actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 28th October 2016, 09:47
Glenn.C*uppens Glenn.C*uppens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Geel
Posts: 27
Strengere richtlijnen voor alcoholconsumptie: "Drie glazen per dag is te veel"

Er komen nieuwe Vlaamse richtlijnen voor de maximale consumptie van alcohol. Het expertisecentrum VAD kan niet meer leven met de huidige norm van drie glazen alcohol per dag voor een man en twee voor een vrouw. "Alcohol is giftig vanaf de eerste druppel. Het wordt tijd dat we dat beseffen", klinkt het vandaag in de kranten van Mediahuis.
Volgens de huidige richtlijnen van het VAD is de alcoholconsumptie van een man die elke week 21 pintjes drinkt "aanvaardbaar laag". Idem voor een vrouw die het op veertien witte wijntjes per week houdt. Alleen wie nog meer drinkt, heeft een probleem. In Vlaanderen gaat het om 12 procent van de mannen en 11 procent van de vrouwen.

Strengere richtlijnen
Maar eigenlijk zijn er veel meer mensen over wie we ons zorgen moeten maken, zegt Marijs Geirnaert, directeur van het Vlaams Expertisecentrum voor Alcohol en Drugs. Na een consultatieronde met experts heeft het VAD besloten de richtlijn te verstrengen. "Vroeger maakten we alleen het onderscheid tussen mensen met en zonder een verslaving. Maar dat gaat niet ver genoeg. We weten intussen dat elk glas alcohol er één te veel is. Vooral de studies naar de link tussen alcohol en kanker zijn angstaanjagend." Bovendien is drank niet alleen schadelijk voor de gezondheid, maar ook de boosdoener bij veel ongevallen en vechtpartijen.

De nieuwe richtlijn komt er eind november.

Bron : http://www.demorgen.be/lifestyle/st...-veel-bd5564bc/

Eigen mening : Ik sluit mij aan bij de strengere richtlijnen. Natuurlijk ga ik zelf ook eens graag uit de bol. Maar ik denk dat als men 3 glazen per dag drinkt dat er dan toch wel iets mis is. Alcohol is inderdaad niet gezond maar het doet mensen vaak wel eens losgaan. Dat men graag een glaasje drinkt tijdens het dineren of een avondje uit vind ik meer dan oké. Maar dagelijkse consumptie is uitgesloten voor mij. Maar natuurlijk kan je hier geen controle op houden. Hopelijk ziet iedereen in dat te veel alcohol per dag niet gezond is.

Laatst aangepast door Glenn.C*uppens : 28th October 2016 om 09:48. Reden: Foute link.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:33.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.