actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 20th November 2013, 09:39
L*en.Daems L*en.Daems is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Geel
Posts: 28
Homans: 'Vragen alleen inspanning om Nederlands te leren'

Homans: 'Vragen alleen inspanning om Nederlands te leren'

OCMW’s van sommige Vlaamse gemeenten, onder meer Antwerpen, sturen mensen waarover ze zich niet willen ontfermen naar Brussel. Die beschuldiging uit Brussels OCMW-voorzitter Yvan Mayeur woensdag in Le Soir. Antwerpse OCMW-voorzitter Liesbeth Homans zegt dat Antwerpen enkel vraagt dat mensen een inspanning doen om Nederlands te leren.

De krant bericht over het geval van een vrouw die van Brussel naar Antwerpen verhuisde. Zij vroeg te kunnen genieten van een integratieinkomen maar het OCMW van de metropool weigerde dit, met als motief dat ze geen Nederlands sprak, “wat haar kansen op de arbeidsmarkt hypothekeert” en haar noopt “afhankelijk te blijven van de gemeenschap”, dat ze de herkomst van een aantal inkomsten niet kan rechtvaardigen en het OCMW van Anderlecht niet meldde dat ze ging verhuizen. Mondeling werd haar te kennen gegeven hulp aan te vragen bij het OCMW van de stad Brussel.

Een OCMW kan de uitkering van een integratieinkomen weigeren indien de aanvrager de oorsprong niet meldt van een inkomen dat hij ontvangt, maar steun kan niet geweigerd worden op basis van het niet kennen van een taal. Dat motief om te weigeren en door te sturen naar Brussel zou courante praktijk zijn in Vlaanderen, aldus meerdere OCMW-voorzitters die Le Soir ondervroeg.

“Niemand kan eisen dat een steunvrager een landstaal spreekt. Nochtans is dat een courante praktijk in Vlaanderen. Sommige steden, zoals Antwerpen, sturen de mensen waarover ze zich niet willen ontfermen naar de stad Brussel. Dat was het geval voor deze vrouw, maar we hebben ook documenten van andere entiteiten die voor steunaanvragers een enkel treinbiljet richting Brussel betalen. Dat is geen manier om het probleem op te lossen. Ik heb mijn buik vol van dit Vlaaanderen dat zijn verantwoordelijkheid niet opneemt. Als het Brussel nodig heeft om zijn sociale politiek te financieren, is dat een schande”, stelt Mayeur.

Nederlands leren

De Antwerpse OCMW-voorzitter Liesbeth Homans (N-VA) reageert kort op de beschuldiging van Mayeur. 'We vragen enkel dat ze Nederlands zou leren', zegt ze aan De Ochtend op Radio1. 'Het is niet zo dat ze geen leefloon zouden krijgen. We vragen alleen dat ze een inspanning doen om Nederlands te leren.'

Bron: De Standaard
Link: http://www.standaard.be/cnt/dmf20131120_00847352
Datum: 20-11-2013

Mening: Langs de ene kant snap ik de stad Antwerpen wel omdat de vrouw verschillende zaken niet kon verantwoorden waaronder haar inkomsten. Het is wel belangrijk dat je op zulke vragen kan antwoorden als je een aanvraag indient om een inkomen te verkrijgen. Als je de taal niet spreekt dan is het ook moeilijker om werk te vinden, wat logisch is. Ik zou de vrouw dus aanraden om zich toch nog iets meer te integreren door de taal onder de knie te krijgen. Langs de andere kant kan de stad haar geen inkomen weigeren op basis van geen kennis van het Nederlands. Dus daar vind ik dat Antwerpen de mist in gaat. Ze kunnen haar inkomen wel weigeren als de oorsprong van een ontvangen inkomen niet gemeld is, wat ook het geval is. Waarom dan niet weigeren op deze basis? Als laatste wil ik toch ook nog meedelen dat Antwerpen haar problemen zelf moet oplossen in plaats van die te verschuiven naar Brussel.

Laatst aangepast door L*en.Daems : 20th November 2013 om 09:52.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:34.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.