actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Human Interest
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 29th September 2015, 17:09
maartje.a*kermans maartje.a*kermans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Essen
Posts: 27
Wetenschappelijk aangetoond: van deze liedjes worden we vrolijk

Rotdag? Volgens de Nederlandse neurowetenschapper Jacob Jolij van de Rijksuniversiteit Groningen is de kans dat je weer vrolijk wordt groot als je 'Don't stop me now' van Queen of 'Dancing Queen' van Abba opzet.

Jolij onderzocht in opdracht van elektronicaproducent Alba welke elementen in een liedje voor vrolijkheid zorgen. Hij deed dat op basis van een rondvraag bij 2.000 mensen in Groot-Brittannië in Ierland, aan wie gevraagd werd hun favoriete feelgood-nummers op te lijsten. Die resultaten herleidde tot hij een formule die min of meer kan voorspellen of een nummer in de feelgood-lijstjes terecht zal komen.

'Er zijn drie elementen belangrijk: tekst, toonaard en tempo', zegt Jolij. 'Feelgoodliedjes zijn bijna altijd geschreven in een majeur toonaard, op een paar uitzonderingen na. Als je kijkt naar het gemiddelde tempo van popliedjes van de afgelopen veertig jaar, is dat 118 beats per minuut. Voor feelgoodliedjes ligt dat iets hoger: in Groot-Brittannië was dat 150 beats per minuut, in Ierland 140. Voor België en Nederland zouden we die rondvraag ook kunnen doen, maar het tempo zal zo goed als zeker hoger liggen dan die 118'.

Een derde factor is de tekst van een liedje: 'Teksten over gebroken harten en liefde maken ons niet zo vrolijk', zegt Jolij. 'Feelgoodnummers gaan vooral over strand, zomer, een opbeurend verhaal, of helemaal nergens over. Ze mogen vooral niet te diepgaand zijn'.

Foutenmarge

Deze drie elementen brengen Jolij tot de volgende formule: FGI= ?L postivie / (BPM-150) +(K-[1/3+?,1/3,1/3-?])+1. Hoe hoger de uitkomst, hoe waarschijnlijker de kans is dat luisteraars vrolijk worden van het nummer.

'Natuurlijk zit daar een foutenmarge op', zegt hij. 'Of je een nummer goed vindt of niet, hangt samen met persoonlijke associaties en herinneringen. Je zal ook zien dat er in de top tien van feelgoodnummers altijd wel één van die drie aspecten niet helemaal klopt. Zo is 'Don't Stop Me Now' van Queen trager dan de 150 beats per minuut, maar het liedje staat wel in een majeur toonaard en heeft een positieve tekst'.

Naast dit liedje voldoen onder meer 'Dancing Queen' van Abba, 'Good Vibrations' van de Beach Boys en 'Uptown Girl' van Billy Joel aan deze criteria.

Top tien feelgood-nummers

1. Don't Stop Me Now (Queen)
2. Dancing Queen (Abba)
3. Good Vibrations (The Beach Boys)
4. Uptown Girl (Billie Joel)
5. Eye of the Tiger (Survivor)
6. I'm a Believer (The Monkeys)
7. Girls Just Wanna Have Fun (Cyndi Lauper)
8. Livin' on a Prayer (Jon Bon Jovi)
9. I Will Survive (Gloria Gaynor)
10. Walking on Sunshine (Katrina & The Waves)

http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20150927_01889253

Ik denk dat het inderdaad waar is dat je van bepaalde liedjes vrolijk kan worden. Muziek is iets dat iedereen wel aanspreekt, iedereen heeft zijn eigen genre dat hij/zij goed vindt. De lijst van liedjes die hier gegeven wordt vind ik ook allemaal hele leuke nummers en ik kan erin komen dat je hier vrolijk van wordt. Ik denk dat dit artikel waar is omdat je overal geconfronteerd wordt met muziek. Het is als een deel van onze samenleving. Je kan ook slechtgezind worden van muziek die je niet mooi vindt, maar als je iets beluistert dat jou wel aanspreekt, zal je er ongetwijfeld vrolijk van worden.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 1st October 2015, 17:42
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Muziek maakt ons vrolijk

Net zoals Maartje ben ik ervan overtuigd dat muziek een mens gelukkig kan maken. Als ik een down-dagje heb zet ik ook mijn favoriete muziek op en word ik daar meteen blij van. Hetgeen in het artikel staat klopt eigenlijk wel als ik mijn feelgood-nummers op een rijtje zet. Wat in het artikel staat over de ervaringen van elk individu is ook zeker waar. Voor de ene kan liedje 1 een banale betekenis hebben, maar voor persoon 2 kan het precies zijn/haar situatie beschrijven. Beiden zullen een andere emotionele waarde toekennen aan het desbetreffende liedje. Daarom dat ik het ook een goed idee vind om in scholen een schoolradio toe te laten, zodat de leerlingen zich elke middag kunnen ontladen en zich kunnen amuseren met de muziek die ze zelf leuk vinden en waar ze zelf gelukkig van worden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:50.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.