actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 24th December 2007, 16:10
Tom.Geens Tom.Geens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 78
Senaat niet overtuigd van tijdelijke karakter Verhofstadt III

BRUSSEL - Tijdens het debat over de regeerverklaring van Verhofstadt III in de Senaat waarschuwden meerdere sprekers, onder hen ook de MR-fractieleidster, dat de interimregering ook na Pasen zal voortregeren.
Vlaams Belang

Het debat werd geopend door Vlaams Belang-fractieleider Joris Van Hauthem. Voor hem wordt met de interimregering de verkiezingsuitslag ontkend. De Franstaligen binnen deze regering willen een aantal bevoegdheden herfederaliseren, terwijl de Vlaamse resoluties door CD&V en Open VLD verloochend worden, klonk het. ‘Het kartel CD&V/N-VA heeft een historische kans gemist om te doen wat de kiezer wil’, besloot Van Hauthem.

MR

Verschillende sprekers zegden niet te geloven dat de interimregering er op 23 maart de brui aan zal geven. Christine Dufraigne (MR) wees erop dat het niet te voorspellen is wat er over drie maanden zal gebeuren. Soms zijn voorlopige maatregelen erg definitief, stelde ze.

SP.A

Bart Martens (SP.A) omschreef de interimregering als ‘paars-paaps’. Het is een product uit de uitverkoop, dat na de vervaldatum nog geconsumeerd kan worden, maar dan kan de producent niet meer verantwoordelijk gesteld worden voor de schade die bij de consumptie veroorzaakt wordt. Verhofstadt zal blijven zitten, voorspelde hij.

Ecolo

Voor José Darras (Ecolo) bestaat een interimregering niet, noch in de grondwet, nog in andere teksten. De enige garantie dat het om een tijdelijke regering gaat, is de verklaring van premier Guy Verhofstadt dat hij er op 23 maart mee stopt, en de wil van CD&V om nadien het roer over te nemen.

CDH

Ook Francis Delpérée (CDH) vond de term ‘interimregering’ niet goed gekozen. Maar hij verwachtte wel dat Guy Verhofstadt op 23 maart het ontslag van de regering zal indienen en de koning zal vragen om een nieuwe premier aan te duiden.

CD&V

CD&V-fractieleidster Sabine de Bethune wees erop dat de Vlaamse kiezer heeft aangegeven dat de institutionele context niet meer door de meerderheid in het land gedragen wordt. Haar partijgenoot Hugo Vandenberghe benadrukte dat er geen staatshervorming tegen de Senaat kan worden doorgevoerd. Dat is de afgelopen acht jaar niet gelukt, voegde hij eraan toe. Voor Vandenberghe is er in de samenleving meer democratie met een tweekamerstelsel.

Spirit

Geert Lambert, het enige federale parlementslid van Spirit, wil graag meewerken aan het Octopus-overleg. Maar dan moeten er wel stappen gezet worden in de staatshervorming. Daar mag geen onredelijke prijs voor betaald worden en er mogen geen nieuwe grendels gelegd worden. Hij wees er fijntjes op dat de huidige meerderheid niet over een tweederdemeerderheid in de Senaat beschikt.

Berni Collas (MR), de Duitstalige gemeenschapssenator, zei te betreuren dat de Duitstalige gemeenschap wellicht niet zal deelnemen aan het Octopusoverleg. Die gemeenschap heeft ook een aantal wensen voor een staatshervorming: constitutieve autonomie, een gewaarborgde vertegenwoordiging in de Kamer en een adequate vertegenwoordiging in de Senaat.

Het debat werd bijgewoond door verschillende regeringsleden - Inge Vervotte (CD&V), Charles Michel (MR) en even Pieter De Crem (CD&V) -, stelde Open VLD-fractieleider Paul Wille met tevredenheid vast.

BRON: www.nieuwsblad.be


En zo blijft het aldurende politieke gekibbel aan de gang...
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 26th December 2007, 13:29
Hanne.Van.Rooy Hanne.Van.Rooy is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2007
Locatie: Lille
Posts: 70
Guy Verhofstadt is erin geslaagd om een interimregering te vormen. Een tijdelijke oplossing voor de problemen in federaal België. Iets waar Leterme na meer dan een half jaar nog steeds niet in geslaagd was. Verhofstadt verdient dus wel een beetje meer respect vind ik. Hij heeft hier ook niet zelf voor gekozen. Bovendien ben ik ervan overtuigd dat als er een nieuwe verkiezing komt, Verhofstadt het Leterme nog flink moeilijk kan maken !
Ik ben geen grote politieke kenner maar het is toch veel beter om een 'tijdelijke' regering te hebben dan helemaal geen? We zullen na Pasen wel zien wat er uit de bus komt. Ik vind dat de regering nu wat meer aandacht moet hebben voor de problemen van de burger (o.a. de koopkracht) i.p.v. als kleine kinderen te kibbelen over de 'grote staatshervorming'.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 26th December 2007, 16:20
Natasja_dc Natasja_dc is offline
Natasja
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Halle-Zoersel
Posts: 73
Ik vind ook knap dat Verhofstadt er in een paar dagen in geslaagd is een voorlopige regering te vormen. Yves Leterme heeft tijdens zijn half jaar niet veel verricht en kon dit zelfs niet in een half jaar, zoals eerder al vermeld.

Ik vind dus ook dat Verhofstadt wel een beetje meer respect verdient. De meeste politici kunnen enkel slechte dingen over hem zeggen en hij heeft deze eerste stap toch wel goed uitgevoerd.

Het is wel zo dat Verhofstadt te veel zijn zin doet en de mening van de andere politici, zelfs de mening van andere partijgenoten van hem links laat liggen. Dit vind ik wel niet kunnen. Je zit in een partij om samen te werken.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 26th December 2007, 16:49
Tom.Geens Tom.Geens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 78
Citaat:
Ik vind ook knap dat Verhofstadt er in een paar dagen in geslaagd is een voorlopige regering te vormen. Yves Leterme heeft tijdens zijn half jaar niet veel verricht en kon dit zelfs niet in een half jaar, zoals eerder al vermeld.

Daar ga ik niet helemaal mee akkoord. De interimregering die Verhofstadt op de been heeft gebracht is er namelijk één zonder BHV of staatshervorming. Dat waren net de knelpunten waardoor Leterme geen regering kon vormen terwijl over de (meeste) andere punten wel een deelakkoord was gesloten. Dus de tijdelijke regering zoals ze er nu is lag zo goed als op tafel, alleen kon deze niet geleid worden door Leterme omdat hij bij zijn punt moest blijven. Dat er nu een interimregering is voor de lopende zaken vind ik ook wel goed. Daarentegen is het weer Verhofstadt die al 8 jaar BHV aan de kant heeft geschoven die dat nu weer doet... Maar dit kan wel volledig verantwoord worden door de nood aan een regering voor lopende zaken.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 31st December 2007, 11:25
Stef Vandycke Stef Vandycke is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2007
Locatie: Mol
Posts: 50
De volgende fase in het politieke schaakspel zal wellicht één van de moeilijkste zijn in de recente Belgische politieke geschiedenis. Zal CD&V buigen of niet, zullen zij het kartel opblazen?
Ik denk dat CD&V beter niet in de regering komt zonder een degelijke staatshervorming.

En ik denk dat we ons toch wel bewust zijn van de nood voor een staatshervorming. Niet? Laten we er een sereen debat over voeren, dus niet in de media.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:01.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.