actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 12th November 2014, 13:20
Emiel.D*uyts Emiel.D*uyts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Geel
Posts: 77
65-plusser betaalt voortaan 50 euro voor busabonnement

Vanaf 1 september volgend jaar betalen 65-plussers vijftig euro voor een jaarabonnement van de Lijn. Dat heeft de raad van bestuur van De Lijn beslist. Nu rijden 65-plussers nog gratis. Vanaf 1 februari 2015 wordt ook een gewoon bus- en tramticket duurder.
De raad van bestuur van De Lijn heeft de grote lijnen uitgezet van de besparingen: het bedrag voor een jaarabonnement voor 65-plussers en een verhoging van de prijs voor een rit. De prijs voor een jaarabonnement voor 65-plussers valt uiteindelijk op 50 euro. Daarmee blijft Vlaanderen onder het bedrag van de Brusselse MIVB, waar ouderen 60 euro per jaar betalen. In Wallonië betalen senioren nu nog 36 euro, maar dat bedrag zal volgend jaar ook verhogen.

Wie een biljet voor bus of tram koopt, betaalt voortaan per uur, niet meer per zone, zoals nu het geval is. De algemene prijzen gaan ook omhoog: een biljet voor een enkele rit kost voortaan 3 euro (nu 2 euro), een sms-ticket 1,80 euro (+ 0,15 euro voor de aanvraag-sms) en met een Lijnkaart betaalt u 1,40 euro. Al andere tariefformules verdwijnen.

Buzzy Pazz

Een abonnement voor 12- tot 24-jarigen, de Buzzy Pazz, wordt ook lichtjes duurder. Nu kost een jaarlijks abonnement voor het eerste kind 183 euro. Dat wordt 195 euro. De tweede Buzzy Pazz binnen hetzelfde gezin blijft 20 procent goedkoper. De derde is niet meer gratis, maar kost voortaan 50 euro. Kinderen tussen 6 en 11 jaar kunnen niet meer gratis mee met abonnementshouders. Alleen personen met een handicap mogen dat nog.

De Vlaamse regering moet deze tarieven nog goedkeuren.

Die Vlaamse regering besliste deze zomer dat er volgend jaar 3 procent moet bespaard worden bij De Lijn. Ook het gratis vervoer voor 65-plussers zou verdwijnen. Verder kon De Lijn zelf beslissen waar er zou gesneden worden. Het gaat om het derde besparingsplan in vier jaar tijd. Nadat de voorbije jaren voor 100 miljoen euro is weggesneden, moet de openbaarvervoermaatschappij nog eens pakweg 34 miljoen euro schrappen.

De vakbonden vrezen dat het personeel de dupe wordt van de hele operatie en dat de reiziger meer zal moeten betalen voor een kleiner vervoersaanbod. ‘We willen zo snel mogelijk duidelijkheid voor het personeel’, zegt Rita Coeck van ACOD. De vakbonden vragen dat de bedrijfsleiding vrijdag, tijdens een bijeenkomst van het paritair comité, duidelijkheid verschaft over de impact van het plan op het personeel.

Bron: De Standaard
http://www.standaard.be/cnt/dmf20141112_01370832
Datum: 12/11/2014

Eigen mening: Op deze moment kan ik mezelf zeer goed vinden in deze regeling. Het is voor ons als mensen niet zoveel duurder. Enkel het derde kind gaat een verhoging oplopen. Ook vind ik het niet meer dan normaal dat mensen met kinderen tussen de zes en elf jaar, ook een kleine bijdrage zouden moeten betalen voor het vervoer. Ieder persoon of individu zorgt er dan ook voor dat de lijn met deze centen een beter beleid zal kunnen vormen. Nu dat de lijn moet besparen, zijn prijsverhogingen niet uit te sluiten. Op jaarbasis zal het voor hun een heel groot bedrag opbrengen, maar voor ons mensen is dit slechts enkele euro's. Dat de ouderen dan ook moeten betalen vind ik niet meer dan normaal. Wel vind ik dat de lijn het dan ook moet waarmaken. Ze moeten er namelijk voor zorgen dat het personeel gemotiveerd blijft maar ook dat de bussen of andere voertuigen steeds tijdig aanwezig zijn op hun haltes. Ik ben zelf een gebruiker van het openbaar vervoer, en ik kan meespreken over de laattijdige bussen of treinen tot zelfs het niet komen opdagen van deze voertuigen. Dit is als gebruiker van het openbaar vervoer heel frustrerend. Zolang ze deze service kunnen garanderen, zullen de mensen sneller bereid zijn om een prijsverhoging toe te staan. Wat betreft mensen met een handicap vind ik het dan weer wel goed dat de lijn zich hier niet op richt. Deze mensen hebben het al moeilijk genoeg financieel om alle aanpassingen in hun leven te kunnen betalen. Ik denk dan aan woningen, aangepaste voertuigen, behandelingen, noem maar op. De lijn moet besparen. Dit zal de gebruiker niet sterk merken, maar alle kleine beetjes helpen.

Laatst aangepast door Emiel.D*uyts : 12th November 2014 om 13:28.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:56.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.