allemaal gehaald hebt. Ook ervaring is vaak een bepalende factor bij het al dan niet toegewezen krijgen van een job. Ik denk dat het zeker zo belangrijk is dat je enkele praktische zaken kan voorleggen aan je potentiële toekomstige werkgever, en dus niet enkel de theoretische kant...
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 20th November 2012, 00:24
H*ndrik.Peeters H*ndrik.Peeters is offline
HP
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Hoogstraten
Posts: 180
Het is hoe dat je het bekijkt.

Sommige richtingen in het middelbaar onderwijs verplichten je (praktisch) om verder te studeren. Vele ASO - richtingen zijn 'doorstudeerrichtingen'. Het is dus de bedoeling dat je als je een diploma hebt van die richtingen, je best verder studeert. Je diploma van het middelbaar onderwijs betekent in sommige gevallen niet veel.

Anderzijds is het wel als je gaat doorstuderen in bv. Filosofie/psychologie (mijn nicht is afgestudeerd psycholoog en werkt nu bij de luchthaven in Zaventem aan de algemene balie), Dan kan ik je verzekeren dat je na het behalen van dit diploma geen werk vindt. Je bent te onervaren of zelfs té jong om aangenomen te worden. In andere gevallen ben je onervaren maar te oud.

Vaak denk ik dat we een ongelooflijke kans krijgen met dit soort van onderwijs. Jouw voorouders hadden deze kansen niet en ik betwijfel of al onze kinderen dezelfde kansen zullen krijgen als ons. Het onderwijs wordt bezien als een enorme uitgave, daar snoeien ze dan ook in, en ik betwijfel of we dit nog lang kunnen betalen.

Op de arbeidsmarkt denk ik dat het toch handig is om een diploma lerarenopleiding op zak te hebben vooraleer je gaat solliciteren voor leerkracht. Zo ook voor advocaten, dokters, rechters, ingenieur,...

Het voortstuderen helpt ons in de algemene ontwikkeling van onszelf en zo kunnen we onze ambities en capaciteiten laten bloeien.
__________________
Power is not a means; it is an end. One does not establish a dictatorship in order to safeguard a revolution; one makes the revolution in order to establish the dictatorship.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:45.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.