actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 4th November 2012, 07:54
E*ien.Pelckmans E*ien.Pelckmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Kasterlee
Posts: 159
Duits farmabedrijf wil niet meer leveren in Griekenland

Duits farmabedrijf wil niet meer leveren in Griekenland

Het Duitse farmaceutische concern Merck is gestopt met het leveren van een bepaald kankermedicijn aan Griekse ziekenhuizen, omdat deze door de crisis hun rekeningen niet meer kunnen betalen. Dat liet een woordvoerder van het bedrijf zaterdag weten.


Het gaat om het middel Erbitux. Eerder stopte een ander Duits bedrijf, Biotest, ook al met leveren aan Griekse ziekenhuizen. Volgens de woordvoerder van Merck is het kankermedicijn, onder andere voor de behandeling van darmkanker, nog steeds verkrijgbaar voor de Grieken. Erbitux is het op een na best lopende medicijn van leverancier Merck. Vorig jaar verkocht het bedrijf voor 855 miljoen euro van het middel.

Bron: De standaard
Commentaar: Dat men aan het besparen is in Griekenland is algemeen bekend... Maar besparen op medicijnen die mensen nodig hebben om in leven te blijven, gaat er over. Die mensen kunnen er ook niets aan doen dat er crisis is. Tenslotte gaat het hier over mensenlevens! Hopelijk komen ze op hun besluit terug en gaan ze terug leveren aan de ziekenhuizen, want zo vallen er alleen onschuldige slachtoffers.
De rekeningen moeten uiteraard betaald worden, maar zo'n drastische beslissingen mogen niet op één, twee, drie gemaakt worden.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 6th November 2012, 15:32
Jolien.Vissers Jolien.Vissers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Zandhoven
Posts: 86
Ik begrijp dat farmaceutische bedrijven recht hebben op het maken van winst. Maar ook dat hun producten, als ze belangrijk zijn voor de medische verzorging van mensen, voor iedereen beschikbaar moeten zijn. Ik ga ermee akkoord dat Griekenland medicijnen ontzeggen omdat het geen rekeningen meer kan betalen onmenselijk is. Maar we kunnen ook niet vragen van zo'n bedrijven dat ze gratis gaan leveren.

Naar mijn gevoel moet Europa hier haar verantwoordelijkheid nemen. Het is niet zo dat Europa alle medicijnen moet betalen die haar inwoners nodig hebben maar volgens mij moet Europa toch voor een minimale medische verzorging voor iedere Europeaan instaan. Hiermee wil ik zeggen dat Europa, wanneer een land zelf niet meer kan instaan voor het inkopen van levensnoodzakelijke geneesmiddelen, best wel eens mag tussenkomen. Europa moet niet alle rekeningen betalen, maar kan misschien wel zo tussenkomen dat het farmaceutische bedrijf zich niet gedwongen ziet om zich terug te trekken uit de markt.

Natuurlijk zorgt dit wel voor meer belastingen voor andere Europeanen en ik hoor de Duitsers al een luid 'nein' roepen. Maar willen we echt dat er mensen doodgaan aan ziektes die te behandelen zijn met medicijnen omdat we te gierig zijn om deze medicijnen beschikbaar te maken?
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:06.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.