actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 14th September 2014, 09:34
S*ofie.Buyens S*ofie.Buyens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: HERENTALS
Posts: 86
Ademtest moet aantal nodeloze mammografieën terugdringen

Ademtest moet aantal nodeloze mammografieën terugdringen

Een team van het Ziekenhuis Oost-Limburg (ZOL) in Genk gaat de komende 2 jaar onderzoeken of een ademtest kan gebruikt worden om borstkanker op te sporen. Als dat lukt kan het aantal mammografieën fors worden teruggedrongen, zo werd zaterdag verteld op een persconferentie in Genk.
Mammografie is vandaag de belangrijkste test om borstkanker op te sporen. Ondanks het grote belang ervan, zijn er een aantal nadelen, zoals onder andere het onaangenaam onderzoek voor de patiënt, het gebruik van röntgenstralen en de kostprijs.

Een ademtest zou een alternatief kunnen zijn. Een Amerikaans bedrijf heeft hiervoor een toestel ontwikkeld, dat in de adem van de patiënt stoffen kan detecteren die op een borsttumor wijzen.

In het Ziekenhuis Oost-Limburg gaat een multidisciplinair team de komende 2 jaar zo’n 1.700 patiënten testen om te weten of het toestel betrouwbare resultaten oplevert om een mammografie overbodig te maken. Alleen bij twijfel zou een mammografie nog nodig zijn.

Think Pink zal het project financieel ondersteunen. Deze vereniging zet zich in om borstkanker te bestrijden. De fondsen worden verzameld door allerlei wervingsacties van vrijwilligers.

Vlaams minster van Welzijn Jo Vandeurzen, woonde de persvoorstelling bij. “Er zijn zoals hier, pioniers en believers nodig om nieuwe en betere methodes te ontwikkelen in het onderzoek naar de bestrijding van kanker”, aldus de minister. “We zijn dus heel blij met dit initiatief en hopen van harte dat het tot positieve resultaten zal leiden.”

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20140913_01266225

Eigen mening: Als men via een ademtest werkelijk zou kunnen bepalen of iemand borstkanker heeft, zou dit uiteraard fantastisch zijn. Ik heb het tweemaal in dichte omgeving meegemaakt en zo een mammo is blijkbaar geen pretje. Bij een mammografie wordt de borst op een röntgendetector gelegd en wordt deze samengedrukt tussen twee platen om de stralingen zo laag mogelijk te houden. Dit kan soms als pijnlijk ervaren worden. In het artikel staat ook dat er bij twijfel ook nog een mammografie zou nodig zijn. Dit is wel zeer belangrijk denk ik omdat zo'n mammo toch nog het betrouwbaarste instrument is. Ik twijfel wel of ze nu, in de testperiode van twee jaar, enkel een ademtest gaan doen of een ademtest én mammografie. Als patiënt zou ik hier toch sceptisch tegenover staan en zou ik toch een mammografie ook willen. Dit geeft meer zekerheid dan de ademtest, waarvan nog niet geweten is of deze effectief werkt. Hopelijk slaat de ademtest aan en kan men in de toekomst sneller en efficiënter een patiënt screenen op borstkanker

Laatst aangepast door S*ofie.Buyens : 14th September 2014 om 09:40.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:05.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.