actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Mensenrechten
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 9th December 2014, 19:05
Lien H*mels Lien H*mels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Westmalle
Posts: 77
Hoogzwangere vrouw acht uur zonder hulp op de grond

ANTWERPEN - Een hoogzwangere Congolese vrouw zat onlangs acht uur aan een stuk, en samen met haar driejarig zoontje, op de grond in Antwerpen-Centraal. Pas toen er camera's en spots op haar werden gericht, en Jan Verheyen over haar een video maakte, kwam er plots aandacht.

De schokkende campagnefilm van Dokters van de Wereld, een internationale medische hulporganisatie, is gemaakt om de gebrekkige toegang tot zorg bij kwetsbare groepen in België aan te kaarten. Voor alle duidelijkheid: de vrouw was niet écht zwanger en noodlijdend, het was een actrice. Maar de honderden mensen die haar voorbij liepen, deden dat welbewust. 'Waarom raakt de realiteit ons pas als ze voorgesteld wordt als fictie?', luidt de titel van het filmpje.

Daarbij wil de organisatie er de aandacht op vestigen dat vooral mensen die de eindjes moeilijk aan mekaar kunnen knopen, slechte toegang hebben tot medische en psychologische zorgen. Terwijl zij er net het meeste nood aan hebben.

Hier vind u de link van het filmpje: http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf201...ampaign=seeding

bron: HetNieuwsblad, 9/12/2014, http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf201...ampaign=seeding

Mening: Het eerste wat je kan denken bij dit artikel en vooral het filmpje is: 'wat zijn mensen toch slecht en egoïstisch, ze doen niets voor hun medemens.' Waar ik vooral aan denk: 'ik zou, volgens mij, ook zo reageren.' Elke mens, ook al denken ze positief en willen ze niets verkeerd doen in hun leven, zal ooit wel voorbij lopen. Wat wel klopt is dat mensen er meer bewust van moeten worden, zo'n filmpje als dit kan een goede start zijn. Mensen moeten bewust zijn van het feit dat onze maatschappij geconcentreerd is op sensatie en prikkels. Echte normen en waarden verdwijnen dan af en toe naar de achtergrond. Spijtig...

Laatst aangepast door Lien H*mels : 9th December 2014 om 19:27.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 9th December 2014, 19:39
I*ngborg.keynen I*ngborg.keynen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Zandhoven
Posts: 133
onderneem actie!

Schrijnend, niet? eigenlijk erg dat wij geen aandacht meer besteden aan mensen die het minder goed hebben dan ons. Wij kijken enkel nog maar naar boven en willen steeds meer en meer. Pas op, ik betrap mezelf er ook wel op dat wanneer ik een zwerver zie denk van ‘ga eens op een ander bedelen’. Ik denk dat ons zelfbeeld en ons denkbeeld het niet wil toelaten om te denken aan de mensen die het veel moeilijker en slechter hebben. We zijn alleen maar met onszelf bezig.

Tot… tot er grote namen en camer’s bij betrokken worden. Dan luistert iedereen. Denk maar an films als ‘Slumdog millionaire’ of ’12 years a slave’. Deze acteurs komen zelf uit die arme buurten, niemand had aandacht voor hen of bracht nog maar een greintje respect voor hen op, totdat ze plotsklaps wereldberoemd werden en awards begonnen te winnen. Iedereen wil nu net als hen zijn.

Ik denk dat het in onze samenleving belangrijk wordt dat de naastenliefde weer groeit onder de mensen. Heb eens aandacht voor de mensen die het minder hebben dan jullie. Ga bijvoorbeeld een voedsel uitdelen aan daklozen in Brussel tijdens deze strenge winter. Daar pas merk je dat deze mensen, ook maar gewoon mensen zijn met hun eigen verhaal. Een verhaal dat ze kwijt willen, in ruil voor een paar minuutjes aandacht en een lekker warme kop koffie.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:02.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.