actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 18th May 2015, 15:19
J*rgi.Leus J*rgi.Leus is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Herenthout
Posts: 63
Minder dan één fraudegeval met internetbankieren per dag

In het eerste kwartaal van 2015 werden er 63 gevallen van fraude bij internetbankieren gemeld. De dalende trend die vorig jaar werd ingezet, na het recordjaar 2013, zet zich dus door, meldt sectorfederatie Febelfin.

Bij de 63 fraudegevallen in de eerste 3 maanden van 2015 werd iets meer dan 173.000 euro buitgemaakt. In heel 2014 waren er 277 fraudegevallen voor ongeveer 650.000 euro. Dat betekende toen een daling van maar liefst 85 procent tegenover 2013, toen er 1.772 fraudegevallen waren voor in totaal 5,2 miljoen euro.

Febelfin noemt de verhoogde waakzaamheid van de consument thuis en de professionele gebruiker op kantoor als belangrijkste reden voor de daling. Ook de informatiecampagnes van de sectororganisatie doen volgens Febelfin hun werk.

Bron: De Standaard - 18/05/2015 http://www.standaard.be/cnt/dmf20150518_01686287

Mijn mening: Er wordt minder fraude gepleegd door de campagnes en de verhoogde waakzaamheid van de consument, verder zijn er professionele gebruikers op kantoor die hulp kunnen bieden. Het is positief om te weten dat er steeds minder fraude wordt gepleegd via internetbankieren. 63 fraudegevallen op 3 maand tijd is niet veel, maar naar mijn zeggen nog niet genoeg. De vooruitgang die men boekt is mooi, maar er is nog wel wat werk aan de winkel. Het feit dat er toch nog 173.000 euro gewoon verloren is gegaan mag niet wijken voor de mooie resultaten die men behaalt.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 20th May 2015, 18:44
C*roline.Liekens C*roline.Liekens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 135
Minder dan één fraudegeval met internetbankieren per dag

Ik ben er zeker van dat de campagnes van de financiële sector hun nut hebben bewezen. Toch wil ik aanvullen dat er in januari 2014 een grote bende is opgerold die actief was vanuit Nederland. Zij hebben tussen augustus 2012 en januari 2014 maar liefst zeven miljoen euro kunnen buit maken door misbruik te maken van het vertrouwen van mensen, genaamd phishing. Hierbij maken de fraudeurs gebruik van een vervalste website waarnaar ze de mensen lokken om gegevens in te vullen. Ik ben er dan ook van overtuigd dat niet alleen de campagnes zorgen voor een daling, maar ook het oprollen van deze bende. Ongetwijfeld zal dit naar mijn mening hebben gezorgd voor een afschrikeffect. Verder is er ook moeilijk fraude te plegen in ons land in tegenstelling tot bijvoorbeeld de Verenigde Staten. Daar hebben oplichters enkel een gebruikersnaam en paswoord nodig, maar door het gebruik van de kaartlezer is dit heel wat minder makkelijk.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:50.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.