actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 2nd May 2013, 13:57
R*xane.van.looveren R*xane.van.looveren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Herenthout
Posts: 63
EU haalt 13 procent van energie uit hernieuwbare bronnen

Bron: MO*

BRUSSEL,30 april 2013 (IPS) - De Europese Unie haalde in 2011 zo'n 13 procent van de energieconsumptie uit hernieuwbare bronnen zoals wind- en zonne-energie.

De EU wil tegen 2020 een vijfde van de energie uit hernieuwbare bronnen halen, en timmert aan de weg. In 2004 waren hernieuwbare bronnen goed voor 7,9 procent, in 2010 al voor 12,1 procent en in 2011 dus voor 13 procent. De cijfers zijn afkomstig van het officiële Europese bureau voor statistiek Eurostat.

Tussen 2010 en 2011 ging hernieuwbare energie er in bijna alle lidstaten van de EU op vooruit. Koplopers zijn noordelijke landen als Zweden met 46,8 procent, Litouwen met 33,1 procent, en Finland met 31,8 procent. België, Nederland en Luxemburg hangen achteraan het peloton met respectievelijk 4,1, 4,3 en 2,9 procent.

Ten opzichte van 2004 was er in alle lidstaten een flinke stijging.

Mening:
Ook al is er een forse stijging in vergelijking met 2004, vind ik dat het nogal laag gesteld is in hoeveelheid hernieuwbare energie. Het is cruciaal dat we zo veelmogelijk overstappen naar hernieuwbare energiebronnen zodat we zuinig kunnen zijn met de andere energie bronnen die ons nog overblijven.
Het grote verschil tussen EU landen onderling is op zich zeker vrij groot. Ik vraag me echter af waarom België zo slecht scoort terwijl Litouwen het zo goed doet. Uiteraard hangt dit van de omgeving af maar dit bewijst wel dat er wel degelijk technieken en manieren ter beschikking zijn. 13 procent is niet erg veel en ik hoop dat we de komende jaren hier zeker nog vooruitgang gaan boeken. Misschien is het eventueel mogelijk dat de EU de landen die het net heel goed doen, zouden aanstellen met een soort van meter functie voor de slecht scorende landen. Zo kunnen ze suggesties delen en hulp verlenen. Het is uiteindelijk bevorderend voor alle mensen als dit betert.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 2nd May 2013, 14:33
Kristof.VanDyck Kristof.VanDyck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Oud-Turnhout
Posts: 109
De EU is inderdaad aan een weg aan het timmeren. Dit zal echter nog een hele lange weg zijn...
Kijk bijvoorbeeld naar ons eigen landje...
Voor vele mensen in België lijkt dit precies nog altijd 'een ver-van-mijn-bed-show'.
Ons land is nog altijd veel te afhankelijk van de kerncentrales. Daarnaast heerst er nog niet echt een duurzame mentaliteit. Het zou in ons land al heel wat schelen als we duurzamer gingen leven. Dit zou al een zeer goed begin zijn als we hier wat meer rekening mee gingen houden. Dit is in mijn ogen echter niet het geval. Er zullen uiteraard wel mensen zijn die hier rekening mee proberen te houden, maar het merendeel niet.
De auto is hiervan een zeer goed voorbeeld. Vele chauffeurs nemen zelfs de auto voor kleine afstanden.

De koploper Zweden houdt hier wél rekening mee. Op deze website staat vermeld hoe ze in zweden omgaan met hernieuwbare energie en duurzaamheid. In mijn ogen maken zij hier echt werk van!

Link naar website
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 2nd May 2013, 14:44
Jolien.Vissers Jolien.Vissers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Zandhoven
Posts: 86
Een groot verschil met bijvoorbeeld Zweden is volgens mij wel dat België minder kansen heeft om ergens milieuvriendelijke energie uit te halen. De kustlijn van Zweden is vele groter, dit geeft het land meer mogelijkheden om windturbines te zetten terwijl België maar een kleine kustlijn heeft, die dan nog eens volgebouwd is. België kan zonne-energie promoten maar dan moet het terug subsidies geven bij de aankoop van zonnepanelen. Het is jammer dat we zo afhankelijk zijn van de kerncentrales, de scheurtjes de kernreactor van Doel en Tihange lieten nog blijken dat er misschien energie te kort zou zijn tijdens de winter. We blijven dus nog te hard afhankelijk van kernenergie. Ik ben akkoord dat als wij, als Belgen, al zuiniger met de energie omgaan dat er al een grote stap wordt gezet. Maar ik vrees dat België geen vervanger heeft voor de energie uit de kerncentrales.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:59.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.