actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Overige 'milieubijdragen'
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 27th November 2014, 11:37
Julie P*oost Julie P*oost is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Arendonk
Posts: 35
Martin Heylen: "Sommige ontwikkelingslanden staan verder dan België"

Martin Heylen: "Sommige ontwikkelingslanden staan verder dan België"

Europa overweegt om het gebruik van plastic zakjes terug te dringen, met een heffing. Goed idee, vindt tv-gezicht Martin Heylen, maar niet bijster innovatief. In Rwanda is er zelfs al een streng verbod.


Martin Heylen twitterde al eerder over het idee om plastic zakken te verbieden. Vandaag kreeg hij in Radio 1-programma 'Hautekiet' een minuut om zijn standpunt toe te lichten. "In Rwanda (waar Heylen was voor zijn nieuwe programma 'Heylen en de herkomst', nvdr) zijn plastic zakjes verboden. Daar zijn ze heel streng, in die mate dat ze je bagage daarop controleren. Dat maakte dat ik heel creatief moest zijn: kussenslopen en zelfs kotszakjes op het vliegtuig werden gebruikt om dingen te verpakken."

De gevolgen van het verbod laten zich voelen, zegt Heylen. "Rwanda is een bijzonder proper land, in vergelijking met andere Afrikaanse landen. Op de markt wordt je koopwaar niet in plastic zakjes verpakt en dat geeft een ongelooflijk goed gevoel. Je wordt er zelf creatief door en begint zelf oplossingen te verzinnen tegen al dat plastic."

Tijd om hier ook werk te maken van zo'n verbod, suggereert hij. "Ik kan alleen maar concluderen dat men in ontwikkelingslanden op sommige vlakken verder staat dan België."

Bron: De Morgen
Datum: 27 november 2014
Link:http://www.demorgen.be/wetenschap/m...elgie-a2133914/

Eigen mening:
Ik denk dat ik niet de enige ben die verrast was dat er in Rwanda zo'n sterk beleid is rond plastieken zakjes. Ik denk dat vele Westerse landen zich niet veel aantrekken van de opwarming van de aarde, in praktijk dan want in theorie wordt er wel veel over vergaderd. Zoals er gezegd werd in het artikel staat België dus achter op bepaalde derdewereldlanden, dit is vreemd omdat België toch meer middelen zou moeten hebben. Op dit vlak, en niet enkel op dit vlak, kan een westers land zoals België een voorbeeld nemen aan Rwanda.

Laatst aangepast door Julie P*oost : 27th November 2014 om 11:42.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:43.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.