actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 2nd December 2009, 10:59
Mattiaswillems Mattiaswillems is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Lichtaart
Posts: 75
Rechter mag bedrijf sluiten bij sociale fraude

Rechter mag bedrijf sluiten bij sociale fraude

Strafrechters mogen voortaan bedrijven sluiten die betrapt zijn op sociale fraude. Dat staat in het nieuwe Sociaal Strafwetboek, dat de Kamer morgen goedkeurt. Dat meldt de krant De Tijd.

Illegalen
De strafrechters zullen bedrijven die bijvoorbeeld illegalen tewerkstellen of die gevaarlijke werkomstandigheden toelaten, kunnen veroordelen tot een sluiting of een exploitatieverbod. Dat kan voor een periode van één maand tot drie jaar, die ingaat zodra de veroordeling definitief is.

Afschrikwekkend
"Bedrijven sluiten wegens sociale inbreuken lijkt een vreemde wetswijziging in de huidige economische toestand", bekent Kamerlid Raf Terwingen (CD&V). "Maar sancties moeten nu eenmaal afschrikwekkend zijn. Vroeger was de bestraffing vaak ondermaats. Bedrijven haalden meer profijt uit de sociale fraude dan wat ze moesten betalen bij een veroordeling. Nu geven we een duidelijk signaal."

Niet verregaand genoeg
"Wij hadden fundamentele bezwaren tegen zo'n zware straf. Daarom is op ons verzoek duidelijk in de wet gesteld dat de straf facultatief is", aldus Open VLD-Kamerlid Carina Van Cauter. Voor Groen! gaat het nieuwe Sociaal Strafwetboek nog niet ver genoeg. "Voor sommige inbreuken van de niveaus 1 en 2 zijn de boetes veel te laag", aldus Stefaan Van Hecke. (belga/adb)

Demorgen.be 02/12/2009

Vreemd dat men deze maatregel niet veel vroeger heeft gesteld? Bedrijven die illegalen te werk stellen in veel te gevaarlijke omstandigheden zijn in mijn ogen moordenaars! Want wat gebeurt er als één van deze illegalen een zwaar ongeval krijgt en het niet overleefd? Dan heeft de famillie niets om op te staan want ze kunnen niet bewijzen dat hij in dat bedrijf heeft gewerkt! Ook het toelaten van gevaarlijke arbeidsomstandigheden is voor mijnal een reden om dat bedrijf direct te sluiten, want het zijn tenslotte mensenlevens waar ze mee spelen. Deze maatregel leidt hopellijk een tijd in waarin bedrijven veel minder macht hebben en meer begaan zijn met het welzijn van hun werknemers.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 2nd December 2009, 16:42
Tine.Suykerbuyk Tine.Suykerbuyk is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Essen
Posts: 75
Ik denk dat je hier toch wat moet nuanceren. We moeten niet altijd aan multinationals of grote bedrijven denken als we het hebben over het tewerkstellen van illegalen. Kleine bedrijven, meestal eenmanszaken, hebben zo'n werkkracht veel meer nodig dan een groot bedrijf. Een klein bedrijf in bijvoorbeeld land- en tuinbouwsector vindt simpelweg geen Belgische werknemers die dat werk willen verrichten tegen een normale vergoeding. Daarom zijn de werkgevers dan echt genoodzaakt om buitenlandse arbeiders aan te nemen. Die kunnen zowel legaal als illegaal zijn, maar een bedrijf zal liever een illegaal tewerkstellen voor een bepaalde periode dan zijn bedrijf failliet zien gaan.
Er zijn ook bedrijven die slechte arbeidsomstandigheden voorzien voor hun werknemers, maar ik denk dat deze in ons land nooit in extreme vorm voorkomen. Wat de straf betreft, vind ik het te ver gaan. In het artikel staat de boete vaak veel lager is het profijt dat het bedrijf al uit de tewerkstelling heeft van illegalen heeft gehaald. Maar hier kijk ik weer naar eenmanszaken. Bij het aantreffen van illegalen moet men miljoenen betalen! Dan ga je me niet vertellen dat je nog overeind blijft... Het dreigen met een sluiting vind ik ook niet helemaal correct. De bedrijven zullen wel afgeschrikt worden, maar ik denk niet dat zo het aantal illegalen in bedrijven significant zal dalen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:12.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.