actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 31st October 2010, 11:10
sarah.schrauwen sarah.schrauwen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Brecht
Posts: 109
"Eén op drie positief bij speekseltest"

Eén op drie positief bij speekseltest

Eén op de drie bestuurders die door de politie aan een speekseltest worden onderworpen, heeft effectief ook drugs gebruikt. Dat blijkt uit de eerste resultaten van de omstreden test, die een golf van kritiek over zich heen kreeg.

‘Onbetrouwbaar', zo klonk het. Maar een maand na de invoering zijn de resultaten opvallend gunstig, zo stelt staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe (CD&V).

Voor alle duidelijkheid: wie aan de kant wordt gezet, moet daarom nog niet altijd een speekseltest ondergaan. Tot nu toe was dat alleen maar het geval bij een goeie drie procent van de chauffeurs die werd tegengehouden. Zij vertoonden volgens de politie voldoende uiterlijke kenmerken van drugsgebruik om ze ook aan een test te onderwerpen. Iets wat dus in één op de drie gevallen terecht bleek.

Er komt ook een vervolg op de Gene zever-campagne met boodschappen als ‘Roesbaan?' en ‘Ik blow niet, ik coke niet'.

Bron: De Standaard Online

Eigen mening:
Na de ontelbare opmerkingen en kritiekuitingen blijkt de speekseltest tóch een goed resultaat te behalen. Ik was zelf tegen deze test, omdat men eerst zei dat deze ook positief reageerde op medicatie. Nu dat blijkt dat deze speekseltest wel een betrouwbaar resultaat weergeeft, vind ik dat ze deze meer moeten uitvoeren, vooral wanneer de chauffeur voldoende uiterlijke kenmerken vertoont, zoals in het artikel wordt vermeld.
Het is onverantwoord om onder invloed van zowel alcohol als drugs een auto te besturen, dus hoe meer tests er worden gedaan en hoe harder men hier tegen optreedt, hoe beter. Je bent niet alleen verantwoordelijk voor je eigen leven, je brengt ook dat van anderen in gevaar door je in een soort van 'roes' op de baan te begeven.
Ik vind het dus goed dat de speekseltest werkt en dat men deze gebruikt bij controles, want onder invloed (van eender wat) achter het stuur kruipen, dat kan bij mij écht niet door de beugel.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 31st October 2010, 11:51
Eva Thijs Eva Thijs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Gierle
Posts: 423
Schandalig dat er mensen zijn die onder invloed van drugs in hun auto stappen. Het is levensgevaarlijk voor jezelf en voor andere, onschuldige mensen en kinderen. Ik werd echt kwaad toen ik het artikel las. Ik vind dat iedereen die onder invloed van drugs meteen zijn rijbewijs moet afgeven. Die speekseltest vind ik echt wel een geweldige uitvinding. Hopelijk zal het probleem van dronken en gedrogeerde chauffeurs opgelost geraken en zullen er alleen nog maar nuchtere mensen volledig bij bewustzijn de baan nog op komen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 31st October 2010, 20:53
Elissa.Buyens Elissa.Buyens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Wommelgem
Posts: 33
Ik denk niet dat de problemen van druggebruik in het verkeer met deze test snel zullen dalen. De blaastesten voor alcohol zijn nu ook al lang in gebruik en nog dagelijks rijden er zoveel mensen onder invloed. Natuurlijk ben ik wel voorstander van de speekseltesten, want nu ik zelf met de auto rij besef ik pas hoe gevaarlijk het dagelijks al is op de baan is. Als ik mij dan nog bedenk dat er zoveel mensen onder invloed rijden schrikt mij dit echt wel af. Dus wel een goede maatregel.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:06.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.