actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 18th May 2017, 17:04
Lander.D*bruyn Lander.D*bruyn is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: Wuustwezel
Posts: 71
Michel haalt uit naar "hypocriete" lidstaten: "Waarom doen ze het niet zonder ons als

Premier Charles Michel heeft in de Kamer uitgehaald naar de "hypocrisie" van bepaalde EU-lidstaten die de blokkering van de financiële transactietaks in Belgische schoenen schuiven. "Waarom doen ze het niet zonder ons als het toch zo eenvoudig is?", wierp hij op. Dat de eerste minister zich zo opwond, zag de oppositie echter vooral als bewijs dat hij zich opgejaagd voelt en gegijzeld wordt door N-VA.

Volgende week dinsdag zullen minister van Financiën Johan Van Overtveldt (N-VA) en zijn collega's van Duitsland, Frankrijk, Oostenrijk, Italië, Spanje, Griekenland, Portugal, Slovenië en Slovakije zich uitspreken over het laatste compromis. Op tafel ligt een taks van 0,1 procent op aandelen- en obligatietransacties en van 0,01 procent op afgeleide producten.

"Gaat u nu eindelijk aan uw minister van Financiën het marsorder geven om in te stemmen met het voorstel?", wilde sp.a-Kamerlid Dirk Van der Maelen van de premier weten. Volgens hem heeft N-VA-minister Van Overtveldt op Europees niveau "op elk mogelijk moment stokken in de wielen gestoken".

"Hoe lang nog wachten?"
Samen met collega's Stéphane Crusnière (PS) en Georges Gilkinet (Ecolo/Groen) herinnerde Van der Maelen premier Michel aan zijn uitspraken vorig jaar in New York. "U noemde dit toen een kwestie van elementaire billijkheid. Hoe lang moeten we daar nog op wachten?", klonk het. "Het is hoog tijd om uw minister van Financiën bij u te roepen en van hem te eisen om een meer open en voluntaristische positie in te nemen."

Premier Michel ging echter niet in op de verwijten rond N-VA. Wel uitte hij volop kritiek op bepaalde Europese lidstaten. Namen van landen noemde hij echter niet.

"Niet correct en niet collegiaal"
"Ik ben de hypocrisie beu", fulmineerde de eerste minister. "Ik aanvaard het niet meer dat de Belgische regering systematisch geculpabiliseerd wordt. Dat is niet correct en niet collegiaal." Volgens Michel wordt België "zitting na zitting" beschuldigd van onwaarheden. "Ik zeg u één ding: het is mogelijk om het zonder ons te doen. Waarom doen ze dat dan niet, als het toch zo eenvoudig is?"

Michel verzekerde dat België nog steeds de ambitie heeft om vooruitgang te boeken. Hij riep op tot "een moment van de waarheid" en wil de kwestie zo snel mogelijk laten agenderen op de Europese Raad.

De oppositie kreeg Michel echter niet overtuigd. Zijn opmerking dat het ook zonder België kan, sprak volgens PS'er Crusnière boekdelen.

Bron: De Morgen, 18/5/2017, http://www.demorgen.be/binnenland/m...ig-is-bfd7eefa/

Mening:
Onderaan het artikel staat dat premier Michel de oppositie niet overtuigd kreeg. Volgens mij is dit niet te verwonderen binnen de politiek. Het is namelijk zo dat een oppositie er is om weerstand te bieden tegen voorstellen. Dit is misschien wat hard uitgedrukt. Ze willen vooral ook dat er naar hun mening wordt geluisterd.
Ik vind het een heel moeilijk artikel om direct een mening over te geven. Ik volg namelijk dit onderwerp niet volledig. Als het klopt dat er minister van Financiën Johan Van Overtveldt (N-VA) "stokken in de wielen steek" zal dit volgens mij wel een reden hebben. Iemand binnen deze functie zal niet enkel vanuit zijn eigen intuïtie handelen. Hierover wordt vaak binnenskamers reeds overleg gepleegd. De minister moet dan enkel gaan verantwoorden wat zijn kabinet mee heeft beslist en hoe zij hier over denken.
Ik vind dat er hier heel hard op de man wordt gespeeld en niet meer op de bal. Dit artikel zou je kunnen zien als een verwijt naar premier Michel en naar minister Van Overtveldt. Ik vind dit niet kunnen. In de politiek gebeurt dit spijtig genoeg zeer vaak. Hier moet men denk ik echt van af stappen. Men zou beter wat meer met de zaak bezig zijn dan met het gooien van verwijten naar elkaar.

Laatst aangepast door Lander.D*bruyn : 18th May 2017 om 17:13.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:18.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.