actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 27th November 2012, 22:16
J*nasHeyns J*nasHeyns is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Ravels
Posts: 70
Jonge docent komt niet aan een baan

In 2011 waren er ruim 7000 mensen minder aan het werk in het primair en voortgezet onderwijs dan een jaar ervoor. Vooral voor jonge onderwijzers, vaak met een tijdelijk contract, is veel minder plaats. Dat blijkt uit cijfers van de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO).

In 2010 werkten er nog 303.660 mensen in het onderwijs. In 2011 nog maar 296.460, een daling van 7200 werknemers. „Nu zijn die cijfers iets overtrokken”, benadrukt een woordvoerder van de Algemene Onderwijsbond (AOb). „Er zijn wat scholen die de cijfers verkeerd aanleveren en ook fusies verstoren het beeld iets. Desalniettemin, er zijn veel banen verdwenen.”

Net afgestudeerde docenten hebben het niet makkelijk, zo tonen de cijfers van DUO aan. In het basisonderwijs daalde het aantal werkzame docenten onder de 25 in 1 jaar tijd met liefst 21 procent. In het speciaal basisonderwijs was de klap nog groter: tussen de 25 en 30 procent banenverlies voor deze groep. In het voortgezet onderwijs was de daling iets minder groot, maar nog altijd 9,4 procent. Tegelijkertijd stijgt het aantal docenten dat tussen de 55 en 65 jaar is.

„Oudere leraren werken langer door. Vroeger gingen ze met pensioen op hun 61e. Inmiddels is dat gestegen naar 63, want dat levert de docent financiële voordelen op”, legt de AOb-woordvoerder uit. Door de groei van het leerlingenbestand konden toen ook nieuwe docenten instromen terwijl de oudere bleven werken. „Nu stromen de jonge docenten niet meer in. En doordat de pensioenleeftijd omhoog gaat, blijven oudere docenten nog langer. We raken de jongere docenten kwijt. Over een aantal jaar moet je ze dan weer enthousiasmeren als de oude garde alsnog uitstroomt.”

De jonge docenten probeerden de afgelopen jaren nog aan het werk te komen via tijdelijke contracten, maar uit cijfers van DUO blijkt ook dat niet meer te werken. In het basisonderwijs verdween 19 procent van de banen op een tijdelijke basis.

„ Het absurde is dat er meer leerlingen bijkomen, maar dat het aantal leraren terugloopt. De scholen krijgen wel extra geld voor die leerlingen, maar dat gaat op aan verborgen bezuinigingen zoals hogere werknemerspremies voor bijvoorbeeld pensioenen. Daar maken wij ons als AOb erg boos over. Dit betekent gewoon dat de klassen groter worden”, laat de woordvoerder weten. Volgens de bond zou er een overgangsregeling moeten komen, waarbij dat extra geld wordt gebruikt om jonge docenten voor de klas te zetten. Oudere docenten kunnen dan ook in dienst blijven, maar als achtervang of bijvoorbeeld als begeleider voor kinderen die lastig meekomen.

Bron: De telegraaf 27/11/2012
http://www.telegraaf.nl/binnenland/...aan_baan__.html

Mening:
Best verontrustend dat wij misschien niet zo snel werk kunnen vinden. Ik vraag mij dan ook af of het wel nut heeft dat wij deze richting nog 3 jaar gaan volgen als er toch geen zekerheid is voor werk.

Ik had verwacht dat de gevolgen van de crisis niet voor leerkrachten zou gelden maar blijkbaar dus wel.

*Bang voor de toekomst!
__________________
Ik volg de actualiteit, maar volgt de actualiteit mij ook?
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 27th November 2012, 22:47
k#n.vangheel k#n.vangheel is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Geel
Posts: 22
Question Mening vangheel

Ik vind dat je hier gelijk hebt, hoe zal dit worden voor ons als wij later afgestudeerd zijn en werk moeten gaan zoeken? Is de kans dan niet heel klein dat we uiteindelijk nog werk moeten gaan zoeken waarvoor onze opleiding niet bestemd is? In september voorspelde het ministerie van Onderwijs nog dat er tegen 2020 in Vlaanderen 20.000 leraars te kort zullen zijn. (http://www.pascalsmet.be/article/mi...raars/comments/) Hopen maar dat deze voorspellingen uit zullen komen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:39.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.