actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 22nd April 2013, 14:24
M*rel.Marissen M*rel.Marissen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 170
Zestien procent moslimjongens vindt terrorisme aanvaardbaar

Zestien procent moslimjongens vindt terrorisme aanvaardbaar

Zestien procent van de jongens vindt moslimterrorisme aanvaardbaar. Een ruime meerderheid van de moslimjongeren in het Antwerpse wijst het religieus extremisme echter af. Dat blijkt uit een enquête die in de Gazet van Antwerpen verscheen.

Volgens de enquête vindt tien procent van de jonge moslims terrorisme aanvaardbaar. Bij de jongens stijgt dat percentage naar 16 procent. Ook vindt één op tien jongeren het aanvaardbaar dat een imam in de moskee haat predikt. Een kwart van hen heeft dat een imam al horen doen. Anderzijds keuren meer dan acht op tien jongeren het religieus extremisme af en vinden evenveel jongeren dat groepen als Sharia4Belgium hen een slechte naam bezorgen.

Dit weekeinde raakte overigens bekend dat een 15-jarige Antwerpenaar naar het front in Syrië zou vertrokken zijn. In Het Belang van Limburg toont een moeder van één van de vier vermiste Genkse jongeren zich ook zeker dat haar zoon naar Syrië is getrokken. "In enkele weken tijd veranderde hij volledig. Hij liet zijn baard groeien en werd geloviger", getuigt ze.

De vier jongeren staan intussen internationaal geseind. Gevreesd wordt dat de vier naar Syrië trokken om te vechten. De vier vermisten, een jongeman van Turkse afkomst en drie broers van Marokkaanse origine, kwamen vorige zondag niet terug van een reis naar Turkije.

Bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Bi...vaardbaar.dhtml
Datum: 22/04/2013

Mening:
Eigenlijk ben ik niet zozeer geschrokken van deze cijfers, maar ik denk wel dat het goed is dat deze cijfers in de krant staan. Er zijn namelijk heel wat mensen die alle moslims over dezelfde kam scheren, en dat vind ik heel erg jammer voor de vele moslimjongeren die het terrorisme helemaal niet aanvaardbaar vinden. Zij nemen ten opzichte van het terrorisme net hetzelfde standpunt in als ons, maar toch worden ze negatief bekeken, gewoon voor het feit dat ze moslim zijn.

Laatst aangepast door M*rel.Marissen : 22nd April 2013 om 14:30.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 22nd April 2013, 16:44
Lien Wijnants Lien Wijnants is offline
Lien Wijnants
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Minderhout
Posts: 25
Ik ben eigenlijk wel geschrokken van deze cijfers, ook al gaat het hier 'maar' over zestien procent.
Ik dacht echt dat terrorisme zich ver buiten ons land bevond. Maar blijkbaar ben ik hier te naïef in geweest.
Ik weet wel van het bestaan af van Sharia4Belgium bijvoorbeeld, maar ik dacht echt dat dat een uitzondering op de regel was.
Blijkbaar wordt er in Antwerpen ook veel haat gepredikt in de moskees. Waar gaat dat naartoe? Dan is het niet abnormaal dat er jongeren van hieruit naar Syrië trekken om er te vechten.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 22nd April 2013, 22:39
M*thi De Pauw M*thi De Pauw is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Vorselaar
Posts: 142
Zo kunnen we het bekijken, maar we kunnen het ook als volgt zien:

84 % van de moslimjongeren keurt terrorisme af.

Hoewel 16 % nog een angstaanjagend hoog percentage is, mogen we tegelijkertijd ook blij zijn dat een overgrote meerderheid dit absoluut afkeurt. Misschien leren zij na verloop van tijd hun broeders dat geweld niet de oplossing is.

Ook las ik vandaag in de krant dat volgens de 'brave' moslimjongeren de 16% niet begrijpt wat er in de Koran staat. Zo staat het oppakken van wapens bijvoorbeeld op de laagste trap, terwijl iemand leren lezen in de ogen van Allah veel hoger staat. Dit is niet al te duidelijk uitgelegd natuurlijk, maar mijn achtergrondkennis van de Islam is daar net iets te beperkt voor.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:35.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.