actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Just Comments...
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 19th September 2007, 02:00
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Thumbs up Wat heb ik een prachtig beroep!

Wat heb ik een prachtig beroep!


Leraren klagen te veel over hun vak. Ze vragen om medelijden, heel onverstandig.



Voor leraren lijken mooie tijden aan te breken. Door het dreigende lerarentekort in het voortgezet onderwijs gaat het opeens weer over carrièreperspectief, extra scholing en betere beloning. Maar het echte probleem blijft. Het imago van het leraarschap heeft te weinig appeal. Dat wordt vooral veroorzaakt door de leraren zelf.

Sinds een jaar of 25 hebben leraren het gevoel dat zij in het verdomhoekje zitten. Zij gedragen zich ook zo. Leraren zijn tobberige types geworden die met een buitengewoon hoge zuurgraad een zo makkelijk mogelijk weg zoeken naar een vervroegde uittreding. Of het zijn twintigers die vanwege een tekortkoming niet de positie op de arbeidsmarkt weten te krijgen die zij wensen. Bij gebrek aan beter hanteren zij het krijt en de bordenwisser.

Het vergrijsde korps lijkt alle joie de vivre verloren te hebben. De jonge leraren schieten te kort in affectie met de doelgroep en liefde voor het vak, omdat zij liever een bijdetijdse job zouden willen hebben.

Schijnbaar leeft bij veel leraren de gedachte dat het etaleren van de zwaarte van het beroep en de lage beloning wel medelijden zal oproepen. En dat zo de beloning zal verbeteren en de functie opgewaardeerd worden. Voortdurend gaat het over wat een leraar allemaal al moet presteren en hoe hij of zij daarbij tekort gedaan wordt. Het lijkt er op dat het nog werkt ook. Het medelijden is er nu: ach, ach, wat hebben die leraren het zwaar, het is geen wonder dat niemand voor het beroep kiest.

Het is wonderbaarlijk dat toch nog zoveel leraren voor de klas blijven staan. Leraren zijn in ieder geval niet zo zielig dat niemand het volhoudt. Meelijwekkend kunnen leraren ook moeilijk genoemd worden. Elke leraar speelt een belangrijke rol in het dagelijks leven van ongeveer 200 opgroeiende kinderen. Ze zijn de spil van een groepsdynamiek die je bijna nergens anders vindt. En zij hebben ook nog grote autoriteit vanwege vakkennis en inlevingsvermogen.

Het bespelen van een klas is vakwerk waarin naast de prestaties het plezier, de humor en de joligheid voortdurend aanwezig zijn. De leraar staat tussen de wankele puber en zijn bezorgde ouders, zowel in rationele als emotionele kwesties. Binnen wettelijke kaders heeft de leraar het op zijn werkplek voor het zeggen, hij bepaalt wat er gebeurt en hoe snel dat gaat en hij duldt geen inmenging van buitenaf in zijn primaire taak.

Natuurlijk heeft hij twaalf weken vakantie per jaar en meestal gaat hij om een uur of drie naar huis en dan kan het best zijn dat er ’s avonds nog eventjes wat nagekeken wordt. Zijn salaris is aardig, hoewel er natuurlijk altijd wel wat bij kan.

Al met al heeft een leraar een schitterend beroep met een grote vrijheid om invulling te geven aan zijn taken en met veel vrije tijd. Als er dan ook nog oog is voor de speciale band tussen de leraar en zijn leerlingen is er geen reden voor medelijden.

Het wordt tijd dat leraren het tobberige en verzuurde imago afschudden. En dat ze hun waardigheid hervinden. Kennisoverdracht en begeleiding van jongeren op weg naar volwassenheid – wat een prachtig beroep.

Misschien is het nodig om bijkomende aangelegenheden ter zijde te schuiven. Een leraar die tevreden is met zijn positie kan vrijwel de gehele inhoud van zijn postvak ongelezen in de prullenbak deponeren. Het leerproces in de klas kan doorgaan zolang er een conciërge is die krijt heeft en een interieurverzorger die poetst. Door te focussen op de kern van het leraarschap ontstaat een zuiver beeld: het is een vak dat grote voldoening geeft.

Pierre Diederen, leraar scheikunde in Roermond


Trouw, 19-09-2007
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 19th September 2007, 18:40
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Beerse city
Posts: 1,633
Momenteel hoor ik eventjes bij die groep klagers, maar ik ben ervan overtuigd dat ik me binnen enkele weken wel zal kunnen aansluiten bij de heer Diederen.
Het lijkt me vooral erg leuk als je de leerlingen wat beter leert kennen en je het lesgeven toch nog wat beter beheerst dan wanneer je pas uit de kweekvijver komt
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit.
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 19th September 2007, 23:16
Kim Geerts Kim Geerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Laakdal
Posts: 170
Volgens mij heeft elk beroep wel zijn positieve en negatieve kanten dus ook leraar zijn. Ik zit nu in 1 Baso en ik hoop dat ik met wat geluk binnen 3 schooljaar leerkracht te zijn. Het lijkt mij alleszins een leuk beroep waar je veel voldoening van krijgt. Ik zie ernaar uit dat ik ongeveer 3 jaar werk al, dan moet je niet zoveel meer bezig zijn met al die voorbereidingen en gaat alles wat vlotter.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 20th September 2007, 21:11
Believing Bart Believing Bart is offline
99% leerkracht
 
Geregistreerd op: Oct 2006
Locatie: H'thals
Posts: 691
Citaat:
De jonge leraren schieten te kort in affectie met de doelgroep en liefde voor het vak, omdat zij liever een bijdetijdse job zouden willen hebben.


Sorry, maar ik herken mij hier ABSOLUUT NIET in! Als ik 1 ding uit de hele opleiding er uit zou moeten pikken om te behouden dan is het wel de stage en dus het lesgeven! Die mannekes zijn GEWELDIG!
__________________
Wanneer de zon opkomt, totdat zij ondergaat!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:02.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.