actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Onderwijs
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 7th September 2013, 15:14
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Marokkaanse ouders kiezen voor zedenleer

Marokkaanse ouders kiezen voor zedenleer


ANTWERPEN - Een aantal Marokkaanse ouders van de stedelijke basisschool De Evenaar laten hun kinderen zedenleer volgen, omdat ze niet willen dat hun kind in een klas met alleen maar islamitische kinderen terecht zou komen.



De stedelijke basisschool De Evenaar heeft een turbulente eerste week achter de rug. Begin deze week ontstond onder de Marokkaanse ouders enige commotie toen bleek dat de leerlingen van het eerste leerjaar waren verdeeld in een klasje met louter Marokkaanse kinderen en een gemengd klasje waarin zes Vlaamse kinderen de schoolbanken delen met een vijftiental allochtone kinderen. Directeur Jan Vanderlinden had grote moeite om aan de ouders uit te leggen dat het niet om georganiseerde segregatie ging.


Praktische redenen

‘In het eerste leerjaar hebben we dit jaar ongeveer vijftig leerlingen ingeschreven, waarvan slechts zes Vlaamse kindjes. Het overgrote deel van de kinderen koos voor islamlessen, slechts een beperkt aantal voor godsdienst of zedenleer. Als gevolg van wettelijke verplichtingen en praktische redenen kunnen we niet anders dan één klas maken met kinderen die allemaal islam volgen, en een gemengde klas. Wij moeten ons houden aan het aantal uren dat we toegewezen krijgen voor de levensbeschouwelijke vakken.’ Gevolg is dat een aantal Marokkaanse ouders heeft beslist om hun kinderen geen islamlessen te laten volgen, maar lessen zedenleer, waardoor ze in de ‘gemengde’ klas terechtkomen.

‘Op het einde van vorig schooljaar hebben drie ouders beslist om hun kind zedenleer te laten volgen. En nu hebben ook enkele andere ouders te kennen gegeven dat ze willen veranderen. Dat is natuurlijk hun volste recht. Maar ik hoop dat ze een weloverwogen beslissing nemen, want het lijkt me voor Marokkaanse mensen niet evident om hun kinderen plots zedenleer te laten volgen. Bovendien probeer ik die ouders er ook van te overtuigen dat onze school evenveel inspanningen zal doen voor de kinderen in het islamklasje als voor de kinderen in de gemengde klas. Ook de kinderen in het islamklasje zullen een goede opleiding krijgen. De resultaten van onze school bewijzen dat, want hoewel wij een concentratieschool zijn, scoren onze kinderen beter dan het Vlaamse gemiddelde.’


Druk van ouders

Een Marokkaanse vader houdt vol dat de samenstelling van de klassen er gekomen is onder druk van de ‘witte ouders’, die wilden dat hun kinderen samen in één klas werden geplaatst. ‘Ik ga niet ontkennen dat ouders hebben gevraagd om hun kinderen in één klas te zetten’, zegt Vanderlinden. ‘Ik heb daar begrip voor, maar voor mij heeft dat niet meegespeeld. De samenstelling van de klassen is er enkel gekomen op basis van het aantal uren en de praktische organisatie binnen het stedelijk onderwijs.’


Blog Nieuwsblad.be, 07-09-2013 (Joris Van der AA)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 10th September 2013, 22:01
Shana.Loeckx Shana.Loeckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Zandhoven
Posts: 108
Er werden maatregelen genomen omwille van praktische redenen, maar eigenlijk vind ik dit een goed initiatief. Marokkaanse ouders vinden vaak dat hun kinderen achteruit gestoken worden. Door deze kinderen ook eens te laten proeven van andere mogelijkheden dan enkel de godsdienst die ze gewoon zijn, kunnen ze misschien gemakkelijker integreren in onze samenleving.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:30.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.