actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 1st February 2012, 13:01
Jens.Mangelschots Jens.Mangelschots is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 221
De Block: 'Tegen vanavond opvang hebben'

Staatssecretaris voor Asiel en Migratie Maggie De Block (Open VLD) wil dat alle mensen die nu op straat leven vanavond een dak boven het hoofd hebben. Daarvoor komt vanmiddag een 'task force' bijeen.
Onder meer het Ministerie van Defensie en de Regie der Gebouwen zullen deel uitmaken van de 'task force' die zich moet buigen over de opvangcrisis.

De werkgroep zou om 13 uur voor het eerst samenkomen. Bedoeling is om te kijken of er bijvoorbeeld bij Defensie of bij de NMBS gebouwen beschikbaar zijn voor de tijdelijke opvang van asielzoekers.

De Block wil alvast dat er tegen vanavond een oplossing is voor iedereen. 'Het gaat opnieuw vriezen. Het is onaanvaardbaar dat mensen de nacht op straat moeten doorbrengen. Iedereen moet vanavond een dak boven zijn hoofd hebben', klonk het.

Het gaat daarbij niet alleen om asielzoekers, maar ook om daklozen. Bij voorkeur gaat het om gebouwen in Brussel, om vervoersproblemen te voorkomen.

De kritiek op de staatssecretaris nam woensdag toe na een open brief van Peter De Roo, de afgevaardigde voor de opvang van asielzoekers. Voor aanvang van het kernkabinet namen de liberale vicepremiers het wel op voor de staatssecretaris.

De Block weerlegt de kritiek dat ze sinds haar aantreden onvoldoende inspanningen heeft geleverd. Maar de structurele asielproblemen kunnen niet op enkele weken opgelost worden, klink het.

Vanmiddag zal De Block zich moeten verantwoorden in de plenaire Kamer.

Bron: DS 01/02: Link
Gerelateerd artikel: Ne drie maanden enkel kritiek op De Block (DS: 01/02)

Opinie:
Ter verdediging van de nieuwe staatssecretaris wil ik zeggen dat dit al het derde jaar op rij is dat men van een crisis spreekt in de winter. Men kan natuurlijk niet van De Block verwachten dat ze op twee maanden alle structurele problemen die ze geërft heeft van haar voorgangers kan oplossen. De regering werd voor haar nu eenmaal op een zeer slechte moment gevormd (net voor de winter).
Toch wil ik ook zeggen dat ik de nodige kritiek heb. Waarom heeft men in godsnaam iemand aangesteld voor asiel en migratie die weinig tot geen voorkennis heeft van de dossiers vraag ik me dan af. Er moeten toch voldoende parlementariërs zijn die wel de nodige kennis hebben om staatssecretaris te worden, ook mensen van OpenVLD. Ik vind dit een beetje spelen met bevoegdheden en zich verder niets aantrekken van de situatie. Een staatssecretaris die begin december zegt dat zij een maand (noodgedwongen door gebrek aan kennis) zal zwijgen dat kan niet vind ik. Ik heb dus eerder kritiek op de winnaar van de Blauwe Reus en niet zozeer op mevrouw De Block zelf. Zij lijkt mij een beetje in een situatie geduwd waar ze zelf liever niet had ingestaan.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 1st February 2012, 14:59
AVO AVO is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Grobbendonk
Posts: 122
Ik begrijp de keuze van de De Croo( en de onderhandelaars?) ook niet. Als de regering structurele hervormingen wil doorvoeren in deze beleidsdomeinen had men beter geopteerd voor iemand met diepgaande dossierkennis. Het is alsof de wil er niet is.

Nu heeft de regering voor de zoveelste keer iemand aangesteld die kort op de bal moet spelen en dus enkel kortetermijnoplossingen kan aanbieden.

Waar blijft het ééngemaakt asielbeleid met één minister? Net zoals de vorige jaren zal de verantwoordelijkheid in rondjes worden doorgeschoven.

Waarom kan men bijvoorbeeld geen vaste gebouwen aanduiden die in tijden van vrieskou benut kunnen worden? Waarom is al dat omslachtig gedoe nodig? Heeft iemand daar baat bij?

Met alle respect voor De Block, zij doet wat zij kan met de middelen die zij heeft maar ik stel mij serieuze vragen bij de prioriteitsbeleving van huidige én vorige regeringen.
__________________
Everybody is a genius.
But if you judge a fish by its ability to climb a tree,
it will live its whole life believing that it is stupid.
A. Einstein
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:18.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.