actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 27th October 2010, 16:30
sandra.dries sandra.dries is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2010
Locatie: herentals
Posts: 55
Extreme censuur in joodse scholen

In verscheidene joodse scholen in Antwerpen wordt zware censuur toegepast. Daar zitten ook enkele gesubsidieerde scholen tussen. Zij riskeren hun erkenning te verliezen.
De censuur in de joodse scholen neemt extreme proporties aan. Zo worden in sommige handboeken, zowel van privéscholen als van scholen die geld van de overheid krijgen, ‘bezwarende’ tekeningen met een zwarte stift bijgewerkt. Een blote vrouwenarm, een navel of twee mensen die elkaar een kus op de wang geven: de joodse kinderen krijgen het niet te zien. In enkele gesubsidieerde scholen wordt zelfs leerstof zoals de evolutietheorie van Darwin uit de boeken verwijderd.

“Dit laatste is een zware inbreuk voor een gesubsidieerde school”, zegt minister van Onderwijs Pascal Smet (sp.a). “Het doorkrassen van een arm is voor ons geen probleem, maar binnen de leerplicht is respect voor andere mensen wettelijk vastgelegd en de inspectie kan daar wel ingrijpen.”

Als een gesubsidieerde school niets doet met de aanbevelingen van de inspectie, kan ze haar subsidies en erkenning verliezen.
gva 27/10/2010
reactie: daar zijn geen woorden voor...extreem inderdaad
trouwens als toekomstige leerkrachten....moest je solliciteren?
in deze scholen zijn jongens en meisjes ook gescheiden, ook de leerkrachten...
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 28th October 2010, 09:05
anne.plessers anne.plessers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Neerpelt
Posts: 96
Ik vind het totaal niet kunnen dat mensen deze censuur toepassen op eigen houtje. Leerplannen zijn niet gemaakt om te negeren en worden gemaakt voor het goed van de kinderen. Zij hebben ook recht om hetzelfde onderwijs te krijgen als andere kinderen in België zodat ze, wanneer ze later eventueel gaan verder studeren, op hetzelfde niveau zitten als leerlingen van eender welke andere school met die richting. Dat ze mannen en vrouwen scheiden, vind ik nog hun eigen keuze maar knoeien met de leerstof vind ik totaal niet kunnen!
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 28th October 2010, 10:15
Joëlle.Van.den.Mooter Joëlle.Van.den.Mooter is offline
[Joëlle]
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: vlimmeren
Posts: 107
Anne heeft gelijk als ze zegt dat de leerplannen niet genegeerd moeten worden en dat ze die leerstof nodig hebben voor later. Wat ik shockerender vind is dat zo’n dingen effectief nog gebeuren. Allereerst leven deze kinderen in België, waar die praktijken toch al lang in het verleden liggen.

Ook vraag ik mij af wat de leerkrachten (en de ouders) denken hiermee te bereiken. Deze kinderen leven in de echte wereld, en hoewel ze waarschijnlijk zo hard mogelijk afgeschermd worden, zullen ze heus wel koppeltjes zien lopen, mensen zien kussen, schaars geklede jonge meisjes zien, het nodige geweld op straat tegenkomen, lastig worden gevallen door jongens…. Het blijft tenslotte Antwerpen. Daarover mogen ze waarschijnlijk niets vragen en blijven ze met een hoop vragen zitten waarop ze geen antwoord vinden. Dat is pas rampzalig en slecht voor de ontwikkeling van jongeren.

Zelfs als de ouders en school er in slagen deze kinderen volledig af te schermen, dan zullen ze gewoon wereldvreemd worden en gaan ze het erg moeilijk hebben om te gaan werken in een gemengde samenleving, waarin hun regels en alles wat ze geleerd hebben, niet meer gelden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:55.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.