actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Onderwijs
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 4th July 2013, 16:26
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Smile Baan in privé vaker geruild voor job als leraar

Baan in privé vaker geruild voor job als leraar


Hogescholen noteren uitzonderlijk veel inschrijvingen voor de verkorte opleiding tot leraar, tot zelfs 300 procent meer dan vorig jaar. Het gaat vooral om kandidaten die al een job hebben, maar zich graag willen omscholen tot leerkracht. Dat meldt Het Laatste Nieuws woensdag.



De stijging is onder meer te danken aan de beslissing van de Vlaamse regering om de anciënniteit uit de privésector te laten meenemen naar het onderwijs.

De inschrijvingen aan de Karel De Grote-Hogeschool in Antwerpen zijn geopend op 22 juni. ‘Vandaag zitten we aan 41 inschrijvingen. Vorig jaar op dit tijdstip hadden we er 12. We hebben nu al meer studenten dan vorig jaar op het einde van de inschrijvingsperiode’, zegt Inge Lories.

Aan de Thomas More-hogeschool in Vorselaar zijn er sinds zaterdag, de eerste inschrijvingsdag, ook al 90 pct meer zogenaamde zij-instromers (studenten die vanuit een ander beroep komen, red.) ingeschreven dan vorig jaar op hetzelfde moment.


DS, 03-07-2013
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 4th July 2013, 16:28
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
‘Ik wou al 20 jaar juf zijn, maar durfde niet'

‘Ik wou al 20 jaar juf zijn, maar durfde niet'


Het loopt storm voor de verkorte opleiding tot leerkracht. De overstap van de privésector naar het onderwijs wordt steeds vaker gemaakt. Ook lerares in spe Elke Verhaegen (37) gaat voor de klas staan na een carrière als management-assistente.



‘Ik jaag eindelijk mijn droom na’, zegt de 37-jarige Elke Verhaegen, die de overstap heeft gemaakt van de privésector naar het onderwijs. Ze is niet de enige. De Karel de Grote-Hogeschool, waar Verhaegen les volgt, telt een dikke week na de start van de inschrijvingen al 41 leraren in spe met een ander diploma of een eerdere werkervaring. Een jaar geleden waren dat er op hetzelfde moment nog maar 12. De Thomas More-hogeschool telt bijna dubbel zoveel inschrijvingen.

Een rondvraag bij andere hogescholen bevestigt die tendens.


Anciënniteit meenemen

Het nieuwe masterplan onderwijs van de Vlaamse regering wordt overal aangehaald als een belangrijke verklaring voor de toename. Werknemers uit de privésector mogen voortaan hun anciënniteit meenemen als ze gaan lesgeven. Daardoor starten ze automatisch aan een hoger loon. Werklozen kunnen vanaf dit jaar de verkorte opleiding ook volgen zonder hun uitkering te verliezen.

Voor Verhaegen maakt dat allemaal geen verschil. Wat trok haar dan wel over de streep? ‘Heel simpel, het was mijn roeping.’

‘De lange vakanties hadden er verder niets mee te maken.’

Veel studenten kiezen voor een deeltijdse opleiding, zodat ze daarnaast nog kunnen werken. Verhaegen kreeg van haar werkgever SD Worx loopbaanonderbreking. Zo kan ze voluit voor haar studie gaan. ‘Er zijn er veel die zich mispakken aan de combinatie studeren, gezin en een baan. Een goede entourage is erg belangrijk. Mijn echtgenoot neemt vaak de zorg van de kinderen op zich en de grootouders springen bij wanneer nodig.’

De hogescholen roemen de ervaring die de zogeheten zij-instromers in het onderwijs injecteren. Verhaegen was tien jaar als management-assistent aan de slag toen ze vorig jaar besloot de opleiding tot leraar aan te vatten.

‘Ik heb wat meer maturiteit, waardoor ik alles beter kan relativeren. Als moeder van drie kinderen beleef ik het lesgeven anders dan mijn 21-jarige collega’s.’

Verhaegen maakte niet als enige de overstap van de privésector naar het onderwijs. Ongeveer de helft van haar 88 klasgenoten waren tussen de 35 en de 45 jaar oud. ‘Wel meer mensen streefden mijn droom na.’

Al van kinds af aan wilde ze voor de klas staan. Als talenknobbel besloot ze eerst een diploma vertaler-tolk Duits-Portugees te halen op aanraden van haar ouders.

‘Ik was een goede student. Ze wilden dat ik eerst dat brede diploma had, daarna kon ik nog iets anders studeren.’

Het kwam er niet meer van. Ze probeerde nog een extra jaar Frans-Engels te combineren met een avondopleiding lager onderwijs, zonder succes. ‘Ik begon op eigen benen te staan, ik had het erg druk’, zegt ze. Maar haar kinderdroom bleef knagen. ‘Twintig jaar lang spookte het door mijn hoofd dat ik juf wilde worden. Maar ik durfde de overstap niet te maken. Zal de praktijk wel brengen wat ik ervan verwachtte?’


Succesvolle stage

Een teleurstelling werd de opleiding allerminst. ‘Ik voelde me als een vis in het water.’

Het voorlopige hoogtepunt voor Verhaegen is een succesvolle stage op het Sint-Jan Berchmanscollege in Antwerpen. ‘Door les te geven aan de tweede en derde graad merkte ik dat het me bijzonder goed afging.’ Er wacht Verhaegen nog een half schooljaar les en een stage in de eerste graad voor ze definitief aan de slag mag.


DS, 04-07-2013 (Stijn Cools)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:35.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.