actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 15th May 2015, 00:18
V*ronique.Jonghbloet V*ronique.Jonghbloet is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Turnhout
Posts: 67
ACOD en ACV plannen geen spoorstaking

Hoewel de bekendmaking van een onderzoek naar de productiviteit van het NMBS-personeel flink wat deining en misnoegdheid op de werkvloer heeft teweeggebracht, hebben de belangrijkste spoorbonden toch besloten om voorlopig geen acties te organiseren. 'We gaan niet in op de provocaties, maar wachten het overleg af', zegt ACOD-topman Jean-Pierre Goossens.

De ACOD Spoor gaat niet staken, maar blijft verbolgen over de aankondiging van een nieuwe studie door spoorbaas Cornu. De directie wil laten onderzoeken hoe goed (of slecht) het NMBS-personeel werkt in vergelijking met andere landen. ACOD vindt die studie dure bezigheidstherapie. 'Het onderzoek is het zoveelste in een reeks van onderzoeken die in het verleden gebeurden. Studies die veel geld kosten, maar weinig opleveren voor de reizigers en het personeel', aluds ACOD in een persbericht.

Jean-Pierre Goossens wijst erop dat momenteel 700.000 compensatiedagen niet zijn opgenomen. 'Een erfenis van het gebrekkig beleid van de laatste 10 jaar. Het personeel heeft haar uiterste best gedaan om met de beschikbare middelen, de treinen te laten rijden. De reizigers zijn in die periode met ruim met een kwart toegenomen terwijl het personeelsaantal verminderde. We weten perfect wat de uitkomst zal zijn van de benchmarkstudie van de NMBS-directie. Ze zal identiek zijn als in 2003. Toen is ook een vergelijkende studie gemaakt en was de conclusie dat het aantal spoormensen tot 32.000 moest worden teruggebracht om een efficiënt spoorbedrijf te hebben. Dat zijn er 2.700 minder dan nu.'

'Gezond verstand'

Goossens denkt dat vooral de NMBS-werkplaatsen worden getroffen zodra de treinproducenten zelf het onderhoud van hun treinstellen gaan doen. De personeelsinkrimping kan via natuurlijke afvloeiingen. Dit jaar alleen al gaan circa 3.000 spoormensen met pensioen. Er worden tegelijk wel een duizendtal personeelsleden aangeworven.De ACOD hoopt op 'gezond verstand' van de directie en de overheid in het sociaal overleg dat momenteel loopt over de toekomstplannen van het spoor.De vakbond verwacht tegen eind juni, concrete en structurele voorstellen, voor zowel werking als respect naar het personeel. 'Want het personeel is de loze beloften en bezigheidstherapieën behoorlijk moe.'

Ook het ACV roept voorlopig niet op om te staken. 'We willen eerst klaarheid over de precieze opdracht en bedoeling van die studie', zegt Luc Piens van ACV Transcom. 'We waarschuwen er wel voor dat je niet zomaar de Belgische situatie kan vergelijken met die van de spoorwegen in andere landen. Het Duitse spoor heeft bijvoorbeeld een belangrijke goederenpoot, wij hebben die niet meer. In Frankrijk is de rol van de hogensnelheidstreinen dan weer belangrijk. Dat geeft een telkens een ander beeld over de inkomsten en het personeel. Je mag geen appelen met citroenen vergelijken.'

Bron: http://www.vandaag.be/binnenland/15...oorstaking.html

Reactie: Er wordt regelmatig gedreigd met nieuwe treinstakingen en ik denk dat diegenen die afhankelijk zijn van het openbaar vervoer zich opgelucht mogen voelen. Ik kan mij voorstellen dat het personeel van de NMBS wel redenen heeft om te klagen maar waarom wil men politiekers overtuigen door de gewone mens te raken? Een stakingsdag lijkt me eigenlijk voor niemand echt positief. De NMBS lijdt eronder, de economie en de gewone werkmens. Ondanks het feit dat ik eigenlijk de trein niet nodig heb, vind ik het zeker geen slecht ding dat ze voorlopig niet over staken praten.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 03:45.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.