actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 24th April 2017, 13:20
Sander.S*eeckx Sander.S*eeckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: Arendonk
Posts: 67
Beroering over stemadvies aan studenten UGent

Decanen en docenten hebben officiële communicatiekanalen van de UGent gebruikt om hun studenten op te roepen voor de kandidaat-rector van hun voorkeur te stemmen. Ook de tweede ronde van de rectorverkiezingen start niet in sereniteit.

“Ik wil dan ook als decaan uw aandacht vragen voor de vaststelling dat een prominent lid van onze faculteit, collega Mieke Van Herreweghe (…), deel uitmaakt van een van de duo's.” In een brief aan alle studenten en personeelsleden van de faculteit Letteren en Wijsbegeerte verstopt decaan Marc Boone zijn stemadvies niet. Professor Van Herreweghe zou de eerste vrouw van de faculteit Letteren en Wijsbegeerte kunnen worden in de universiteitsleiding. Dus, besluit decaan Boone: “Waarop nog wachten?”

De brief schiet in het verkeerde keelgat bij de andere kandidatenploeg, Guido Van Huylenbroeck en Sarah De Saeger. “Iedereen heeft recht op zijn voorkeur. Maar het gaat ver als decanen en bestuurders hun gezag gebruiken om via officiële kanalen hun stemadvies mee te geven en ook standpunten tegen bepaalde kandidaten te verspreiden”, zegt professor Van Huylenbroeck. “Blijkbaar zijn sommigen tot alles bereid om hun favoriete kandidaat door te drukken. Dat er nog een andere ploeg opgestaan is, verstoort de plannen.”

Facebook

De sereniteit wil maar niet terugkeren in de rectoraatskiesstrijd aan de UGent. Die is zijn tweede ronde ingegaan, nadat het duo Rik Van de Walle-Mieke Van Herreweghe afgelopen vrijdag in de eerste ronde 57, 7 procent van de stemmen haalde, tegenover 36,2 voor Van Huylenbroeck en De Saeger. Voor een beslissende zege is een tweederdemeerderheid nodig.

De campagne staat onder hoogspanning omdat de oude levensbeschouwelijke breuklijn tussen vrijzinnigen en katholieken weer opgedoken is aan de pluralistische universiteit. Uittredend rector Anne De Paepe (katholieke kamp) heeft toegegeven dat ze door sommigen uit de vrijzinnige hoek geïntimideerd is om niet deel te nemen aan de verkiezingen.

Dat studenten via officiële kanalen stemadvies gegeven wordt door hun docenten, wekt verwondering. Er is niet alleen de brief van decaan Boone, docenten hebben ook het digitale onderwijsplatform Minerva van de UGent gebruikt om studenten te overtuigen. Een docente van de faculteit van Van de Walle postte er een persoonlijke steunoproep, een andere docente verspreidde er volgens team Van de Walle een bericht dat van Van Huylenbroeck kwam - naar zijn zeggen buiten zijn medeweten.

Nog een steen des aanstoots is de Facebook-oproep van bestuurder en vakbondsvertegenwoordiger Tim Joosen: “Ik zal een bewuste stem uitbrengen op Rik Van De Walle en Mieke Van Herreweghe, en roep iedereen aan de UGent op om hetzelfde te doen.”

Die oproep ligt moeilijk omdat Joosen zetelt in het kiescomité dat op het goede verloop van de stembusgang toeziet. Van Huylenbroeck: “Dat vind ik het pijnlijkste, omdat je toch van dit comité verwacht dat het boven het gewoel blijft.” Van Huylenbroeck maakte zijn ongenoegen bekend bij de kiescommissie. Die zag geen oneerbare praktijken.

De studentenkwestie is van belang voor het team van Van Huylenbroeck. Zij hebben een flinke achterstand goed te maken en mikken in de tweede ronde op studenten en het jongere personeel. Van de studenten daagde in de eerste ronde maar 17 procent op. Hun impact blijft hoe dan ook relatief, omdat hun stem minder zwaar doorweegt in de eindafrekening. Uit de gewogen percentages blijkt dat Rik Van de Walle en Mieke Van Herreweghe hun voorsprong vooral uitgebouwd hebben bij de professoren, van wie al een groot deel (81 procent) gestemd heeft.

Professor Van de Walle ontkent dat er achter de stemadviezen een strategie zit. “Dit zijn spontane, individuele initiatieven. Ik merk aan beide kanten oproepen via mail of andere kanalen. Dit had vermeden kunnen worden als de kandidaten alle technologische middelen hadden kunnen benutten die de universiteit heeft om te communiceren met studenten en personeelsleden. Als wij toegang tot de algemene e-maillijsten hadden gekregen, had niemand moeten improviseren met berichten op Minerva en dergelijke.” En kijk, alvast op dit punt is er eensgezindheid met het team-Van Huylenbroeck.

Dat het gebruik van het officiële onderwijskanaal voor verkiezingspropaganda niet ideaal is, beseft men aan de UGent ook zelf. Het is de eerste keer dat de studenten kunnen stemmen. Regels over wat mag en niet mag, zijn er niet echt. Dus lijkt alles wat niet verboden is ook toegestaan. “We zijn blij met de redelijk grote opkomst”, zegt woordvoerster Tine Dezeure. “Maar we zijn niet te beroerd om lessen te trekken voor de volgende keer”


Bron: http://www.demorgen.be/binnenland/b...ugent-bd8872a4/
Mening: Ik koos voor dit artikel omdat mijn vriendin studeert aan de UGent en me hierover eerder al iets vertelde. Ten eerste wil ik meedelen hoe schandalig ik het feit vind dat de uittredende rector geïntimideerd werd om niet meer deel te nemen.
Daarnaast, vraag ik me het volgende af: Waar is de professionaliteit en objectiviteit gebleven als professoren aan een van de grootste universiteiten van ons land zich met zulke praktijken bezighouden? Na dit artikel en meerdere anekdotes van mijn vriendin, sta ik versteld van de onprofessionele en kinderachtige houding van sommige professoren.
We zijn allemaal menselijk en hebben verschillende meningen. Maar ik denk dat deze onderwijzers niet beseffen wat voor voorbeeldfunctie ze invullen. Ik vind dit enorm jammer omdat ook in onze school we erop worden gewezen dat wij een voorbeeldfunctie hebben voor onze studenten, en wat een professionele houding inhoudt. Maar op het hoogste onderwijsniveau van het land zie ik die macht dan toch misbruikt worden. Mensen begrijpen blijkbaar nog altijd niet dat hun mening geen waarheid is en dat het niet kan dat ze die mening bij anderen proberen op te dringen simpelweg omdat zij erin geloven. Ze maken ergens een logische fout in hun denkproces: ze zullen de eerste zijn om te verdedigen dat ze recht hebben op hun eigen mening, maar dat anderen een andere mening of visie hebben kunnen ze vaak maar moeilijk verwerken. Hun mening is duidelijk de juiste en ze willen dat anderen die delen.
Een kinderachtige denkfout waar professoren zich niet aan zouden mogen laten vangen, vind ik.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:42.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.