actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 16th November 2008, 19:36
Lieve De Wachter Lieve De Wachter is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Geel
Posts: 78
Borstkanker door slaaptekort

Te weinig slapen verhoogt de kans op borstkanker. Japans onderzoek heeft aangetoond dat vrouwen die geregeld zes uur of minder per nacht slapen zestig procent meer risico op borstkanker hebben.

Gedurende acht jaar bestudeerden de onderzoekers de levensstijl van bijna 24.000 vrouwen tussen veertig en 79 jaar. Daaruit bleek dat de vrouwen die zes uur of minder sliepen 62 procent meer kans hadden om borstkanker te ontwikkelen dan vrouwen die zeven uur sliepen. Vrouwen die gemiddeld negen uur per nacht slapen, hebben 28 procent minder kans op borsttumoren.

Volgens het onderzoeksteam ligt de verklaring bij het hormoon melatonine, dat onze biologische klok regelt. Wanneer we te weinig slapen, raakt de werking van melatonine verstoord. Andere studies hebben al aangetoond dat tumoren twee keer zo snel groeien als er geen melatonine in het bloed zit.

De Britse slaapprofessor Jim Horne heeft zo zijn bedenkingen bij het onderzoek. "Het aantal mensen met kanker in deze studie is heel klein. Ik vermoed dat je pas risico loopt als je minder dan vijf uur per nacht slaapt. De meeste vrouwen hoeven zich dus geen zorgen te maken", zegt hij.

Bron: http://www.knack.be/kanaal/bodytalk...ticle24973.html

Ik denk dat voldoende slaap gewoon goed is voor de algemene gezondheid!
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 17th November 2008, 12:03
Evy Van den Schilden Evy Van den Schilden is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2007
Locatie: Vorselaar
Posts: 34
Volgens mij krijg je wel meer kwaaltjes als je te weinig slaapt. Dit is weer een artikel dat je kan gebruiken als argument tegen jongeren die beweren dat ze niet veel slapen en dat ze daar geen problemen van ondervinden (sommige vinden het zelfs stoer...)
Ik ga er in ieder geval mijn slaap niet voor laten
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 17th November 2008, 12:35
Tine.Arets's Avatar
Tine.Arets Tine.Arets is offline
Human Being With Feelings
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Gierle
Posts: 77
Unhappy

Beangstigend!
Ik slaap nu zelf ook niet al te best, maar om te zeggen dat ik minder dan vijf uur slaap...
Ik vind de gedachte dat je nu zelfs al kanker zou kunnen krijgen door het feit dat je niet goed slaapt echt wel eng eigenlijk.
Van zoiets te weten zou je zelfs al kunnen wakkerliggen! Gewoon omdat je dan aan het denken bent: "Oh nee, ik moet slapen, want anders heb ik meer kans op borstkanker en dan..." Met die gedachte geraak je al helemaal niet meer in slaap dan.
__________________
Wat als het oorlog was...
en er ging niemand naartoe?
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:24.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.