actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Overige 'milieubijdragen'
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 3rd November 2014, 12:56
A*ron.Simsek A*ron.Simsek is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2014
Locatie: Vosselaar
Posts: 101
Energie besparen? Hier had u nog niet aan gedacht

Bij de start van de 'OFF-ON'-campagne van Annemie Turtelboom geven wij u enkele zeer eenvoudige, soms ongewone tips die uw stroomverbruik kunnen inperken waar u zelf misschien niet meteen aan zou denken.

Gebruik spaarlampen, doe het licht uit wanneer u de kamer verlaat, zet uw toestellen uit in plaats van op standby, isoleer uw woning,... het zijn voor de hand liggende tips om het stroomverbruik te beperken die we allemaal wel al kennen. Ze zijn vast ook terug te vinden in de 'OFF-ON'-campagne die minister van Energie Annemie Turtelboom vandaag lanceert om dit najaar een mogelijke afschakeling te voorkomen. Maar er zijn ook tips die erg eenvoudig toe te passen zijn, maar waar u misschien niet meteen aan zou denken.

1. Ga vroeg slapen

Volgens een schatting zou een uur vroeger gaan slapen 20 procent meer elektriciteit besparen. Tot laat in de nacht televisiekijken vergt immers meer energie. Zet de televisie dus uit, neem desnoods een boek mee en kruip lekker vroeg onder de dekens. In Japan werd in 2010 zelfs een campagne gelanceerd die mensen aanzet om vroeger te gaan slapen en vroeger op te staan. Maar om u van sociale isolatie te behoeden, willen we u deze tip uiteraard enkel in de wintermaanden aanraden.

2. De spons in de brievenbus

De warmte ontsnapt via allerlei openingen in huis. Indien uw brievenbus in de deur zit, kan u het warmteverlies voorkomen door er een spons in te steken. Breng dan wel uw postbode op de hoogte.

3. Doe een trui aan

De meeste mensen hebben de verwarming hoger staan dan nodig. Een goede temperatuur bedraagt tussen de 18 en 21 graden Celsius. 's Nachts mag die nog lager. Maar zorg voor een basistemperatuur van ongeveer 16 °C. Zo hebt u 's morgens minder energie nodig om de woning weer helemaal warm te krijgen. Met elke graad dat u de verwarming lager zet, bespaart u 6 procent op uw energiefactuur.

4. Leve het deksel

Rationeel, energiezuinig koken is helemaal niet moeilijk als u een paar basisprincipes volgt. Kook bijvoorbeeld altijd met het deksel op de pot. Dat scheelt 25 procent kookenergie en bespaart extra doordat u de afzuigkap minder hoeft te gebruiken. Kookpotten met een glazen deksel zorgen er ook voor dat u het deksel niet hoeft op te tillen om te zien hoe het met het eten gesteld is. De meeste mensen gebruiken bovendien te veel water bij het koken. Dat is water én energie verspild. Experimenteer hoe het met minder kan.

5. Vries niet te diep

Diepvrieskasten hoeven geen ijsgrotten te zijn: zelfs 2 millimeter ijs leidt al tot 10 procent extra energieverbruik. De optimale temperatuur voor een koelkast is tussen de 4 en de 6 graden, voor een diepvriezer is dat -18; lager is onnodig. Vries alleen afgekoelde producten in. Producten die u vooraf in de koelkast hebt gezet, zijn gemakkelijker in te vriezen. Is uw diepvriezer maar voor de helft gevuld? Vul hem dan bij met piepschuim. Zo moet u minder lucht koelen. Diepvriesproducten ontdooien in de koelkast geeft de koelkast dan weer gratis koeling. Beide koeltoestellen verbruiken bovendien minder in een frissere ruimte dan in een warme. O, en stof de achterkant regelmatig af.

6. Was niet te warm

De tijd van de kookwas is voorbij. Met de huidige wasmiddelen krijgt u alles schoon bij 40 graden, ook met ecologische wasmiddelen, ook de allervuilste voetbalshirts. Wassen op 60 graden verbruikt bijna twee keer zoveel energie als een was op 40 graden. Een halfvolle wastrommel kost evenveel elektriciteit als een volle. Waarom zou u uw wastrommel dan niet volstoppen?

7. De douche van drie minuten

De 'drie minuten-douche' is bij de marine ontstaan om water te besparen op zee. Hoe werkt het? Stap in de douche en laat het water een minuut lopen. Zet het water vervolgens af en zeep u in met zeep en shampoo. Laat het water opnieuw een minuut lopen om u af te spoelen. Breng conditioner aan en herhaal.

8. De thermos, uw vriend

Een echte groene jongen vult de waterkoker enkel met de hoeveelheid water die hij nodig heeft. Wie te veel water verwarmt, kan het resterende water in een thermosfles gieten om het de rest van de dag warm te houden. Zo vermijdt u dat u de waterkoker verschillende keren per dag moet gebruiken.

9. Zet uw ramen open

Het klinkt misschien onlogisch, maar als u uw huis beter wil verwarmen, moet u de ramen open gooien om overtollig vocht af te voeren. Het kost immers minder energie om een droog huis te verwarmen. Verlucht daarom uw huis elke dag twee keer 's morgens en 's avonds 10 minuten. De lucht in een kamer kan op 10 minuutjes tijd helemaal ververst worden, zonder al te veel warmteverlies. De hele dag verluchten doet veel energie verliezen en levert geen gezonder binnenklimaat op.

10. Gooi de droogkast buiten

Mensen gebruiken hun droogkast uit gewoonte, maar eigenlijk is het weer vaak goed genoeg om wasgoed buiten te laten de drogen.

Bron: Knack 03/11/2014

Mening: In onze samenleving denken we onvoldoende aan ons energieverbruik. Elektriciteit is niet meer weg te denken in onze maatschappij. Naast het besparen van geld vind ik het zeker zo belangrijk dat we toch allemaal ons steentje bijdragen voor een beter milieu. Het gebruik van elektriciteit zorgt niet voor vervuiling maar de productie van elektriciteit wel. Als we elektriciteit in overmaat gebruiken moet er ook elektriciteit opgewekt worden, dat dan op zijn beurt weer zorgt voor vervuiling. Deze tips lijken op het eerste zicht nutteloos, maar als iedereen deze zou doorvoeren, zouden we minder elektriciteit moeten opwekken. De kans dat er straten zonder elektriciteit komen te zitten zal dan ook verkleinen.

Laatst aangepast door A*ron.Simsek : 3rd November 2014 om 13:01.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 3rd November 2014, 20:45
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Energie besparen

Net zoals A*ron ben ik er van overtuigd dat deze maatregelen kunnen helpen bij het besparen van energie en het verkleinen van de kans op stroompannen. Het zijn simpele maatregelen en ik denk dat het geen grote moeite is om jezelf hier aan te houden. Toen ik de maatregelen las, besefte ik dat ik er al veel spontaan doe. Ik vind het goed dat dergelijke artikels verschijnen, zo krijgen de mensen het gevoel dat ze op een makkelijke manier kunnen helpen. Kijk bijvoorbeeld maar naar nummer 1. Er is toch niets leuker dan eens vroeg onder de wol te kruipen (zeker als je niet alleen moet slapen). Wat ik persoonlijk het moeilijkst vind is het douchen in drie minuten. Ik hou van een lekkere warme douche en ik blijf er het liefst heel lang onder staan. Een douchebeurt van een kwartier komt in mijn geval regelmatig voor. Als ik de douche dichtdraai heb ik het al snel koud, daarom blijf ik het liefst zo lang mogelijk onder het warme water staan. Toch zal ik proberen om het water kouder te zetten en minder lang te douchen. Als iedereen zijn/haar steentje bijdraagt en probeert om energie te besparen ben ik er zeker van dat we een stroompanne kunnen voorkomen of op z'n minst kunnen reduceren tot een minimum.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:21.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.