actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 14th April 2015, 21:34
N*ra.Rabah N*ra.Rabah is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: v
Posts: 81
Niemand leent nog langer dan 25 jaar

Aanleiding zijn de ultralage rentevoeten en de risicoaversie van de banken.

In de eerste maanden van 2015 heeft welgeteld nul procent van de huizenkopers bij Immotheker op meer dan 25 jaar geleend. Op het hoogtepunt in 2011 was dat liefst 39 procent. Dat melden De Standaard en Het Nieuwsblad maandag.

De spectaculaire afname heeft twee belangrijke oorzaken. Ten eerste is het door de lage rentevoeten voor veel ontleners niet meer nodig op lange termijn te lenen. Wie begin 2014 150.000 euro wilde ontlenen, maar maandelijks niet meer dan 750 euro kon afbetalen, moest wel op 30 jaar lenen. Vandaag kan dat voor dezelfde bedragen al bij een looptijd van iets meer dan 20 jaar.

Bovendien zijn banken niet happig meer om leningen op langer dan 25 jaar toe te staan, omdat ze daar zelf meer risico mee lopen. Ze zetten die rentevoet dan ook onaantrekkelijk hoog, waardoor een koper per maand nauwelijks minder afbetaalt door op 30 in plaats van 25 jaar te lenen.

Bron: http://www.tijd.be/netto/lenen/Niem...-1626.art?ckc=1

Mening: Het is voor jonge koppels of voor alleenstaanden vaak moeilijk om een lening te krijgen. Vaak zijn ze net afgestuurd en wil de bank hen geen geld lenen doordat een van de twee geen vaste job heeft of omdat er maar één loon is. Daarnaast is er ook nog eens de economische crisis waardoor banken niet staan te springen om leningen nog langer toe te staan dan 25 jaar.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 15th April 2015, 08:49
C*roline.Liekens C*roline.Liekens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 135
Niemand leent nog langer dan 25 jaar

Ik denk dat de hoofdoorzaak is dat de financiële instellingen gewoon niet meer staan te springen om leningen met een lange looptijd toe te staan, in vergelijking met vroeger. Toen was het eerder vanzelfsprekend dat je een lening had van meer dan 20 jaar, nu zijn de banken voorzichtiger geworden. Iedereen, maar zeker jonge koppels, moet ook meer eigen vermogen bijdragen en het is niet meer de gewoonte om het gehele bedrag te lenen. Dat de rente nu zo laag is, heeft ook positieve gevolgen dewelke we snel durven vergeten. Consumenten klagen vaak over de lage rente op spaarproducten, maar anderzijds heeft dit ook een positieve zijde. Wanneer de rente op de spaarproducten weer de hoogte in gaat, zal het heel wat minder makkelijk worden om geld te lenen. De tijden van vroeger dat de bank heel makkelijk een lening toestond, zal naar mijn mening niet meer terugkomen. De economische crisis is nog niet helemaal vergeten door deze sector. Verder zal het ook nog enige tijd duren voor we de rentevoeten van weleer terug zien verschijnen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 18th May 2015, 14:33
J*ppe.Nicolai J*ppe.Nicolai is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Sint-Antonius
Posts: 80
Niemand leent nog langer dan 25 jaar

Langs de ene kant vind ik het spijtig dat het tegenwoordig zo moeilijk is om een lening bij de bank te krijgen. De Belg staat bekend om zijn baksteen in de maag; elke Belg wil graag een eigen huis en is hiervoor bereid lang te lenen. Puur emotioneel gezien vind ik dan ook dat elke Belg het recht zou moeten hebben om geld te kunnen lenen, al moet hij hier 30 of 40 jaar voor afbetalen. Wanneer ik deze materie echter met een economische bril bekijk, vind ik het niet meer als logisch dat banken niet staan te springen om iedereen een lening aan te bieden. De voorzichtigheid van de financiële instellingen stemt me geruster dan de nonchalance waarmee ze omsprongen voor de financieel economische crisis. De banken moeten naar mijn economische mening eerst honderd procent zeker zijn dat de kredietverstrekker zijn/haar lening kan terugbetalen, voordat hij hen krediet verleent.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:31.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.