actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 31st October 2005, 15:48
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Helft van de Belgen morgen naar kerkhof

Helft van Belgen gaat op Allerheiligen naar kerkhof


De helft van alle Belgen gaat ter gelegenheid van Allerheiligen naar het kerkhof om de overledenen te herdenken. Dat blijkt uit een onderzoek dat het Onderzoeks- en Informatiecentrum van de Verbruikersorganisaties (OIVO) tussen 1 november en 15 december 2004 heeft uitgevoerd.

De traditie leeft sterk in Wallonië en bij vijftigplussers, maar gaat stilaan verloren bij jongeren tussen 18 en 29 jaar. Meer dan acht op de tien kerkhofbezoekers nemen bloemen mee. Ook hier is enkel de leeftijdsgroep van 18-29 jaar minder geneigd bloemen te kopen. Walen wachten niet per se tot Allerheiligen om naar het kerkhof te gaan. De meeste Walen leggen hun bezoek af voor 31 oktober. Vlamingen houden zich meer aan de traditie en gaan op 1 november naar het kerkhof. Het OIVO stelt vast dat steeds meer zich laten cremeren in plaats van begraven. De reden is financieel: een begrafenis kost gemiddeld ongeveer 5.000 euro, een crematie 800 euro. In 1989 werd 17,2 procent van de overledenen gecremeerd, in 2003 al 38,8 procent. Dat betekent een verdubbeling in 15 jaar tijd.


DS, 31-10-2005
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 31st October 2005, 17:02
stief stief is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2005
Locatie: Nijlen
Posts: 80
Allerheiligen/Allerzielen

1 en 2 november zijn de Katholieke feestdagen waarbij we onze Heiligen en overleden mensen moeten herinneren.
Maar is het eigenlijk niet de bedoeling dat wij op 2/11/2005 naar het kerk gaan i.p.v. op 1/11/2005 ?
Vele mensen doen dit een paar dagen op voorhand(31/10/2005),om de drukte te vermijden op de kerkhoven en in de bloemenwinkels.
Bij de jeugd gaat het er inderdaad wat op achteruit,de interesses zijn minder en minder aanwezig voor zulke dingen.Redenen?
De opvoeding zal er zeker wat mee te maken hebben.De ouders geven er niet veel aandacht aan...Het moet allemaal nimmer,vroeger lag dit wel anders.
Wat de stijging van crematie betreft,dat versta ik best.Vele mensen willen niet zoveel geld spenderen de begrafenissen en dan is crematie wel een goedkopere oplossing.Ik zelf zou het ook verkiezen!
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 2nd November 2005, 16:32
Ellen_Pihay Ellen_Pihay is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2005
Locatie: Olen
Posts: 74
Volgens mij wordt er inderdaad wel minder belang gehecht aan Allerheiligen/Allerzielen. De mensen willen de doden nog wel herdenken maar willen dit niet onmiddelijk in alle drukte doen. Ik denk dat de mensen die al vroeger of pas later naar het kerkhof gaan, dit bewust doen om net die drukte te vermijden. Zo kunnen ze nog eens 'alleen' zijn met de overledenen.
Het feit dat jongeren minder de kerkhoven bezoeken op Allerheiligen of Allerzielen heeft denk ik ook hiermee te maken. Ze gaan liever alleen, ze willen geen drukte om hen heen als ze naar het kerkhof gaan om hun overledenen te herdenken.

Dat het aantal crematies gestegen is in 15 jaar tijd vind ik niet meer dan normaal.
Ik denk dat de mensen de laatste tijd een crematie ook evenwaardig vinden aan een begrafenis en als je dan die prijsverschillen ziet is, denk ik, de keuze voor een crematie ook snel gemaakt. Wat ik ook normaal vind dan.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 3rd November 2005, 16:47
lies verwimp lies verwimp is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2005
Locatie: Herenthout
Posts: 49
Allerheiligen & Allerzielen

Op 1 november herdenkt de kerk alle gestorven mensen. Mensen spoeden zich dan naar het kerkhof om allerlei bloemstukjes, chrysanten of beeldjes bij hun dierbaren te zetten. Dit is een ingebakken traditie bij ons en daarom doet iedereen het. Ik vind allerheiligen een 'geforceerde ingetogen dag' geworden. Ik denk liever aan mensen die mij trouw aan het hart lagen en die gestorven zijn op het moment dat ik er zelf voor kies. Hoe kan je rustig iemand herdenken terwijl alle mensen gelijk op het kerkhof rondlopen? Ik ben er volledig mee akkoord dat gestorven mensen moeten herdacht worden, zo kan je terugblikken op allerlei momenten maar ik doe het liever wanneer ik dat persoonlijk wil.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 4th November 2005, 10:57
katleen's Avatar
katleen katleen is offline
katleen
 
Geregistreerd op: Sep 2004
Locatie: Vorselaar
Posts: 446
Stuur een bericht via MSN naar katleen
ik heb geen behoeft om aan iemands graf te staan. Ik haal liever spontaan herinneringen op aan die personen. Mijn grootmoeder die nog leeft hamert er wel op dat we als ze overleden is haar steentje netjes moet zijn en dat we een beurtrol moeten maken
__________________
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:17.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.