actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 22nd June 2004, 19:10
Femme Politica Femme Politica is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Posts: 1
Vlaams Blok

Ik vind het een vreselijk lugubere gedachte waarop een aantal 'mensen' hier, maar ook buiten het wereldje van de discussieforums, het gedachtegoed van het Vlaams Blok weten goed te praten.

Hoe anti-Vlaams Blok ik ook ben, ik kan me nog een klein beetje inleven in de manier van denken van een aantal mensen uit de grootsteden. Deze burgers hebben het inderdaad veel moeilijker dan een simpele, weliswaar gedreven, burger uit de kleinere en vooral verder weggelegen steden en dorpen. En daarom tracht ik nog een klein beetje te begrijpen waarom nu juist deze mensen stemmen op een nonsenspartij als het Vlaams Blok.

Want zeg nu zelf, het woord nonsens is hier meer dan terecht op zijn plaats. Kan iemand mij vertellen welk degelijk programma-aanbod deze partij ons biedt? Wat is nu juist de inhoud van hun politieke programma? Vechten tegen de vreemdelingen? Zal dat onze maatschappij werkelijk betermaken? Komkom, u weet zelf toch ook wel beter...

Als kleinste landje op de landkaart vertegenwoordigen wij burgers die het minst te klagen hebben. Hoge inkomens, goede sociale zekerheid, degelijk onderwijs, veiligheid (ja zelfs veiligheid, kijkt u maar naar landen als Irak, ...), ... Do I need say more?
En toch zijn er nog een aantal onder ons (heel wat zelfs) die het steeds nodig achten om te blijven zaniken.

Mensen toch, trek die oogleden iets verder open en verruim uw blik alsjeblieft! Als u dan toch niet akkoord bent met het huidige bestuur, stem dan niet op zo'n ondemocratische nazipartij als een Vlaams Blok. Geef uw stem dan aan een oppositiepartij die werkelijk iets kan betekenen voor ons.

Ooit begon een man met een aantal woorden, die slechts van weinig waarde leken. Nadien vielen er ontelbaar veel slachtoffers die de dood veel te snel in de ogen keken. Wat nu...?

Een bezorgde studente én burger
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 22nd June 2004, 19:41
Sweex Sweex is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Posts: 7
'k denk dat er veel stemmen kwamen van de misnoegde VLD-kiezers. De discussie ivm het vreemdelingenstemrecht heeft veel onduidelijkheid geschept.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 2nd July 2004, 19:39
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Unhappy Als we natuurlijk nog meer van dit moeten horen...

België moet dubbele Berlaymont-boete betalen


BRUSSEL - De boete die België moet betalen voor de vertraging bij de afwerking van het Berlaymont-gebouw in Brussel is verdubbeld omdat het gebouw gisteren niet volledig klaar was. Dat bevestigt een woordvoerder van de Europese Commissie. Eind deze maand zou de renovatie eindelijk klaar zijn.

België moet voor elke maand bijkomende vertraging 442.000 euro boete betalen.

De Europese Commissie moest eind 1991 het Berlaymont-gebouw aan het Brusselse Schumanplein verlaten om asbest te laten verwijderen. De renovatiewerken onder Belgische bevoegdheid liepen zware vertraging op. De kosten voor de Belgische staatskas als gevolg van die vertraging lopen sinds begin dit jaar fors op. Naast de boete moet België namelijk ook de huur betalen van de gebouwen waarin de Europese Commissie een tijdelijk onderdak heeft gevonden.

DS, 02-07-2004
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 14th July 2004, 01:36
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Vier voorstellen ter remediëring

Van mensen tot burgers

Info : Mark Elchardus is hoogleraar sociologie aan de Vrije Universiteit Brussel

Machteloosheid, dat gevoel overheerst in deze postelectorale periode, behalve bij het Vlaams Blok natuurlijk. De rest van de bevolking is ofwel onverschillig ofwel bedrukt omdat ze 'ook niet meer weet wat te doen om het Blok te counteren'. Behalve Groen! natuurlijk. Die hebben een paar postjes en wat subsidies binnen en konden meteen op vakantie. Het Blok komt hen goed uit. Als de komende regering echt iets doet om de opgang van extreem-rechts te stuiten, kan Groen! daar op een veilige afstand scherpe kritiek op leveren en wederom de procentjes, postjes en subsidies rapen. Is dat kwaadaardige kritiek? Wel ja, maar hoe anders de bedoelingen van een partij omschrijven die in moeilijke omstandigheden en uit electorale berekening haar verantwoordelijkheden beunhazensnel ontvlucht?

De postelectorale radeloosheid laat het beschuldigende vingertje weer wild bewegen. Zowat iedereen wordt het Bloksucces aangewreven: Verhofstadt, De Gucht, en hun geruzie, de televisie, Tony Mary en Siegfried Bracke in het bijzonder, De Stemtest, de Walen, bovenal Di Rupo en Onkelinx, de aandacht voor de gewone mensen, onder meer van Stevaert, de regering - vooral de Vlaamse die bedroevend zwak en zwalpend overkwam. We werden meteen teruggeslingerd naar de hoogdagen van de zaak-Dutroux, toen het hele land chagrijnig stond te klagen en aan te klagen, geilend over de pijn die men deze of gene 'vooraanstaande' zou kunnen berokkenen. Het Bloksucces is de vrucht van chagrijn, maar ook de pasmunt waarmee penvaardige chagrijnigaards hun rekeningetjes vereffenen.

Nadeel van al dat klagen en aanklagen is dat weinig oplossingen worden voorgesteld. Misschien moeten we daar maar eens mee beginnen, bescheiden en naar best vermogen. Ik zie onder meer de volgende vier oorzaken van de Vlaamse zwenking naar extreem-rechts en van de neergang van links.

1. Men ontkent dat er problemen zijn en, vooral, dat het belangrijk is om duidelijke limieten te hebben die niet ongestraft worden overschreden. Men laat een handjevol gespuis nu toe de reputatie van volledige gemeenschappen te schaden, de sfeer in een hele stad te verpesten. Dus, limieten stellen en strak handhaven. Daartoe is onder meer een nieuw jeugdsanctierecht nodig.

2. Een bepaald soort 'links' is zichzelf meer en meer een morele superioriteit gaan toedichten ten opzichte van de 'gewone mensen'. Stop daarmee. Er is in onze samenleving te veel ongelijkheid, te veel kansarmoede. Pak die aan, bijvoorbeeld in het onderwijs. Doe eens echt iets voor het beroepsonderwijs. Geef meer geld aan scholen met veel kansarmen. Verleng de levensverwachting van de laaggeschoolden, die nu schandalig veel lager ligt dan die van hooggeschoolden. Streef, met andere woorden, nog eens een echt belangrijk doel na.

3. Een van de meest nefaste ontwikkelingen van het laatste decennium is de zogeheten klantvriendelijkheid van de overheid. Een land waarin burgers zich opstellen als klanten van de overheid, wordt onherroepelijk onbestuurbaar. In zo'n land is elke losliggende plavei een reden om extreem-rechts te stemmen. Maak opnieuw burgers van de mensen. Wijs ze op hun plichten. Vertel hen onomwonden dat ze langer zullen moeten werken. Beloof geen fiscale cadeaus. Zeg hen dat ze ook eens iets voor hun land mogen doen, als vrijwilliger bijvoorbeeld. Voeg daaraan toe dat als ze niet bereid zijn dat te doen, ze gerust ook wat minder van de anderen mogen eisen.

4. De nederlaag van Paars was ook een terechte afstraffing van een zeer zwakke Vlaamse regering. Dus, voorzitters, zet nu een bekwame ploeg in. Er is in dit land weliswaar onvoldoende talent om al die assemblees, al die regeringen van ons te vullen, maar probeer het 's.

De nieuwe ploeg en haar beleid zullen in alle opzichten flink moeten zijn. Flinks? Tien jaar geleden konden we daarop nog hopen, maar die tijd is voorbij - zeker voorlopig, denkelijk voor lang.

Mark Elchardus, Knack 14-07-2004
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 29th September 2004, 21:47
Yves's Avatar
Yves Yves is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2004
Locatie: Heist
Posts: 9
Is het niet zo dat je met die anti VB houding zelf ondemocratisch uit de hoek komt.
Het volk wil hun een kans geven, dus geef hun de kans. op die manier worden alle twijfels weggenomen.
Als ze falen verdwijnt de partij hoogstwaarschijnlijk, en als ze slagen dan ...

Ik ben het zeker niet eens met alle punten op hun programma maar het keer op keer falen van de and partijen laat weinig opties open.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 29th September 2004, 21:56
da "G" force's Avatar
da "G" force da "G" force is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2004
Locatie: herentals
Posts: 9
Wel, is er geen Vlaams blok nodig? Ik ben geen Vlaams blokker, maar ik zie wel een rol weggelegd voor een partij als het blok. Weliswaar niet op de manier die ze zelf zien, als bewustzijn van de racistische burger, die de taak op zich neemt om de grote schoonmaak van ons landje in handen te nemen, maar wél, om een soort politieke wekker te spelen, die onze regering met tijd en stond wakker schud, en doet nadenken, en soms andere koersen varen.
Als een soort teken aan de wand dat het niet zo goed gaat op politiek gebied in ons land. Je kan namelijk onmogelijk naast het succes van het blok als partij zien en dat kun je op verschillende manieren bekijken. Of alle kiezers van het blok zijn racisten, of ze zijn dom, of ze zijn niet tevreden met hoe het beleid in ons land is, en tonen zo hun ongenoegen aan de regering. Aan deze laatste om daaruit lessen te trekken, en de problematiek erkennen, onder de loep nemen, en naar oplossingen zoeken.
Op die manier fungeert het blok als een soort maatschappelijk bewustzijn, een soort verklikkerlichtje van het politiek miliue dat heerst in ons land.
Het is dus misschien even dom te zeggen dat een partij als het blok geen recht van bestaan heeft, of per definitie een racistische partij voor neo nazi's is.....

Het is maar hoe je het bekijkt.....
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 30th September 2004, 10:40
Jochen Jochen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2004
Locatie: Lommel
Posts: 5
Volgens mij ligt het probleem bij de drie grootste partijen (sp.a, vld en cd&v)
Vroeger was er een groter onderscheid tussen deze partijen en was alleen de cd&v vroeger cvp een centrumpartij. Maar langzaamaan zijn de vld en sp.a ook meer en meer centrumpartijen geworden. Doordat deze partijen allemaal gefaald hebben is er voor de kiezers niet veel keuze meer om voor een degelijke partij te kiezen. Daarbij komt nog dat ook agalev gefaald heeft en dan wordt dus duidelijk dat er nog maar 1 partij overblijft die nog geen kans gekregen heeft namelijk het vlaams blok.
Nog een ander probleem is dat somige kleinere partijen een kartel gevormd hebben met een grotere partij. Dus wie niet akkoord is met het beleid van sp.a, vld en cd&v kan eigenlijk maar voor één partij stemmen en dat is toevallig het vlaams blok wat ik een zeer spijtige zaak vind voor ons land.
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 2nd October 2004, 18:20
Kenny's Avatar
Kenny Kenny is offline
UDHR - art. 19
 
Geregistreerd op: Sep 2004
Locatie: Hier
Posts: 581
Citaat:
Volgens mij ligt het probleem bij de drie grootste partijen (sp.a, vld en cd&v)


Het VB is de grootste partij van Vlaanderen. En volgens mij ligt het probleem helemaal niet alleen bij die andere partijen, waarom is het voor iedereen zo onaannemelijk dat de mensen misschien wel iets zien in de standpunten van het VB?

Door de politiek correcte dictatuur van de laatste jaren lijkt het wel dat de meeste mensen zo blind zijn geworden door hun haat voor het VB, dat ze ook de goeie kanten van die partij niet meer zien. En bovenstaande mag dan politiek misschien niet correct zijn, dat interesseert mij niet en de gemiddelde Vlaamse kiezer blijkbaar nog minder.

Citaat:
Vroeger was er een groter onderscheid tussen deze partijen en was alleen de cd&v vroeger cvp een centrumpartij. Maar langzaamaan zijn de vld en sp.a ook meer en meer centrumpartijen geworden.


Nee, de CVP was een rechtste partij en is wat opgeschoven naar het centrum. De VLD en SP.a zijn helemaal geen centrumpartijen meer, SP.a neemt zowat het hele linkse veld in beslag (naast GROEN!).

Het probleem met de VLD is dat ze zo ver naar links zijn opgeschoven dat hun traditioneel rechtse kiezers daar helemaal niet meer mee akkoord gaan en, aangezien CD&V geen alternatief is, voor het VB stemmen.

Door de jaren heen is Vlaanderen net iets te veel naar links aan't overhellen... en in een land dat al jaren traditioneel rechts stemt (maar meestal geen rechtse regering krijgt) botst zoiets en krijg je VB-toestanden.

Citaat:
Doordat deze partijen allemaal gefaald hebben is er voor de kiezers niet veel keuze meer om voor een degelijke partij te kiezen.


Die partijen hebben niet gefaald (buiten AGALEV dan). Vlaanderen is heus geen ontwikkelingsland. Ze hebben alleen niet geluisterd naar de mensen als het gaat over migranten en veiligheid. En dat is nu net het politieke gat in de markt nu de fabel van de opgedrongen multiculturaliteit meer en meer het nieuws haalt.

Citaat:
Daarbij komt nog dat ook agalev gefaald heeft en dan wordt dus duidelijk dat er nog maar 1 partij overblijft die nog geen kans gekregen heeft namelijk het vlaams blok.


Dat AGALEV ooit een succes geweest is, gaat mijn verstand al te boven. Dat heb je nu met extreme partijen, als ze aan de macht komen zijn ze die soms (maar helemaal niet altijd) vrij snel kwijt. Zo ook AGALEV dus.

Citaat:
Dus wie niet akkoord is met het beleid van sp.a, vld en cd&v kan eigenlijk maar voor één partij stemmen en dat is toevallig het vlaams blok wat ik een zeer spijtige zaak vind voor ons land.


Als je niet akkoord bent met SP.a, VLD en CD&V kan je inderdaad maar voor 1 partij stemmen (GROEN! even buiten beschouwing gelaten)... en da's ook logisch. Da's hetzelfde als zeggen: als je niet akkoord bent met VB, CD&V en VLD moet je SP.a stemmen.

Ik weet niet wat je bedoelt, maar als je ijvert voor een nieuwe rechtse partij... dan kom je rijkelijk laat want die zijn er genoeg. Ik denk trouwens niet dat op het rechterveld nog veel te winnen valt... met de opschuiving naar links van de traditionele partijen heeft het VB snel z'n slag kunnen slaan.

Als je dat tegen het hoofd stoot, stem dan op de enige echte waardevolle partij die Vlaanderen nog heeft, de N-VA.
Met citaat antwoorden
  #9  
Oud 3rd October 2004, 04:18
Pieterjan's Avatar
Pieterjan Pieterjan is offline
------
 
Geregistreerd op: Sep 2004
Locatie: Herselt
Posts: 344
Beste femme politica, ik denk dat je met dit statement bewijst dat je zelf even best de ogen opent. Waarom probeer jij (en nog meerdere politiek correcten) steeds de problemen te ontwijken? Wie durft er ontkennen dat er een "vreemdelingenprobleem" is, dat er een veiligheidsprobleem is en dergelijke... Misschien dat het blok hier inderdaad extreme ideën over heeft, maar hebben jij of ik grondige bewijzen dat deze partij ECHT racistisch is?

Het argument met betrekking tot het proces houdt ook geen stand. De rechter (Alain Smetrijns) zetelt in de Lions Club van Gent. Dit is een francophone, pro- Belgische groepering. Wie nu even nadenkt zal toch wel moeten toegeven dat deze groep er alle belangen bij heeft het vlaams blok uit te schakelen.

Mijn standpunt is dat het blok het volledige recht heeft om deel te nemen aan ons bestuur, hoewel hun (in mijn ogen) gematigde programmastandpunten, waarschijnlijk niet te onderschatten zijn. Maar op welke rechtse oppositiepartij kunnen we nu nog stemmen? Geen enkele, en dat zal het blok nog sterker maken...
Met citaat antwoorden
  #10  
Oud 12th October 2004, 11:04
reninca reninca is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2004
Locatie: herentals
Posts: 13
ik heb in het zesde middelbaar een eindwerk gemaakt rond het vlaams blok. niet omdat ik zelf hun standpunten ondersteun (INTEGENDEEL), maar omdat ik eindelijk eens wilde weten waarvoor de partij staat.
om toch verder te kunnen zoeken dan de 'normale' propaganda die het vlaams blok aanbiedt, heb ik contact gezocht met enkele vlaams-blokkers en hen gezegd dat ik me wel interesseerde voor de partij. vervolg: ik heb nog twee jaar lang de boekjes en de e-mails van het blok aangekregen...
1 ding viel mij op: datgene wat het vlaams blok op papier zet is véél gematigder en braver dan datgene wat ze op hun vergaderingen verkondigen. de partijtop weet ondertussen wel wat ze kunnen en mogen zeggen, maar als je met iets minder hoge functionarissen praat merk je al gauw dat het oude 70-puntenplan nog zeer diep ingebakken zit in hun partijstandpunten. nog steeds gaat het vlaams blok uit van de ONgelijkheid van mensen en dat is voor mij onaanvaardbaar.
nooit zal ik stemmen op een partij die ervoor pleit dat de ene bevolkingsgroep automatisch meer rechten heeft en de andere altijd meer kans heeft om crimineel te worden...

ik ken het programma van het vlaams blok en ik sta achter heel wat dingen achter: het gezin als hoeksteen van de samenleving, geen abortus of euthanasie,... maar ik kies liever voor een partij die wat minder extreem is in deze dingen, omdat ik niet akkoord kan en wil gaan met het principe van ongelijkheid...
Met citaat antwoorden
  #11  
Oud 12th October 2004, 19:06
Pieterjan's Avatar
Pieterjan Pieterjan is offline
------
 
Geregistreerd op: Sep 2004
Locatie: Herselt
Posts: 344
Ik wil je graag (en andere misschien ook) vertellen dat het 70-Punten plan nooit een onderdeel is geweest van het partijprogramma van het vlaams blok. Het was slechts een plan om een debat te kunnen starten over de eventuele begeleide terugkeer van criminele migranten. Dit misverstand is bij deze rechtgezet.

Laat me ook even toe om mijn eigen mening mee te delen. Voor mijn part zit eender welke partij vol met nazi's of communisten, zolang ze dit niet toepassen in hun programma vind ik niet dat je de partij kan veroordelen in verband met het privéleven van de leden. Rob klop, het lid van het vlaams blok die zijn vrouw slagen toediende, is daar een voorbeeld van. Het vlaams blok kan afgerekend worden op zijn daden, terwijl er toch niet in hun programa staat dat vrouwen geslagen moeten worden?! Indien dit bij de CD&V zou gebeuren zou er geen haan naar kraaien, dus voor je het vlaams blok gaat veroordelen omdat ze te vlug oordelen over mensen kijk je best even naar jezelf, want je doet nu net hetzelfde met een politieke partij en al hun leden.
Met citaat antwoorden
  #12  
Oud 12th October 2004, 22:17
sophiekecools's Avatar
sophiekecools sophiekecools is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2004
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 21
laat het VB maar eens een tijdje regeren... de resultaten zullen vr zich spreken...
ik denk dat veel mensen op VB gestemd hebben uit schrik vr een blijkbaar 'dreigend gevaar'... een nogal drastische 'oplossing'/rare redenering om een 'probleem' aan te pakken... mr goed, de toekomst zal wel uitwijzen wat het VB te weeg zal brengen id Belgische mij...
trouwens, elke vorm v extremisme is volgens mij gedoemd om te falen...
hoewel het VB de regering én het volk wel eens zou kunnen wakkerschudden... we'll see...
Met citaat antwoorden
  #13  
Oud 12th October 2004, 22:41
da "G" force's Avatar
da "G" force da "G" force is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2004
Locatie: herentals
Posts: 9
Tja, das een veel voorkomende reactie, laat ze maar eens regeren.....en extremisme is idd nooit goed, maar hoe extremistisch is het blok nog?

Het extremistisch karakter dat ze hebben( hadden?) was misschien de reden dat ze buiten spel stonden. Het zachtere karakter, noem het een verhuld, aan het oog onttrokken extremisme is een grotere verleider voor de massa. Ik denk trouwens dat het redelijk naïef is te denken dat de mensen op het blok stemmen uit angst voor een "dreigend gevaar" Ik zeg altijd als het op stront lijkt, en het ruikt ernaar,dan zal het waarschijnlijk wel stront zijn....Daarmee wil ik gewoon zeggen, dat er wel degelijk vanalles misloopt in onze mij. Wat de juiste oorzaken daarvan zijn, laat ik in het midden. Ik beweer ook niet dat het blok alles zal veranderen, en alles beter zal maken, ook dat is naïef denken, maar ik geloof vooral dat het blok een stem vertegenwoordigd van het volk, een volk dat duidelijk z'n ongenoegen wil laten merken over iets.

En dat kunnen we volgens mij enkel toejuichen, je hebt nu eenmaal altijd iemand nodig om een stok in het kippenhok te gooien, wel, als het blok die stok wil zijn, om de politieke kippen wakker te houden, dan gooien ze hem maar in het hok.....

En ik ben er zeker van, dat het blok nooit zijn extremistische ideën zal kunnen doorduwen, dus ook op dat vlak ken ik weinig vrees....
Met citaat antwoorden
  #14  
Oud 13th October 2004, 09:44
reninca reninca is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2004
Locatie: herentals
Posts: 13
"dus voor je het vlaams blok gaat veroordelen omdat ze te vlug oordelen over mensen kijk je best even naar jezelf, want je doet nu net hetzelfde met een politieke partij en al hun leden."

mijn excuses als dat zo is overgekomen. ik heb absoluut niet de intentie om de MENSEN bij het blok te verwerpen, dat zou inderdaad hypocriet zijn. even een nieuwe poging dan: ik BEGRIJP de mensen die voor het blok stemmen (als hun vreemdelingenbeleid anders zou zijn zou ik hun programma zeer goed vinden!), maar ik verwerp hun ideeën over de multiculturele maatschappij die er rond draaien dat het vlaamse volk beter is dan anderen. ik ben misschien een van de weinige, maar ik geloof nog steeds dat een multiculturele maatschappij kan bestaan zonder al te grote problemen, maar er moet wel aan gewerkt worden.

wat betreft het 70puntenplan: vraag maar eens na bij enkele kernleden: je zult zien dat dit plan zeer sterk in hun hart zit ingebakken...
Met citaat antwoorden
  #15  
Oud 13th October 2004, 19:32
Pieterjan's Avatar
Pieterjan Pieterjan is offline
------
 
Geregistreerd op: Sep 2004
Locatie: Herselt
Posts: 344
Ik heb ook niet gezegd dat het 70 punten plan een fantasietje is, ik wil gewoon kwijt dat het nooit een officieel onderdeel is geweest van hun partij programma.

En G-force, je slaat de nagel op de kop, het VB is helemaal niet extremistisch meer, het is eerder een centrumrechtse partij geworden. Het Vlaams blok is de enige aantrekkelijke rechtse partij in Vlaanderen. De N-VA is nooit "echt" doorgebroken en de CD&V is meer en meer bezig met het centrum te benaderen. Natuurlijk ga ik akkoord met het feit dat het VB een oppositiepartij is en dus een vrij comfortabele rol te spelen heeft. Ik denk persoonlijk dat dat helemaal niet slecht is, we hebben nu eenmaal nood aan een partij die maar al te graag met opengelegde schandalen te koop loopt en als zweep fungeert binnen de Vlaamse (eventueel Belgische) politiek.
Met citaat antwoorden
  #16  
Oud 13th October 2004, 22:30
Kenny's Avatar
Kenny Kenny is offline
UDHR - art. 19
 
Geregistreerd op: Sep 2004
Locatie: Hier
Posts: 581
Ik denk niet dat er veel mensen zijn die verwachten dat het VB echt serieus kan mee besturen. De meeste mensen kennen het VB heus wel van in de gemeentepolitiek... en we zullen een kat maar direkt een kat noemen, op gemeentelijk vlak is het VB dikwijls een simpelweg belachelijke partij. Dat zien ze bij de partijtop ook in.

Ik weet niet hoe het in jullie gemeentes is, maar hier in Meerhout City stellen de VB leden niks voor, daarom dat die partij hier maar één keer is opgekomen en weinig stemmen behaalde. Maar op nationaal vlak krijgt die partij dan weer wel een heel pak stemmen.

Maar da's ook niet wat de mensen verwachten. De mensen, en dan vooral de stedelingen, verwachten maar 1 ding van het VB en dat is dat ze iets doen aan de allochtonen, een thema dat al jaren onbesproken blijft. En durf het maar rechtuit te zeggen, er zijn serieuze problemen met allochtonen, vooral in grote steden zoals Antwerpen en Brussel. Dat is niet alleen mijn mening, dat is een wetenschappelijk onderbouwd statement.

Stel dat het VB nu aan de macht komt, en stel dat ze geplaagd worden door één of ander schandaal, dan zal die partij nog altijd sterk (weliswaar iets minder sterk dan nu) uit de verkiezingen komen ALS ze daadwerkelijk iets hebben gedaan aan het allochtonenprobleem. Dat is waarom de meeste mensen op het VB stemmen, en dat is het enige dat van ze verwacht wordt.


Is het VB een extreme partij? Het antwoord is: afhankelijk van de context.

Hier in Vlaanderen kan je gerust zeggen dat het VB extreme standpunten heeft, maar dat is dan alleen maar omdat de politieke partijen gaandeweg zo zwaar opgeschoven zijn naar links, dat alles wat 30 jaar geleden "normaal" was, nu ineens extreem-rechts lijkt.

Als je daarentegen de programmapunten en de standpunten van sommige politci van het VB vergelijkt met die van sommige politici in Amerika, zelfs Democraten, dan kan je gerust zeggen dat het VB in Amerika een centrum rechtse partij zou zijn.

En dan hebben we het nog niet gehad over het feit dat die partij zomaar even 25% ('t Is nu zelfs al meer dacht ik) van de kiezers achter zich kan scharen. Dat wil al iets zeggen... Het VB is niet meer de partij van de marginalen, zoals vroeger. Punt.


Daarstraks hadden we het bij RZL over de slingerbeweging die de maatschappij de afgelopen 30 jaar heeft doorstaan. Het komt erop neer dat Vlaanderen 30 jaar geleden een land was dat op vlak van persoonlijke vrijheid weinig voorstelde. Alles stond in het teken van de grote instituten zoals de Kerk die zeiden wat we mochten en vooral niet mochten. In die voorbije 30 jaar is er dan een zeer sterke beweging zichtbaar geworden die ineens 'persoonlijke vrijheid' tot het basisprincipe van onze gemeenschap heeft gebombardeerd. Maar de afgelopen jaren zien we dan weer dat die slingerbeweging afremt en zelfs terugslingert naar vroeger, tot ze ergens in't midden stilstaat. De gulden middenweg, weet je wel.

Wel, misschien kunnen we die slingerbeweging vertalen naar de politiek. Lijkt me niet zo'n achterlijk idee, als je ziet dat politiek en maatschappij nauw samenhangen.

Concreet wil ik maar zeggen die slingerbeweging van rechts naar links (politiek gezien dan) er misschien voor gezorgd heeft, dat Vlaanderen (een traditioneel rechts land) misschien net iets te veel naar links is opgeschoven ... of belangrijker: te veel in een te korte tijd.

En misschien is het daarom dat wij vandaag de dag zien de traditioneel rechtse partijen zoals het VB en de CD&V (en normaal zouden we hier ook de VLD moeten bijzetten maar met Verhofstadt aan de macht is dat niet mogelijk) sterk opgang aan het maken zijn.

Het is dus misschien wel zo dat we in de komende jaren meer en meer teruggaan naar meer conservativisme (en dat is HEUS geen slecht woord), weliswaar beïnvloed door wat we de afgelopen 30 jaar hebben meegemaakt. Een soort 'bevrijd' conservativisme, zo zou je het kunnen noemen.
Met citaat antwoorden
  #17  
Oud 15th October 2004, 19:50
InniasHufkens InniasHufkens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2004
Locatie: Geel
Posts: 19
Ik kan mij best wel voorstellen dat mensen op het blok gaan stemmen. Aangezien de andere partijen toch niets anders doen dan ruzie maken om de kleinste zaken. En zo krijgt het blok ook meer en meer stemmen.
Ik vind het ook hypocriet van een aantal mensen die zoals ze zelf zeggen tegen niet op het blok gestemd hebben, maar dan in het stemhokje wel de lijst van het VB aangekruisd hebben. Waarom durven mensen hiervoor niet uitkomen. Vraag het ff rond in je klas wie er voor het blok gestemd heeft. Niemand zal reageren. Terwijl het blok wel meer dan 20% van de stemmen behaald heeft. Ik vraag me echt af waar die mensen wonen.
Als de politiek in Belgie zal blijven zoals ze nu bezig is, zal ik het wss ook zelf gaan overwegen om op het blok te gaan stemmen.
Met citaat antwoorden
  #18  
Oud 19th October 2004, 15:25
Roel's Avatar
Roel Roel is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2004
Locatie: Westerlo
Posts: 77
Ik kan ook begrijpen dat mensen het blok als mede-regeringsparthner een beetje gek vinden. Het blok heeft vind ik sommige vrij onrationele programmapunten.
Met citaat antwoorden
  #19  
Oud 19th October 2004, 18:33
yannick.staelens's Avatar
yannick.staelens yannick.staelens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2004
Locatie: Vlaanderen/Nijlen
Posts: 105
Ik denk dat hoe langer men het VB buiten de regering gaat houden hoe meer mensen er ook op het VB gaan stemmen. Als het nu fout gaat met de regering gaan de mensen naar mijn denken massaal op het VB stemmen. Eens het VB mee kan regeren zien we wel wat van hun punten waar gemaakt kan worden.
Ze zijn de enige partij die naar mijn denken een aantal zeer belangrijke punten op tafel legt. Geef ze hun kans en we zullen snel zien of ze werkelijk iets kunne bereiken, ofdat ze enkel maar loze ideeen uit de lucht grijpen.
Ik geef eerlijk toe dat ik op het VB stem... Niet omdat ik de meeste van hun punten goed vind, in tegendeel. Maar omdat ik vind dat de huidige regering eens wakker moet worden dat de mensen die op het VB stemmen ok in hetzelfde democratisch land wonen als de mensen die op hun partij stemmen!!!!
__________________
Beter een beetje raar dan doodnormaal
Met citaat antwoorden
  #20  
Oud 20th October 2004, 22:24
Hurk's Avatar
Hurk Hurk is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2004
Locatie: Herentals
Posts: 6
Dat de mensen op het Vlaams Blok stemmen snap ik maar al te goed. Het is zowat de enige partij die niet in een regering zit. Dus als de mensen iets anders willen kiezen hebben ze alleen maar het Vlaams Blok.

Maar persoonlijk zie ik het nog steeds niet zitten dat extreem-rechts ooit aan de macht zal komen. Ik vrees dat deze meer kapot zullen doen dan goed kunnen maken.
__________________
Foolio!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Soortgelijke onderwerpen
Onderwerp Auteur Forum Reacties Laatste Post
test uw blokgehalte Barst Politiek 6 13th August 2004 04:35
De kiezer heeft altijd gelijk? Ja, tarara! Barst Artikels & Boeken 1 1st July 2004 03:55
'Zure Zondag': een minder oppervlakkige analyse... Barst Cultureel-maatschappelijk 7 30th June 2004 11:50
Stand van zaken bij regeringsonderhandelingen Barst Politiek 1 28th June 2004 21:03


Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:22.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.