actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 14th November 2012, 10:10
M*chael.Ceulemans M*chael.Ceulemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Westmeerbeek
Posts: 54
Verlaat het dode pad van de besparingspolitiek

Verlaat het dode pad van de besparingspolitiek

Werknemers uit zo goed als de volledige Europese Unie voeren vandaag actie tegen de massale besparingen en stijgende werkloosheid. In 23 Europese landen zijn er vandaag acties. "Besparen is een straatje zonder einde. Dat pad moeten we verlaten", klinkt het.

De "Dag van actie en solidariteit" roept politieke en economische leiders op om het tij te keren, de groeiende sociale onrust aan te pakken en de strikte besparingsmaatregelen vaarwel te zeggen.

De Duitse bondskanselier Angela Merkel, de Spaanse premier Mariano Rajoy en vele andere Europese tenoren moeten het daarbij ontgelden.

"Besparen is een straatje zonder einde. Dat pad moeten we verlaten", zegt de confederatie van Europese vakbonden. De vakbonden vragen om komaf te maken met de besparingspolitiek en opnieuw een investeringspolitiek te handhaven, waardoor economische groei weer mogelijk wordt en een toekomstperspectief kan worden geboden.

"Snijden in lonen en pensioenen lost de crisis niet op"
De vakbonden houden onder meer acties in de landen die zwaar getroffen worden door de crisis, met name Spanje, Griekenland, Portugal en Italië. In die landen is de werkloosheid het afgelopen jaar spectaculair gestegen. Die landen gaan gebukt onder de zware besparingen.

Er wordt volop gesneden in lonen en pensioenen om de budgettaire doelstellingen die Europa oplegt te halen, maar dat is niet hoe Europa er terug bovenop zal geraken, wel in tegendeel, klinkt het vandaag. De roep om een andere aanpak van de crisis klinkt luid.

Ook in ons land, Duitsland, Frankrijk, Groot-Brittannië en sommige Oost-Europese landen zijn er acties.

Bron: DeRedactie
Mijn Mening:
Ik vind dat men ook beter terug kan investeren in de economie in plaats van op alles te besparen. Als men de mensen minder geld geeft kunnen ze ook minder uitgeven. Op deze manier gaat de economie er zeker niet bovenop raken. Bij Belfius wil men dat de werknemers 5% van hun loon afgeven en meer uren gaan kloppen. Dit is hun manier van besparen. Ik vind het gewoon belachelijk dat men op deze manier denkt te kunnen besparen. De directie bij Belfius laat men doen maar de gewone, werkende mens moet zijn loon afgeven.
Als de regering nu eens zou zeggen dat men moet stoppen met besparen zou de mens terug meer vertrouwen krijgen in de economie.
Op deze manier verder doen zal enkel lijden tot meer ontslagen, ontevreden mensen en minder werkgelegenheid.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 14th November 2012, 14:47
Jens.Mangelschots Jens.Mangelschots is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 221
Ik ben geen econoom, verre van, maar ik zie toch iets fundamenteel mis aan ons systeem. Een goede economie is een economie die groeit, want zelfs stagnatie is achteruitgang. Er is echter toch niets dat steeds maar kan blijven groeien, ergens moet het toch stoppen? Het lijkt mij niet logisch dat je een economie baseert op constante groei, terwijl je geen oneindige middelen hebt. We hebben maar één planeet, we hebben maar een beperkt aantal mensen, we hebben maar een beperkt aantal grondstoffen en we hebben beperkte energie. Hoe kunnen we in godsnaam blijven groeien?

Ik wil terugkomen op mijn vorige stelling. Ik ken wel een iets dat ongecontroleerd blijft groeien. Men noemt het kanker en het maakt alles kapot (zie de analogie met het kapitalisme...)
__________________
"Er gaat meer boven je pet, dan er onder." - Toon Hermans
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:15.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.