actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 21st March 2015, 11:24
l*tte.demeulder l*tte.demeulder is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Zoersel
Posts: 145
Leerkracht moet vanaf 2019 tot 6 jaar langer werken

Leerkracht moet vanaf 2019 tot 6 jaar langer werken

Leraren die nu op een zucht van hun pensioen staan, moeten niet meteen vrezen voor langer werken. Maar voor wie op dit moment 56 jaar of jonger is, is er minder goed nieuws. Dat bericht Het Nieuwsblad zaterdag.

De leraren moesten al minstens tot 60 jaar werken door de volledige afschaffing van het zogenaamde ‘brugpensioen voor leraren’ (TBS) in 2016. Daar komt de pensioenhervorming van de *regering-Michel nu nog eens bovenop. Volgens recente simulaties van het ministerie van Onderwijs zou iets meer dan de helft van het onderwijspersoneel *tegen 2019 nog eens twee tot vier jaar langer moeten *werken. Daardoor zullen sommige leraren tot 6 jaar langer aan de slag moeten blijven.

Het ministerie denkt zelf aan een soort ‘mentorschap’ om oudere leraren wat meer afwisseling te bezorgen aan het einde van hun loopbaan. ‘Een van de mogelijke pistes is om de oudere leraren minder te laten lesgeven en hen meer tijd te geven om jonge leraren te ondersteunen’, klinkt het.

Bron: De Standaard

Eigen mening:
We weten al een hele tijd dat we langer moeten gaan werken. Maar als toekomstige leerkracht is het normaal denk ik dat ik vooral mijn toekomst in het oog wil houden. Het idee waar het hier rondt gaat is volgens mij een goed idee. Leerkrachten langer laten werken. En ze in hun laatste jaren de job geven om jongere leerkrachten te helpen door een mentor te zijn, vind ik geweldig. Dit is iets wat volgens mij heel handig zou zijn. We zouden uitleg kunnen krijgen over de school en veel kunnen leren uit de ervaring van de leerkracht. Aangezien deze leerkracht al een hele carrière heeft, is het normaal dat ze al veel hebben meegemaakt. En ons hierdoor goede raad kunnen geven over wat wel en wat absoluut niet te doen. Je zou hier ook bij terecht kunnen met problemen. Ik verwacht dat je pas u eerste job hebt, dat je toch nog zal moeten zoeken. Dit is normaal. Maar als je dan iemand hebt die u op weg kan helpen en ervoor kan zorgen dat alles vlot verloopt. Gaat het voor iedereen aangenamer werken zijn. Per slot van rekening is het nog altijd anders als je u echt job hebt of dat je stage doet. Waar ze nog altijd tips geven en suggesties om een betere leerkracht te worden. Als je leerkracht bent, verwachten ze dat je dit al wel bent.

Ik denk verder ook dat het goed is voor de leerkracht dat ze op deze leeftijd iets minder voor de klas moeten staan en mentor kunnen worden. Ze kunnen dan rustig afbouwen van het lesgeven en zich toch nog heel belangrijk voelen door de jonge leerkracht te moeten helpen. Leerkracht zijn is nu eenmaal een zwaar beroep. En als je dan afwisseling en een beetje rust krijgt op die leeftijd. Denk ik dat de meeste leerkrachten hier wel gaan voor open staan.

Ik weet in ieder geval dat ik heel blij zou zijn met een mentor met zoveel ervaring. Die mij af en toe nog een goede tip kan geven om mijn lesgeven te verbeteren. Per slot van rekening wordt er verwacht van een leerkracht dat je levenslang leert. En het hele mentor verhaal zou hier perfect in passen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 21st March 2015, 11:32
S*m.martens S*m.martens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Zoersel
Posts: 101
Leerkracht moet vanaf 2019 tot 6 jaar langer werken

Ik ben het zeker eens met Lotte. Ik weet uit eigen ervaring dat een week stage geven (van maar 10 uurtjes) heel vermoeiend kan zijn. Als je langer werkt zal dit wel minder vermoeiend worden. Een leerkracht moet blijven vernieuwen, elke klas is anders, ... . Hierdoor zal het altijd een opgave blijven om les te geven. Beginnende leerkrachten krijgen vaak weinig begeleiding en stoppen met lesgeven. Ik begrijp dit volledig. Oudere leerkrachten die jongere leerkrachten helpen, vind ik een goed idee. Het is een 'win-win' situatie.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:29.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.