actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 17th April 2012, 10:49
Koen.Luyten Koen.Luyten is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Nijlen
Posts: 57
Facebook-bericht rechter legt proces Breivik even stil

De rechtbank in Oslo, waar Anders Behring Breivik terechtstaat voor de moord op 77 mensen, heeft de zitting vanochtend even opgeschort. De rechtbank moest namelijk de bevoegdheid van een lekenrechter onderzoeken, nadat die door verschillende partijen gewraakt werd omwille van een bericht op sociaalnetwerksite Facebook. Na een onderbreking van een uur werd de zitting hervat met de burgerrechter die zich als reserve paraat hield.

Bij het binnenkomen van de rechtszaal bracht Breivik, van zodra hij van zijn handboeien verlost werd, opnieuw de extreemrechtse groet. De man bracht zijn rechtervuist andermaal naar het hart en strekte vervolgens zijn arm. In zijn manifest legde hij uit dat die groet een teken is van "kracht, eer en een uitdaging tegenover de marxistische tirannen in Europa".

Rechter Wenche Elizabeth Arntzen schorste de zitting echter meteen voor 30 minuten. De rechtbank wilde de bevoegdheid om te zetelen van een van de vijf rechters onderzoeken, nadat die was gewraakt door de verdediging, de burgerlijke partijen en het openbaar ministerie.

"Enige juiste oplossing"
Receptionist Thomas Indreboe, een van de drie Noorse burgers die aangeduid werd om de twee beroepsrechters bij te staan in het proces van Breivik, eiste namelijk de doodsstraf voor de beschuldigde in een commentaar dat hij schreef op de website van een krant na de aanslagen, zo berichtte het Noorse antiracistische tijdschrift Vepsen vandaag. Hij gaf overigens toe dat geschreven te hebben.

"De doodsstraf is de enige juiste oplossing in die zaak!", aldus de man op de site van het tabloid Verdens Gang, de dag na de moordpartij waarbij 77 slachtoffers vielen.

Vertrouwen schaden
Wenche Elizabeth Arntzen, een van de beroepsrechters, gaf meer uitleg bij de beslissing om Indrebro te vervangen. "We begrijpen dat de daden van Breivik veel mensen hebben aangegrepen. De uitspraken gebeurden op een moment waarop Indrebro nog geen lekenrechter was, maar kunnen het vertrouwen in zijn onpartijdigheid schaden."

Noorwegen introduceerde lekenrechters meer dan honderd jaar geleden om het bestaande systeem met een jury te vervangen. De idee was om een correct tegengewicht te vormen tegen de macht en het establishment. Lekenrechters zouden hun gezond verstand moeten gebruiken om te oordelen over schuld en onschuld.

Onschuldig
Breivik pleegde vorig jaar op 22 juli een aanslag met een bomauto in Oslo en vermoordde op het eiland Utøya 69 deelnemers aan een zomerkamp van de Arbeiderspartij. Breivik staat terecht wegens terrorisme en moord met voorbedachten rade. "Ik beken de feiten, maar ik beken niet mijn schuld in strafrechtelijke zin", aldus de beschuldigde gisteren op de eerste dag van het proces.

Breiviks getuigenis
Breivik zou vandaag uitleg geven bij de aanslagen op 22 juli 2011, "een getuigenis die zeer hard zal zijn om te horen", zo waarschuwden zijn advocaten. De getuigenis zou vijf dagen duren.

Zijn advocaat, meester Geir Lippestad, vroeg het hof of zijn cliënt een geschreven verklaring over zijn ideologie en wereldbeeld, die hij in de gevangenis voorbereidde, mag voorlezen. De rechtbank heeft beslist dat Breivik hiervoor toestemming krijgt.

De rechtbank in de Noorse hoofdstad besliste overigens dat de getuigenis van Breivik niet zal worden uitgezonden om bij de families van de slachtoffers niet nog meer leed te veroorzaken.

bron: http://www.hln.be/hln/nl/10756/Bloe...even-stil.dhtml

Mening:
Eerst en vooral wil ik even kwijt dat ik Thomas Indreboe zijn mening ivm de doodstraf voor Breivik ondersteun en toejuich. Maar zijn tussenkomst op Facebook was een van de domste dingen die hij kon doen. Het ergste wat nu kan gebeuren voor de slachtoffers, nabestaande en de gehele maatschappij is de vrijlating van een extreemrechtse massamoordenaar. Het is dan ook een opluchting dat de zitting gewoon verder is gegaan (na een kleine vertraging) en ik hoop uit het diepste van mijn hart dat Breivik zijn verdiende loon voorgeschoteld krijgt en dat hij nooit meer vrij op deze wereldbol hoeft rond te lopen!
__________________
“He who asks a question is a fool for five minutes; he who does not ask a question remains a fool forever”
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:12.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.