actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 28th December 2013, 15:22
Lore.Vanmarcke Lore.Vanmarcke is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: St.-Antonius Zoersel
Posts: 89
Student gedood na brand in universiteit Cairo

In de Egyptische hoofdstad Cairo is zaterdagochtend een student omgekomen bij schermutselingen tussen de politie en aanhangers van de Moslimbroederschap. Die laatsten hadden brand gesticht in een gebouw van de Al-Azhar universiteit. Dat heeft een medische bron gezegd aan het Franse persagentschap AFP.
De 19-jarige student werd dodelijk geraakt door een kogel toen de politie de campus binnendrong.


Eerder raakte bekend dat een groep studenten een examen had onderbroken aan de handelsfaculteit en vuur had gesticht in het gebouw. Daarop kwamen de ordediensten tussenbeide. De agenten gebruikten onder meer traangas om de massa uiteen te drijven. De vlammen vernielden twee verdiepingen, alvorens ze door de brandweer konden worden gedoofd. Volgens een politieverantwoordelijke werden 60 studenten opgepakt.

Vrijdag nog kwamen bij protesten in heel Egypte volgens een nieuwe balans vijf mensen om en werden minstens 265 anderen opgepakt. De leden van de Moslimbroederschap en aanhangers van de in juli afgezette president Mohamed Morsi protesteren onder andere tegen de beslissing dat de Moslimbroederschap officieel een ‘terroristische groepering’ is. Leiders van de Moslimbroederschap riskeren voortaan de doodstraf en betogende leden en sympathisanten kunnen tot vijf jaar cel krijgen.

Bron: de standaard - 28 december 2013 - http://www.standaard.be/cnt/dmf20131228_00905957

Mijn mening: In het artikel wordt niets gezegd of de studenten nu betrokken was bij de brandstichting of niet. Maar als het niet zo was, is er voor de zoveelste keer weer een onschuldige dode gevallen. Hoe erg is het in Egypte aan het worden. Steeds meer en meer rellen en steeds meer mensen worden er om kleine redenen opgepakt door de politie. Volgens mij is er binnen de kortste keren weer van een kleine oorlog te spreken. Ik vrees ook dat dit gevolgen zal hebben voor de andere buurlanden en zelfs voor Europese landen. Ik hoop dat er voor de mensen van Egypte en overal waar het oorlog, rellen en ruzie is en voor de mensen die uit hun land zijn gevlucht nog een warme kerst en nieuwjaar zal worden.

Laatst aangepast door Lore.Vanmarcke : 28th December 2013 om 15:30.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:14.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.