actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 27th October 2016, 13:09
Robbe.S*arckx Robbe.S*arckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Turnhout
Posts: 50
Kinderen slapen op straat na ontmanteling ‘jungle van Calais’

Honderden vluchtelingen en migranten zwerven dakloos rond in Calais nadat het vluchtelingenkamp waar zij verbleven met de grond gelijk werd gemaakt. Onder hen zijn ook tientallen kinderen, stellen ngo’s ter plaatse vast.

Het was prefect Fabienne Buccio die gisterennamiddag trots ‘het einde van jungle van Calais’ mocht aankondigen. ‘Onze taak is volbracht: iedereen is geëvacueerd. Er is niemand meer in het kamp’, zei ze. Maar dat blijkt niet helemaal te kloppen.

Vrijwilligersorganisaties en journalisten ter plaatse konden vanmorgen vaststellen dat honderden mensen, onder hen ook ‘tientallen kinderen’, de nacht doorbrachten in de straten rond het voormalige vluchtelingenkamp. Dat smeult nog steeds na van de vele brandjes die er gisteren uitbraken.

‘Geen teken van steun’

Ngo Save the Children liet weten ‘extreem bezorgd’ te zijn over het welzijn van de minderjarigen, die nog niet geregistreerd waren door de overheid toen hun tenten en bouwvallige huisjes in vlammen opgingen. Zo’n 1.200 kinderen werden gisteren ondergebracht in wooncontainers, maar daarmee zaten die helemaal vol.

De Britse krant The Guardian sprak met ‘minstens een half dozijn 15-, 16- en 17-jarigen die de nacht doorbrachten in de openlucht. Samen met vele anderen vormden zij vanmorgen opnieuw een rij aan het registratiecentrum nabij de verlaten ‘jungle’, maar dat bleef gesloten. ‘Er is geen enkel teken van steun of informatieverlening aan de overblijvende migranten en vluchtelingen’, stelt The Guardian vast.

Groot-Brittannië

De afgelopen dagen zijn in totaal meer dan 4.400 bewoners met bussen overgebracht naar 450 opvangcentra verspreid over Frankrijk.

Volgens schattingen van de overheid verbleven begin oktober zo’n 6.400 mensen in de ‘jungle’. Volgens sommige ngo’s waren het er zelfs meer dan 7.000. Velen van hen zouden, al voor de evacuatie begon, zelfstandig zijn vertrokken. Ze houden zich in Calais of elders schuil om in een later stadium alsnog te proberen vanuit de haven illegaal naar Groot-Brittannië te reizen.

Bron: De Standaard
http://www.standaard.be/cnt/dmf20161027_02542439

Eigen mening: Ik vind dit schandalig. Ik kan me inbeelden waarom de Jungle van Calais ontruimd moet worden maar ik ben absoluut niet akkoord met de manier waarop ze het doen. Als er door hogere instanties beslist wordt dat de Jungle van Calais ontruimd moet worden dan vind ik dat het ook hun verantwoordelijkheid is om al deze mensen op te vangen. Dit hebben ze in kleine mate gedaan maar toen de opvangmogelijkheden vol zaten werden er geen alternatieven gezocht. Hierdoor moesten er zelfs kinderen op straat slapen en dat vind ik schandalig!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:45.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.