actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 10th October 2016, 23:14
Yannick A*thonis Yannick A*thonis is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: heist op den berg
Posts: 26
"Reanimatielessen op school kunnen per jaar 3.000 levens redden"

Door: redactie
10/10/16 - 17u46 Bron: Belga

"Verplichte reanimatielessen voor alle Belgische leerlingen zouden per jaar tot 3.000 levens kunnen redden." Dat zegt de Belgische reanimatieraad (BRC). De raad pleit er dan ook voor dergelijke lessen in te voeren: "Je kan het vergelijken met leren zwemmen of fietsen, het wordt een vertrouwde beweging die kinderen daarna niet meer vergeten", klinkt het.
De oproep van het BRC kadert in de vierde editie van "Restart a Heart day" op 16 oktober, de Europese dag die mensen bewuster moet maken van de manieren waarop ze kunnen ingrijpen wanneer iemand een plotse hartstilstand krijgt. Bovendien volgt de raad ook het advies van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) om kinderen vanaf 12 jaar twee uur reanimatielessen per jaar te geven.

De reanimatieraad wil daarnaast ook het aantal automatische externe defibrillatoren in ons land verdubbelen. Nu staat de teller op zowat 4.000.

Jaarlijks sterven in België ongeveer 10.000 personen aan de gevolgen van een plotselinge hartstilstand. Het hart gaat daarbij onregelmatig en zwak samentrekken, waardoor de bloedcirculatie belemmerd wordt en de organen geen zuurstof meer krijgen. Dat kan vanaf drie minuten al leiden tot onherstelbare hersenschade.

Eigen mening :http://www.hln.be/hln/nl/1265/Onder...ns-redden.dhtml

Ik vind het zeer goed dat ze dit gaan waarmaken op de scholen. Dat zou zoals in dit artikel staat, veel levens redden als iedereen zo een cursus zou volgen. Ik heb zelf ook zo een cursus gevolgd op school en heb het diploma van basis EHBO daardoor gekregen. Als dit ooit van toepassing zou komen, hoop ik dat ik het leven van die persoon kan redden of kan behelpen tot de ziekenwagen er zal zijn.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 11th October 2016, 06:25
L*ura.present L*ura.present is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Malle
Posts: 172
Je kan het allemaal wel op school leren, maar uit mijn ervaring blijkt toch dat je het pas echt leert in 'real life'. (Net zoals auto rijden.) Ikzelf ben medewerker geweest van een eerste hulppost op Tomorrowland. Wat je daar ziet, is toch anders als wat je oefent in praktijk. Op een andere post hebben ze moeten reanimeren, maar daar zijn telkens (spoed)verplegers en (spoed)dokters bij.
Binnen de lerarenopleiding krijg je bij 'oriëntatie op beroep' krijg je EHBO-lessen. Ik vind het héél goed dat we het leren, maar op het werkveld verloopt het toch steeds anders. Tevens is reanimeren niet zonder risico. Daar staan we te weinig bij stil. Bij de opleiding 'ambulancier' leert men echt juist hoeveel druk men moet zetten want bij teveel druk kan je iemands ribben breken.
Mijn besluit is dat er toch wel een degelijk verschil zit tussen het aanleren (oefenen) en het effectief doen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:32.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.