actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Onderwijs
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 11th October 2013, 10:38
z*hra.ozden z*hra.ozden is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Mol
Posts: 26
Leraren vaakst ziek op maandag en vrijdag

Als leraren één dag ziek thuisblijven, gebeurt dat in bijna de helft van de gevallen op maandag of vrijdag. Dat staat in het nieuwe rapport over ziekteverzuim in het onderwijs van het Agentschap voor Onderwijsdiensten. De vraag rijst dan ook of sommigen die regeling niet gebruiken om hun weekend te verlengen.

Als leraren maar één dag afwezig zijn, hoeven ze geen doktersbriefje te halen. Is het een oplossing om dat toch te verplichten? “Er is een werkgroep opgericht, maar een aanpassing aan de regelgeving is de laatste optie”, reageert minister Smet. “Er kan beter op schoolniveau een beleid worden uitgewerkt tegen zo’n verzuim. Het is een uitdrukkelijke keuze om eerst via de sociale partners en de scholen zelf te gaan, want zij zijn werkgever. Pas als het écht de spuigaten zou uitlopen, kunnen we nieuwe regels overwegen. Maar het verzuim in het onderwijs is heus niet groter dan in de ambtenarij of de privésector.”

Mening:
Vanuit mijn persoonlijke ervaring als leerling secundair onderwijs, vond ik het eigenlijk opmerkelijk dat leerkrachten nooit ziek meldden.
Dat leerkrachten thuisblijven vooral op maandag en vrijdag vind ik ook niet meer als normaal. Leerkrachten zijn toch ook mensen en normale mensen kiezen voor een maandag als verlenging van hun weekend en/of vrijdag als een vervroeging van hun weekend.

bron: http://www.klasse.be/leraren/19931/...ijdag/#comments

Zehra Ozden
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 11th October 2013, 13:46
charlotte.verboven charlotte.verboven is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: malle
Posts: 112
Z*hra, volgens jou mogen leerkrachten dus gewoon kiezen wanneer ze eens een dag thuisblijven? Ze hoeven dan niet ziek te zijn. Want je kan toch niet kiezen wanneer je ziek wordt? Zijn ze dan allemaal toevallig ziek tegen het weekende aan? Je geeft zelf aan dat ze thuisblijven om hun weekend te verlengen.

Ik vind niet dat leerkrachten zomaar om het even een dag mogen thuisblijven om hun weekend te verlengen. Doktersbriefjes verplichtingen vind ik geen goede oplossing hiertegen.Een controledokter vind ik dan weer wel kunnen. Er zitten te veel mensen thuis die niet echt ziek zijn. Zoals het artikel aangeeft zitten de meesten leerkrachten dan nog eens een dag thuis tegen het weekend aan. maar wat doe je ertegen? het kost de maatschappij handen vol geld.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 11th October 2013, 17:37
J*roen.Bosmans J*roen.Bosmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Lommel
Posts: 165
Zoals Charlotte aanhaalt, klopt de commentaar van Z*rha niet echt. Het slaat nergens op dat het logisch zou zijn dat ze een verlengd weekend mogen nemen. Het is daarentegen waarschijnlijk wel zo dat de meeste mensen bij een klein griepje al rapper zullen thuis blijven op een maandag of een vrijdag. Maar dit moeten we volgens mij zeker niet alleen naar de leerkrachten trekken. Volgens mij is dit zo bij elke mens (arbeider) die gaat werken. Het percentage op maandag en op vrijdag zal uiteraard zwaarder doorwegen dan op de andere dagen. Wat we daar tegen kunnen doen? Vrij weinig in mijn ogen. Een doktersattest vind ik belange na niet nodig.
__________________
Niet doorschuiven, maar aanpakken.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:25.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.