actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 12th November 2012, 10:48
Nikki Nikki is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Olen
Posts: 85
Griekse parlement keurt begroting 2013 goed

Griekse parlement keurt begroting 2013 goed
Nieuwe besparingsronde van 9,4 miljard euro

Het Griekse parlement heeft in de nacht van zondag op maandag de begroting voor 2013 goedgekeurd. Het groen licht betekent een nieuwe besparingsronde van 9,4 miljard euro voor het noodlijdende land, maar zet eveneens de deur open voor de volgende schijf Europese en internationale steun.

Athene hoopt op een snelle vrijgave van de nieuwe schijf noodhulp - zo’n 31,2 miljard euro - door de Europese Commissie, de Europese Centrale Bank en het Internationaal Muntfonds. Minister van Financiën Yannis Stournaras verzekerde de parlementsleden zondag voor aanvang van de stemming nog dat die er ‘vrijwel meteen’ zal komen.

De Europese schuldeisers hebben echter al laten verstaan dat er geen beslissing verwacht moet worden tijdens de bijeenkomst van de ministers van Financiën van de eurozone maandag. Het is immers nog wachten op een rapport over de financiële vooruitgang van Griekenland.

Op 16 november vervalt echter zo’n 5 miljard euro aan Grieks staatspapier. Veel marge zit er dus niet op. Voorts zal de nieuwe schijf noodhulp vooral gebruikt worden voor het uitbetalen van lonen en pensioenen, voor het herkapitaliseren van de banken en het aflossen van de rentelasten, aldus Stournaras.

Volgens oppositiepartij Syriza dreigen de nieuwe besparingen uit de begroting heel wat gewone Grieken nog verder in de armoede te duwen. Zij zullen zelfs niet meer in staat zijn de meest essentiële producten - zoals voedsel, brandstof en medicijnen - te kopen, aldus de extreem-linkse partij.

Fiat

Niettemin gaven 167 van de 299 aanwezige parlementsleden - op een totaal van 300 - hun fiat aan het nieuwe besparingspakket. Er waren ook vier onthoudingen. De coalitiepartners Nea Demokratia, Pasok en Dimar kregen zowat al hun parlementsleden in het gareel. Slechts twee Dimar-leden stemden tegen, terwijl eentje zich onthield.

Premier Antonis Samaras beloofde dat dit pakket bezuinigingen het laatste offer zal zijn dat van de Griekse bevolking wordt gevraagd. 'Op voorwaarde, natuurlijk, dat we alles invoeren wat we hebben beslist.' Het is nu aan de internationale kredietverstrekkers om hun deel van de afspraken na te komen, benadrukte de premier.

De begroting voorziet dat 2013 het zesde jaar op rij in recessie wordt. Verwacht wordt dat de economie met 4,5 procent zal krimpen, tegenover 6,5 procent in 2012. Het pakket snijdt opnieuw zowat overal, inclusief in de pensioenen en de ambtenarenlonen.

(bron: www.standaard.be op 12 november 2012)

Mening:
Langs de ene kant vind ik het goed dat Griekenland moeite blijft doen om te besparen zodat ze in de Europese Unie kunnen blijven. Wat ik dan weer niet goed vind is dat Europa al heel veel financiële steun heeft gegeven aan Griekenland en er nu weer eens een groot bedrag aan Griekenland gegeven wordt. Hoelang zal dit blijven aanslepen? Hoeveel zal Europa nog moeten investeren in Griekenland? Zal Europa Griekenland er boven op kunnen halen? Zou Europa niet beter af zijn zonder Griekenland of omgekeerd? Dat zijn allemaal vragen die dit artikel oproepen bij mij en ik hoop dat de toekomst hier een positief antwoord op geeft.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 12th November 2012, 14:48
sarah.renders sarah.renders is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Vlimmeren
Posts: 108
Ik wil toch even mijn bedenking geven bij de vraag ' is Europa niet beter af zonder Griekenland?' Europa is opgericht zodanig dat een sterke eenheid naar voor kan komen tussen de andere grote wereldleiders. Dit is eveneens het grote doel van de Euro, een sterke munteenheid vormen. Het is mijn ogen niet echt realistisch om Griekenland uit de Eurozone te zetten, omdat dan heel de geloofwaardigheid van Europa als een pudding in elkaar zakt. De waarde van de Euro zou ongelofelijk veel dalen en dit kunnen we wel missen in tijden van financiële crisis.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:26.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.